آموزه‌های قرآن به رفتارسازی در جامعه تعمیم داده شود
کد خبر: 4066579
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۷
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز:

آموزه‌های قرآن به رفتارسازی در جامعه تعمیم داده شود

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه بنای تحول و ایجاد تمدن نوین اسلامی، قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) است، گفت: آموزه‌های قرآن، نهج‌البلاغه و اهل‌بیت(ع) به ساختارسازی و رفتارسازی در سطح جامعه تعمیم داده شود.

سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، شامگاه گذشته، چهارم تیرماه در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در محل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: ضرورت تعمیم آموزه‌های قرآن، نهج‌البلاغه و تعالیم اهل بیت(ع) به ساختارسازی و رفتارسازی در سطح جامعه است، این در حالی است که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب سخن از جامعه‌سازی و نوسازی را مناسبات اجتماعی می‌دانند.

وی ادامه داد: در حقیقت زیرساخت و بنای این تحول و ایجاد تمدن نوین اسلامی، قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) است. همان‌گونه که قرآن در ساختار شخصیت ما در سطح فردی، محیط خانواده و جامعه تأثیرگذار است، اصلی‌ترین منبع در کنار عترت برای تمدن‌سازی و جامعه‌سازی به‌ شمار می‌رود و از این‌رو باید فضای فعلی جدیدی را در این جهت ایجاد کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز بیان کرد: زمانی‌ که سخن از معارف اسلامی به میان می‌آوریم، تأکید بر این است که اصول عقاید را به صورت استدلالی بیاموزیم، به احکام عمل و فضائل اخلاقی را در خودمان ایجاد کنیم و از طرفی هم رذائل را از درونمان پاک کنیم، اما وقتی ما به عنوان حکمران اسلامی با قرآن و نهج‌البلاغه مواجه می‌شویم، باید ببینیم کدام ساختار و رفتارمان را باید براساس قرآن و نهج‌البلاغه پیش بریم. در حقیقت این مسئله بسیار مهمی است که متفکران ما باید بر روی این موضوع تمرکز داشته باشند.

فرصتی برای نقد فراهم شود

زرهانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این راستا وجود دارد، توجه به کاری است که آموزش و پرورش آن را برعهده دارد. باید این سؤال را از خودمان داشته باشیم که سرمایه‌گذاری در آموزش دین اعم از نماز و... و آموزش زبان و ادبیات عرب در نهایت منجر به نتایجی می‌شود و یا اینکه دارای کاستی‌هایی هستیم؟

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در چنین محافلی باید فرصتی برای نقد هم فراهم شود و به نوعی کالبدشکافی کنیم و بگوییم که آیا فارغ‌التحصیلان ما پس از 12 سال تحصیلی با روخوانی قرآن و احکام اولیه آشنا می‌شوند یا خیر؟ البته که باید این موضوع را بسنجیم و به نوعی باید یک جامعه آماری داشته باشیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا به راحتی نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد. در حقیقت باید اعتراف کنم به عنوان معاون وزارت آموزش و پرورش و معاون دانشگاه مذاهب اسلامی در این حوزه دارای کاستی‌هایی هستیم.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: باید با نگاه آفت‌شناسی وضع موجود را نقد کنیم و راهکارهایی را در این جهت پیدا کنیم. دانش‌آموزان باید در همان دوره کودکی نماز، احکام و آداب اسلامی را فرا گیرند تا در بزرگ‌سالی با مشکلاتی در سطح جامعه مواجه نشوند.

ورود نهج‌البلاغه به کتب درسی

زرهانی توجه به نهج‌البلاغه را در کنار قرآن امری مهم برشمرد و گفت: نهج‌البلاغه کتابی سراسر حکمت، دانش‌های اخلاقی و فضائل است به گونه‌ای که برخی از بزرگان اهل سنت و شیعه وقت خود را برای پژوهش بر روی این کتاب گذرانده‌اند. بنابراین باید نهج‌البلاغه به عنوان متن آموزشی وارد کتب درسی کنیم، البته که این کار صورت گرفته و زمانی‌که در دهه 60 برای اولین بار نهج‌البلاغه را وارد مسابقات کردم نمونه بسیار خوبی از آموزش حکمت‌های نهج‌البلاغه در آموزش و پرورش رخ داد. نهج‌البلاغه کتاب همه ماست و ما باید بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز افزود: یک بخش از توجه به این کتاب ارزشمند خواندن و بخش دیگر نیز الهام‌گیری برای ساختن ساختار حکومت است، زیرا حکومت اسلامی به دنبال اقامه دین، قرآن، نماز و عدل است و نهج‌البلاغه در همه زمینه‌ها به ما کمک می‌کند. در حقیقت نگاه انفرادی به قرآن، نهج‌البلاغه و آموزه‌های عترت بسیار خوب و سازنده است اما نگاه اجتماعی هم لازمه پیشرفت کار است.

ارتباط خانه و مدرسه با مساجد

زرهانی بیان کرد: طرح پیوند قرآن و مسجد و پیوند مدرسه و خانه به کمک آموزش و پرورش در حال اجراست‌،‌ چراکه خانه‎‌ها و مدارس باید مرتبط با مساجد باشند، در حال حاضر که در دوران پساکرونا هستیم حضور روحانیون در مدارس کمرنگ شده است. این در حالی است که در گذشته حدود 16هزار نفر از علما و طلاب وارد مدارس شدند، اما این رقم به حدود 5000 نفر رسیده است. البته حرکت جدیدی آغاز شده است که امیدواریم در اوایل مهرماه سال جاری این رقم به 17 هزار نفر برسد. اگر ما 110 هزار روحانی داشته باشیم به دنبال آن 110 مدرسه هم داریم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز در پایان اظهار کرد: باید پیوندی بین علما و نسل جدید وجود داشته باشد، چرا که نسل جدید تحت فشار فضای مجازی قرار دارند و این دشمن است که در حال سرمایه‌گذاری بر روی این افراد است و همواره تلاش می‌کند که ناامیدی را در نسل جدید نهادینه می‌کنند و می‌دانیم که دشمن بیکار نیست و درصدد است که اسلام را ریشه‌کن کند، اما در مقابل هم باید با هوشمندی بر روی این پیوند سرمایه‌گذاری و به آن توجه کنیم، اما این کار منوط به یک‌سال و دوسال نیست.

انتهای پیام
captcha