نیاز و نگاه دانش‌آموزان امروز مشابه گذشته نیست
کد خبر: 4066576
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:

نیاز و نگاه دانش‌آموزان امروز مشابه گذشته نیست

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه نیاز و نگاه دانش‌آموزان به مانند 15 سال گذشته نیست، گفت: باید روش‌های جدیدی را برای جذاب‌سازی این فعالیت‌های قرآنی انجام دهیم تا بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم.

میکائیل باقری، مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، شامگاه گذشته، چهارم تیرماه در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در محل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: چرخه فعالیت‌های قرآنی فرهنگیان، یک چرخه تربیتی و آموزشی است که در آن، فرهنگیان علاقه‌مند، مستعد و متعهد به مسابقات مختلف از جمله قرائت، حفظ، نهج‌البلاغه و احکام ورورد پیدا می‌کنند که البته با ارتقای دانش، نگرش، انگیزش و کنش و ارتقاء این عناوین و به ویژه با استفاده از مهارت‌ها و باورهایی که در اختیار دارند این انگیزه را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند و موجب می‌شوند که آن‌ها نیز در این‌گونه مسابقات شرکت کنند.

وی بیان کرد: اگر امروز در کشور شاهد درخشش قرآنیان بسیاری در سطح بین‌الملل هستیم، باید بدانیم که خواستگاه، جایگاه و محل رشد این درخشش‌ها آموزشگاه است. به همین دلیل است که 350 هزار معلمی که در رشته‌های مختلف در این مسابقات حضور دارند نقش بسزایی را در تشویق ورود دانش‌آموزان به مسابقات دانش‌آموزی ایفا می‌کنند. اگر حدود 6 میلیون دانش‌آموز در مسابقات آموزشگاهی در دوران پیش از کرونا داشتیم که امیدواریم در دوران پساکرونا به این تعداد افزوده شود، مطمئناً بخش عمده‌ای از این درخشش‌ها به سبب زحمات معلمان و اولیای آن‌هاست.

تحول‌آفرینی در فعالیت‌های قرآنی

باقری خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید به دنبال تحول‌پذیری و تحول‌یافتگی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در سراسر کشور در همه سطوح هستیم، به گونه‌ای که از چندین ماه گذشته فرایندی را آغاز و جلساتی را هم برگزار کرده‌ایم و از همه فرهنگیان سراسر کشور خواسته‌ایم که ما را در راستای این تحول‌آفرینی کمک کنند.

وی خطاب به معلمان حاضر در این مراسم اظهار کرد: از این‌رو از شما معلمین و پژوهشگرانی که برای تبیین مسائل نماز در مدارس دغدغه‌مند هستید، می‌خواهیم که با استفاده از تجربیات، تعهد، تخصص و دانسته‌هایی که دارید ما را در ریل‌گذاری این فرایند آتی کمک کنید.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: 40 سال است که مسابقات و فعالیت‌های بسیاری را با اهداف مشخصی برای دانش‌آموزان 40 سال گذشته انجام داده‌ایم، اما این در حالی است که در دوران پساکرونا اجازه نداریم که یافته‌های کرونا را به راحتی کنار بگذاریم، زیرا امروزه نیاز و نگاه دانش‌آموزان، نیاز و نگاه 15 سال گذشته نیست و به همین دلیل باید روش‌های جدیدی را در جهت جذاب‌سازی این فعالیت‌ها انجام دهیم تا در این صورت بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم.

بهره‌مندی از ظرفیت کتب درسی

باقری خاطرنشان کرد: در این راستا چند سیاست داریم، اولاً باید هم‌افزایی محتوای برنامه و کتب درسی که تاکنون از این موضوع غفلت کرده‌ایم را مورد توجه قرار دهیم. دوماً از ظرفیت آموزگاران و معلمین در سطوح مختلف استفاده کنیم، بدین منظور که باید مسابقات را به گونه‌ای طراحی کنیم که معلمان در مدرسه و والدین دانش‌آموزان نیز به ما کمک کنند. سیاست دیگر ما نیز این است که رشته حفظ جزء 5، 10، 30 و حفظ کل به صورت تیمی و توسط دارالقرآن‌ها برگزار و از طریق رسانه نیز پخش شود. سیاست ما در مسابقات نهج‌البلاغه این است که در این حوزه به دنبال راهکاری هستیم که موضوعاتی از کتب درسی پیدا کنیم و از این طریق بتوانیم از ظرفیت کتب درسی با ارائه الگوهای مناسبی برای تربیت دانش‌آموزان استفاده کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه رشته احکام واقعاً ضروری است، از این‌رو به دنبال این هستیم که مسابقات این رشته را به دل خانواده‌ها بکشانیم و مسابقات احکام را از دبستان تا دبیرستان در بخش دختران به صورت مادر دختری و تیمی و در بخش پسران هم به صورت پدر پسری و تیمی برگزار کنیم که در این صورت گامی در جهت اشاعه و آموزش احکام نماز در گستره وسیع‌تری از آنچه که اکنون وجود دارد برداریم.

انتهای پیام
captcha