نقش مردم در تحقق سند چشم‌انداز 1404 چیست
کد خبر: 4059919
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
قدیری ابیانه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

نقش مردم در تحقق سند چشم‌انداز 1404 چیست

کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید برای مردم آشکار شود که برای تحقق افق ۱۴۰۴ همه نقش دارند، البته ضعف عمده اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه چشم‌انداز ۱۴۰۴ مشهود است و این ضعف در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید  بر ضرورت اهتمام به سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی در ۱۴۰۴ اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم دولت‌های مختلف برای تحقق این چشم‌انداز در حوزه‌های مختلف چه فعالیت‌هایی داشته‌اند و این چشم‌انداز در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی اضافه کرد: مشکلی که در راستای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ وجود دارد این است که مردم خیال می‌کنند برای تحقق این افق هیچ رسالتی ندارند و تنها دولت‌ها در این زمینه مسئولیت دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه مردم باید در راستای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ پای کار باشند، یادآور شد: مردم فارغ از فعالیت دولت‌ها در تحقق افق ۱۴۰۴ نقش پررنگ‌تری دارند. به عنوان مثال این انتقاد به دولت‌ها وجود دارد که چرا تورم کاهش نمی‌یابد؟ در حالی که عملکرد و نقش خود را در کاهش تورم نادیده می‌گیرند یا کاهش ارزش پول ملی را نمی‌توانیم به دولت‌ها نسبت دهیم و مردم هم در این زمینه نقش غیرقابل انکاری دارند.


بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه مردم باید از خود سؤال کنند برای تحقق افق ۱۴۰۴ چه باید کرد؟ تبیین کرد: پزشکان، معلمان، فرهنگیان، رسانه‌ها، کارگران، کارمندان و اقشار مختلف مردم برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ نقش دارند و اینگونه نیست که این موضوع تنها رسالت دولت باشد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با تأکید بر اینکه مردم باید متن چشم‌انداز ۱۴۰۴ را مطالعه کنند، مطرح کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ پزشکان و پرستاران باید به رسالت‌ خود در حوزه سلامت عمل کنند و با برنامه‌ریزی و تجهیز امکانات لازم در مسیر تحقق شعار سلامت پیش بروند.

قدیری ابیانه ادامه داد: نکته مهم‌تر اینکه دانشجویان باید چشم‌انداز ۱۴۰۴ را در رشته تخصصی خود مطالعه کنند، به عنوان مثال دانشجویی که در رشته کشاورزی تحصیل می‌کند باید با مطالعه متن این چشم‌انداز ببیند چه وظایف و رسالتی برعهده دارد.

وی گفت: دانشجویان جدید و فارغ‌‍‌التحصیلان باید نقش خود را برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در نظر بگیرند، در حالی که دانشجویان بدون مطالعه متن چشم‌انداز در این راستا نقشی برای خود قائل نیستند.

این استراتژیست افزود: دانشجویان و اساتید باید با عمل به چشم‌انداز ۱۴۰۴ از خود سؤال کنند در رشته خود چه توانایی‌هایی دارند و برای تحقق این چشم‌انداز قرار است چه کار کنند و به چه نقطه‌ای برسند.

قدیری ابیانه تبیین کرد: متأسفانه بنده مشاهده نکرده‌ام که دانشجویان و اساتید، دغدغه‌مند تحقق افق ۱۴۰۴ باشند، در حالی که عمیقاً باید در این حوزه مطالعه کنند و در این راستا باید چشم‌انداز ۱۴۰۴ به درستی به مردم و دانشجویان و مسئولان معرفی شود. برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ همه باید یک تیم باشند.

وی ادامه داد: باید برای مردم آشکار شود که برای تحقق افق ۱۴۰۴ همه نقش دارند، البته ضعف عمده اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه چشم‌انداز ۱۴۰۴ مشهود است و این ضعف در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم نباید پشت گود حضور بیایند، گفت: بلکه باید پای کار باشند، چراکه تماشاچی بودن نمی‌تواند مشکلات جامعه را رفع کند و مردم با مطالبه از مسئولان برای تحقق افق ۱۴۰۴ می‌توانند به وظیفه خود در این راستا عمل کنند.

قدیری ابیانه تشریح کرد: همه برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید در یک تیم قرار بگیرند، همانطور که در بازی فوتبال عنوان می‌شود دلیل شکست این بود که یک بازیکن تلاش لازم را انجام نداد، بنابراین باید علت‌یابی کرد که مردم چرا برای تحقق افق ۱۴۰۴ احساس وظیفه نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: ضعف بزرگ فرهنگ عمومی کشور آن است که برخی مردم تماشاچی شده‌اند و به نقش خود در زمینه چشم‌انداز ۱۴۰۴ واقف نیستند، در حالی که اگر مردم در هر امری مشارکت کنند موفقیت حاصل می‌شود، به عناون مثال برای آزادسازی خرمشهر مردم به میدان آمدند و افراد و بانوانی هم که امکان حضور در جبهه را نداشتند پشت جبهه خدمات‌رسانی می‌کردند و این فرهنگ باید در تمام زمینه‌ها ترویج یابد.

انتهای پیام
captcha