ایران نیازی به ترور مقامات سابق آمریکایی ندارد + صوت
کد خبر: 4077770
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
سیدعلی سقاییان:

ایران نیازی به ترور مقامات سابق آمریکایی ندارد + صوت

سفیر پیشین کشورمان در ارمنستان و برزیل اتهام آمریکا به ایران را درباره تلاش برای ترور مقامات سابق آمریکایی در حساس‌ترین مرحله مذاکرات هسته‌ای، یک بازی نخ‌نما و تکراری خواند و گفت: ایران برای پیگیری ترور شهید سردار سلیمانی اقدامات حقوقی را در دادگاه‌های بین‌المللی انجام داده و نیازی به این گونه اقدامات ندارد.

سید علی سقائیان، سفیر سابق ایران در ارمنستان و برزیل

سیدعلی سقاییان، سفیر سابق ایران در تانزانیا، ارمنستان و برزیل و مدیرکل پیشین امور تشریفات وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای ترور برخی مقامات سابق آمریکایی از جمله بولتون و پمپئو در حساس‌ترین مرحله مذاکرات هسته‌ای گفت: سابقه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مملو از ظلم، زورگویی و جنایت علیه ایران بوده که از نمونه‌های بارز آن حمایت از صدام برای تحمیل جنگ به ایران در جهت از بین بردن انقلاب اسلامی و پشتیبانی از گروهک تروریستی منافقین و ترور 17 هزار شهید و در نهایت ترور شهید سرافراز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس است که نشانه پرونده سیاه آمریکا در زمینه تروریسم است و این پرونده سیاه‌تر از آن است که آمریکایی‌ها اتهام ترور را به ایران وارد کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا باید این بازی تکراری را کنار بگذارد، گفت: این آمریکاست که باید به برجام برگردد. ایران در برجام باقی ماند و با وجود آنکه کمتر نصیبی و منفعتی از برجام به واسطه خروج یکجانبه آمریکا برد و تحت فشار حداکثری ایالات متحده نیز قرار گرفت، به تعهداتش عمل کرد. هرچند این جنگ اقتصادی به اعتراف مقامات دولت بایدن از جمله آقای بلینکن با شکست مواجه شد.

بازی قدیمی و تکراری آمریکا

سقاییان اظهار کرد:‌ امروز ایران مدعی است که آمریکایی‌ها باید هر چه سریع‌تر به تعهدات برجامی خود عمل کنند و این بازی‌ها، قدیمی و تکراری است. ایران برای پیگیری ترور شهید سردار سلیمانی اقدامات حقوقی را در دادگاه‌های بین‌المللی انجام داده و کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه به ریاست معاون وزیر تشکیل شده و موارد خاص این پرونده را، از جمله اعترافات شخص ترامپ به دادن دستور این ترور، با جدیت دنبال می‌کند و لذا ایران نیازی به این گونه اقدامات ندارد.

سفیر پیشن ایران در برزیل بیان کرد: آمریکا بهتر است از این نوع اتهام‌زنی‌ها دست بردارد و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بپذیرد. نباید فراموش کرد آمریکا حامی جدی رژیم کودک‌کش صهیونیستی است که در همین جنگ سه روزه اخیر 15 کودک بی‌گناه را به شهادت رساند و آمریکا هم همواره حمایت از چنین رژیمی را اولویت اصلی امنیتی خود اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین الان آمریکاست که باید نکات مدنظر ایران در مذاکرات را بپذیرد و اجرا کند و توپ را با این نوع بازی‌های نخ‌نما به زمین ایران نیندازد. ایران الان در برجام دست برتر را دارد و حنای آمریکا دیگر رنگی ندارد.

تروری مشکوک

سقاییان در پاسخ به این سؤال که آیا ترور سلمان رشدی در این مقطع مشکوک نیست، گفت: بله، صد در صد. اینها بازی و جنگ روانی آمریکایی‌ها در ادامه جنگ روانی‌های قبلی آنها در طی مذاکرات با همدستی اروپایی‌ها و رسانه‌های وابسته است که ناکام ماند. به نظر من این هم یک جنگ روانی و بازی کثیف دیگر آمریکایی‌هاست زیرا سلمان رشدی دیگر ارزش و جایگاه خاصی ندارد و احتمال می‌رود فرد حمله‌کننده با سرویس‌های آمریکایی ارتباط داشته باشد.

سقاییان درباره اینکه آیا ایران به لحاظ رسانه‌ای و تبلیغاتی در مذاکرات هسته‌ای و منفعل عمل نکرده که طرف‌های مقابل با وجود به ناحق بودن خود، ایران را در موضع مقصر جلوه دهند، گفت: واقعیت این است که رسانه ابزار و اهرمی در دست جبهه استکبار است و بیشتر رسانه‌های بزرگ دنیا در اختیار صهیونیست‌ها هستند. بدون تعارف رسانه‌های ایرانی و طرفدار جمهوری اسلامی در اقلیت هستند و برابری با غربی‌ها در حوزه جنگ رسانه‌ای ممکن نیست و بعضا شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌‌های ما را به راحتی محدود می‌کنند.

جنگ نابرابر رسانه‌ای

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: به اعتقاد من تیم مذاکره‌کننده در عین حال که باید پاسخگو باشد اگر بخواهد به این مسائل بپردازد تمرکز و انرژی خود را از دست می‌دهد و لذا تمرکز خود را بر روی مسائل بسیار حساس مذاکراتی گذاشته تا هم فرصت را از دست نداده و هم وارد چالشی که طرف مقابل در آن استاد هستند نشود. البته بعضی مواقع مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده مسائلی را توئیت می‌کند و اطلاع ‌می‌دهد. لذا درست است که از نظر برخی این یک نقص و ضعف برای تیم مذاکره‌کننده است اما تشخیص آقای باقری بر این است که انرژی خود را روی مسائل اصلی بگذارد.

کد

سقاییان درباره اینکه وجود یک تیم رسانه‌ای قوی در کنار تیم مذاکره‌کننده نمی‌توانست در عین برهم نخوردن تمرکز و انرژی تیم مذاکره‌کننده، با انجام وظیفه اطلاع‌رسانی و شفافیت روند مذاکرات، بازی تبلیغی و رسانه‌ای طرف مقابل را خنثی کند، گفت: ما هر چقدر یک تیم قوی و حرفه‌ای رسانه‌ای را همراه مذاکره‌کنندگان ببریم با توجه به آتش تهیه‌ای که رسانه‌های غربی می‌ریزند تلاش تیم رسانه‌ای ما را خنثی کرده و با نوع پوشش وسیع خود ما را کاملا محدود می‌سازند. نمونه آن حوادث اخیر اوکراین است که رسانه‌های روسی کاملا محدود شده‌اند و این به خاطر ان است که ابزار رسانه کاملا در دست آنها است و همین نابرابری کار را خیلی سخت می‌کند که البته باید این نقض را در آینده جبران کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام
captcha