کتاب خاطرات سال ۷۸ هاشمی‌رفسنجانی رونمایی شد
کد خبر: 4078655
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶

کتاب خاطرات سال ۷۸ هاشمی‌رفسنجانی رونمایی شد

کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان «حضور و انصراف» رونمایی شد.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: مراسم رونمایی از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان «حضور و انصراف» در خانه موزه مرحوم هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

در این مراسم، سردار حسین علایی، محسن هاشمی رفسنجانی، فاطمه هاشمی رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و رضا صالحی امیری، محمد عطریان‌فر و جمعی دیگر از شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، غلامعلی رجایی به بیان نکاتی درباره محتوای کتاب و شیوه تدوین آن پرداخت.

همچنین غلامحسین کرباسچی در این مراسم، خاطرات هاشمی رفسنجانی را دستور و سرمشقی برای زندگی دانست که به نوعی وصیتی از جانب آن مرحوم به شمار می‌رود و گفت: این خاطرات بسیار جزئی و ملموس، موضوعات مختلف و نحوه مواجهه با آن را نمایان می‌کند.

وی یادآور شد: این کتاب‌ها کمک می‌کند که ما با سیر زندگی مرحوم هاشمی رفسنجانی همراه شویم و آن را مرور کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به نامه صدام حسین به هاشمی رفسنجانی پس از پایان جنگ در ۲۳ مرداد سال ۱۳۶۹، اظهار کرد: در پاسخ این نامه، آیت الله هاشمی رفسنجانی بر آزادی اسرا و بازگشت به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و مرزهای بین‌المللی تأکید کرد.

وی افزود: در مورد انتشار مجموعه کتاب‌های روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باید گفت که ایشان عادت داشت هر شب خاطرات خود را نگارش کند و ما خاطرات ایشان را تا شب پیش از درگذشتشان در دست داریم. در مجموع ۳۶ تا ۳۷ دفترچه را در اختیار داریم.

فرزند هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه طبق خواسته خود ایشان هر سال یک دفتر منتشر می‌شود، گفت: این امر هم برای بهتر خوانده شدن این کتاب‌هاست و هم به این دلیل است که ممیزی رسمی برای آن در مورد برخی اشخاص و موارد به شکل حداقلی صورت پذیرد و کتاب‌ها با حداقل ممیزی به نشر سپرده شود.

علی مطهری نیز در ادامه مراسم، طی سخنانی به بیان خاطراتی از همراهی مرحوم هاشمی رفسنجانی با شهید مطهری در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب در سال ۵۷ پرداخت.

وی یادآور شد: بعد از شهید مطهری و آیت‌الله منتظری که دو شاگرد نزدیک امام راحل بودند، تنها کسی که می‌توانست با امام به صراحت بیشتری صحبت کند، شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. ما از آن مرحوم می‌توانیم چند درس بگیریم و یکی همین است که با مذاکره و روابط دوستانه با دنیا در عالم سیاست خیلی از کارها را می‌توان پیش برد.

فرزند شهید مطهری تأکید کرد: مکاتبات آقای هاشمی رفسنجانی با صدام حسین نشان می‌دهد در مورد کسی مثل او هم می‌توان اثر گذاشت و او هم در نهایت یک انسان است، هرچند از انسانیت خود بسیار دور شده باشد. ارتباطی که ایشان با عربستان سعودی برای ما ایجاد کرد و با پادشاه عربستان مذاکراتی کرد تا قبرستان بقیع هم برای زیارت باز شود، از دیگر نمونه‌های این امر است. امروز هم می‌توان کارهای مشابه انجام داد.

رضا صالحی امیری در بخش پایانی این مراسم نیز نکاتی درباره وضعیت روز کشور و جامعه بیان کرد و سپس، کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha