آمادگی المصطفی برای میزبانی از دانش‌پژوهان مذاهب اسلامی
کد خبر: 4078105
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
رئیس جامعةالمصطفی بیان کرد:

آمادگی المصطفی برای میزبانی از دانش‌پژوهان مذاهب اسلامی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: با توجه به تنوع زبانی که در این مرکز آموزشی بین‌المللی وجود دارد، با افتخار درب‌های المصطفی بر روی دانش‌پژوهانی از پیروان ادیان و مذاهب مختلف اسلامی باز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز ۲۳ مردادماه در دیدار سفیر صربستان در کشورمان، جامعةالمصطفی را خانه تمام ملت‌ها و فرهنگ‌های جهان توصیف و اظهار کرد: حضور کم‌نظیر دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان، نشان‌دهنده عمق فعالیت‌های علمی آموزشی جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل است.

وی گزارشی از عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های بین‌المللی جهان ارائه کرد و افزود: جامعةالمصطفی العالمیة عضو اتحادیه دانشگاه‌هایی چون «اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها»، «اتحادیه بین‌المللی رؤسای دانشگاه‌ها»، «اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام»، «شورای بین‌المللی دانشگاه‌های مجازی» و «اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه» است.

عباسی ادامه داد: برخی از نمایندگی‌های جامعةالمصطفی نیز از عضویت اتحادیه‌های بین‌المللی برخوردار بوده، ارتباطات خوبی با مراکز دانشگاهی جهان داشته و تفاهم‌نامه‌های گسترده علمی، آموزشی و پژوهشی فاخری را رقم‌زده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی بر اهمیت تقویت ارتباط با مجموعه‌های دانشگاهی جهان تأکید کرد و گفت: جامعة المصطفی هم‌اکنون ۱۷۰ رشته و گرایش در سطوح مختلف تا مقطع دکتری را در سه قلمرو علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ ارائه می‌کند.

وی مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را یکی از رویکرد‌های توسعه همکاری‌های جامعةالمصطفی برشمرد و افزود: این مؤسسه بر اساس تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های بین‌المللی، سالانه میزبان اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های جهان است. جامعة المصطفی در کنار ارائه آموزش‌های حضوری، با تأسیس دانشگاه مجازی پیشتاز بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی در ارائه دوره‌های آموزشی دانشگاهی است.

عباسی، آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان را از جمله رویکرد‌های ارزشمند جامعة المصطفی توصیف کرد و یادآور شد: جامعةالمصطفی از موفق‌ترین مراکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان جهان است؛ این مجموعه از شیوه و روش نوینی در ارائه آموزش زبان و ادبیات فارسی بهره می‌گیرد. مهارت زبانی ظرفیت خوبی را پیش روی دانش‌پژوهان ایجاد کرده است.

عقلانیت، تمدن و فرهنگ دینی، نماد طلاب المصصطفی است

وی، گزارشی از گستره برگزاری دوره‌های علمی مشترک جامعةالمصطفی با دانشگاه‌های بین‌المللی ارائه و بیان کرد: جامعةالمصطفی امیدوار و علاقه‌مند است تا بتواند همکاری‌های گسترده علمی و آموزشی را با دانشگاه‌های صربستان رقم بزند.

رئیس جامعةالمصطفی، احترام به عقاید پیروان مذاهب، ادیان و فرهنگ‌های مختلف را از تأکیدات جامعةالمصطفی دانست و تصریح کرد: طلاب و دانشجویان جامعةالمصطفی نماد عقلانیت، تمدن و فرهنگ دینی هستند و با حکمت، عقلانیت، تدبیر و اشراف علمی بهترین سفیران فرهنگی و حلقه وصل ملت‌ها، ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف جهان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت ایجاد، تقویت و توسعه ارتباطات علمی جامعةالمصطفی با مراکز علمی صربستان و پیگیری قالب‌های متنوع علمی ـ آموزشی مشترک، اعم از پروژه‌های مشترک پژوهشی، برگزاری همایش‌ها، سمینار‌ها و نشست‌ها، تبادل استاد و دانشجو، برپایی فرصت‌های مطالعاتی و ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت تأکید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در پایان قرابت فرهنگی ایران با کشور‌های شرق اروپا را بستری مهم برای گسترش همکاری‌ها دانست و اظهار کرد: ارتباط نزدیک فرهنگی و دوستانه دو ملت ایران و صربستان و نیز توسعه روابط علمی مجموعه‌های دانشگاهی دو کشور، بر سایر عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ توسعه ارتباطات عمیق‌تر فرهنگی و علمی، در عمیق‌تر شدن روابط دو کشور و دو دولت بسیار مؤثر خواهد بود.

آموزش زبان فارسی، سرآغاز توسعه همکاری‌های علمی با المصطفی

سپس، دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران، ضمن تقدیر از تلاش‌های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بازدید خود از جامعةالمصطفی را زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های علمی دانشگاه‌های صربستان و جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران

وی، بر اهمیت توسعه ارتباط دانشگاه‌های صربستان و جامعةالمصطفی تأکید کرد و افزود: عمق ارتباطات مردمی و سیاسی دو کشور می‌تواند همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و علمی را فعال‌تر سازد.

تودورویچ ضمن تأکید بر لزوم توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی ایران و صربستان، ظرفیت آموزش زبان فارسی را سرآغازی بر توسعه همکاری‌های علمی جامعةالمصطفی با دانشگاه‌های صربستان توصیف کرد و یادآور شد: به‌عنوان سفیر کشور صربستان آمادگی دارم تا زمینه‌ساز توسعه همکاری‌ها و ارتباطات علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های ایران به‌ویژه جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های کشورم باشم.

وی تأکید کرد: صربستان به گسترش روابط با ایران بسیار علاقه‌مند است و این دو کشور، دوستان خوبی برای یکدیگر هستند و همواره از روابط خوبی با هم برخوردار بوده‌اند.

تودورویچ با بیان اینکه مناسبات صربستان با ایران را تنها به تهران محدود نمی‌کنیم، گفت: با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم روابط بیشتری را با یکدیگر در حوزه‌های علمی، فرهنگی، گردشگری و... داشته باشیم.

وی ادامه داد: از حیث فرهنگی اشتراکات زیادی داریم و بسیاری از کتاب‌های فارسی در ۱۳۰ جلد به زبان صربی ترجمه شده و خیلی از هموطنان ما با شعرای معروف ایرانی آشنا هستند.

لازم به ذکر است، صربستان کشوری اروپایی با هفت و نیم میلیون جمعیت است که پایتخت آن شهر بلگراد است. این کشور در نیمه شرقی اروپا با کشور‌های بلغارستان، مجارستان، کرواسی، رومانی، بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو همسایه است.

انتهای پیام
captcha