
به گزارش ایکنا؛ امضای توافقنامه حج تمتع ۱۴۰۵ میان ایران و عربستان، راهاندازی باشگاه دانشجویان فداکار ایران، برگزاری مرحله نهایی دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقهای، برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در مشهد، اعطای جایزه ملی «ریحانه ایران» به بانوان نمونه کشور، ابلاغ مصوبه جدید جذب اعضای هیئت علمی جهاددانشگاهی و فراخوان هفتمین رویداد جایزه بازیهای جدی از جمله رویدادهای مهم اجتماعی در هفته سوم آبان ماه است.
خبرگزاری ایکنا با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه، طی این هفته نیز گفتوگوهایی را با کارشناسان امر درباره ابعاد گوناگون سیره حضرت زهرا(س) انجام داده است. این گفتوگوها میتواند پاسخگوی برخی از سؤالات مخاطبان باشد و آنها را در الگوگیری از آن حضرت راهنمایی کند.
موضوع دیگری که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت، درسگفتارهایی است که با موضوع «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» منتشر شد.
در ادامه گزیده اخبار رویدادها، مصاحبهها و درسگفتارها را مرور میکنیم.
سیره اقتصادی حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای مدیریت عدالتمحور
ایکنا در آستانه ایام جانسوز فاطمیه گفتوگویی با حجتالاسلام احمد زمانی، نویسنده کتاب «فاطمه (س)؛ چشمه جوشان هستی» یکی از پژوهشگران برجسته حوزه معارف فاطمی انجام داده است. نویسندهای که کوشیده است با رویکردی تحلیلی و مستند، ابعاد ناشناختهای از شخصیت حضرت زهرا(س) را بازخوانی کند. در این گفتوگو از الگوی جامع فاطمی در خانواده، جامعه و عرصه دفاع از حق سخن به میان آمده و در ادامه نیز به سیره اقتصادی آن حضرت و نگاه عدالتمحور ایشان در وقف و انفاق پرداخته شده است.
«زینب کبری(س) سکاندار کشتی عاشورا»، «صحیفه سجادیه امام زینالعابدین(ع)»، «حقایق پس از مرگ»، «اندیشه انتظار»، «حقایق پنهان»، «گهرهای حسنی»، «اعجاز بیان» از دیگر کتابهایی هستند که حجتالاسلام احمد زمانی در حوزه اهل بیت(ع) نگاشته و در تمامی این کتب به صورت ویژه به موضوعات مرتبط با مکتب فکری و عملی معصومین(ع) پرداخته است.
حجتالاسلام زمانی در این گفتوگو تأکید کرد: وقتی میگوییم حضرت زهرا(س) الگوی زنان جهان است، باید به همه ابعاد زندگی ایشان توجه کنیم. در بحث اقتصاد نیز پس از رحلت پیامبر(ص)؛ در حالی که همسران پیامبر(ص) همچنان در قید حیات بودند، حضرت زهرا (س) عهدهدار امور آنان بود. تقسیمبندی اموال، توجه به فقرا و تنظیم دقیق امور مالی همه نشان از آن دارد که ایشان اقتصاددانی آگاه و به تمام معنا بودهاند. این مطالب نه تنها نقل شفاهی، بلکه مکتوب و مستند است، چنانکه سلمان و ابوذر و دیگر یاران رسول خدا(ص) آن را روایت کردهاند.
وی افزود: حضرت فاطمه(س) در عین توانگری، اهل تجمل نبودند. از همان روزهای آغازین، پیامبر اکرم(ص) بخشی از اموال را در اختیار ایشان قرار داده بودند، اما حضرت هرگز آن را برای رفاه شخصی به کار نبردند و این قناعت درسی برای جامعه امروز ماست. امروز در بسیاری از خانوادهها هر یک از اعضا صاحب خودرو و امکانات متعدد هستند، گاهی یک ماه میگذرد و از آن استفاده نمیشود. در چنین شرایطی، آیا بهتر نیست به الگوی حضرت زهرا(س) بنگریم که هرگز اموال را برای رفاه فردی ذخیره نکردند، بلکه در مسیر خدمت و نیاز عمومی بهکار گرفت. در سفری که به جنوب کشور داشتم، مطلع شدم که منطقهای به نام «اُم عیال» در عربستان وجود دارد که حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد و حضرت زهرا(س) آن را برای فقرا و نیازمندان ساماندهی کرده بودند. این بخش از زندگی حضرت نشان میدهد که ایشان چگونه با دقت، نظامی عادلانه برای توزیع منابع ایجاد کرده بودند.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
خطبه فدکیه؛ سرمشقی برای بانوان در دفاع از حقیقت
حجتالاسلام سید محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفتوگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که چگونه با محور قرار دادن خطبه فدکیه شخصیت و توانمندیهای حضرت فاطمه زهرا(س) را به جوانان معرفی کنیم؟ گفت: خطبه فدکیه، دارای مضامین و مفاهیم متنوعی است که هم معارف و اعتقادات در آن مطرح شده و هم بحثهای سیاسی، احقاق حق و بیان حق اهلبیت(ع) مطالبه شده است.
وی خطبه فدکیه را نوعی روشنگری و مصداق جهاد تببینی که مقام معظم رهبری بر تحقق آن تأکید دارند، برشمرد و گفت: جهاد تبیین به معنای واقعی کلمه و با یک نگاه جامع در خطبه فدکیه صورت گرفته است. همچنین این خطبه به خوبی قدرت حضرت زهرا(س) به عنوان فردی که در دامان حضرت رسول(ص) بزرگ و تربیت شدهاند و منطقشان منطق قرآنی است را نشان و اثبات میکند که حضرت فاطمه(س) در مسیر هدایت مردم، همان نقش هدایتی که پیامبر(ص) دارند را ایفا میکنند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح کرد: میتوان خطبه فدکیه را به عنوان یک الگوی تمام عیار برای بانوان معرفی کنیم تا بانوان ما روش استدلال، بیان، منطق گفتوگو، شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت را از آن بیاموزند و در حوزههای اجتماعی، سیاسی، دفاع از ولایت، فرهنگ شهدا و نظام اسلامی از این الگو به عنوان یک الگوی تمام عیار بهره برده و در دفاع از اسلام با همین منطق به میدان بیایند.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
مدرسه شمع با «مقاومت وحدتآفرین» به استقبال فاطمیه رفت
حجتالاسلام محمد جنتیمحب، مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی درباره دوره جدید مجموعه آموزشی مدرسه شمع ویژه ایام فاطمیه با محوریت «مقاومت وحدتآفرین» گفت: این مجموعه متشکل از چهار دوره آموزشی مستقل، اما همافزا است که هر یک از زاویهای متفاوت به ابعاد معرفتی، اجتماعی، مهارتی و گفتمانی تبلیغ در ایام فاطمیه میپردازند. این دورههای آموزشی از ۲۱ آبانماه بر روی پایگاه اینترنتی مدرسه شمع قرار خواهد گرفت.
بنا به گفته مدیرکل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، هدف از تولید این مجموعه، توانمندسازی مبلغان برای تبلیغ مؤثر در ایام فاطمیه بوده و محور اصلی تمام دورهها «مقاومت وحدتآفرین» است. این محتوا در سه سطح طرح مسئله و تبیین دغدغه مقاومت به عنوان خط گفتمانی، ارائه گزارهها و ایدههای کاربردی برای منبر و گفتار تبلیغی و آموزش مهارتهای گفتوگو، ارتباط مردمی و تبلیغ اثربخش، طراحی شده است.
حجتالاسلام جنتیمحب عناوین دورههای آموزشی مجموعه فاطمیه ۱۴۰۴ را «شکوه ایمان؛ الگوی فاطمیه برای نصرت دین خدا» با تدریس حجتالاسلام پناهیان، «ایستادگی؛ گزارههایی برای سخن گفتن از مقاومت» با تدریس حجتالاسلام راجی، «بذر گفتوگو؛ حضور میان مردم با مهارت گفتوگو» با تدریس حجتالاسلام صالحپرور و «از غربال تا ظهور؛ چرا امیرالمؤمنین(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) قیام نکردند؟» با تدریس حجتالاسلام یوسفی معرفی کرد.
وی اضافه کرد: مجموعاً ۳۱۰ دقیقه محتوای آموزشی در ۲۰ جلسه در این دوره از مدرسه شمع تولید و در اختیار مبلغان و علاقمندان در سراسر کشور قرار گرفته که از روز ۲۱ آبان ماه از طریق وبسایت شمع به نشانی lms.shabaketabligh.ir در دسترس عموم مخاطبان قرار خواهد گرفت.
همزبانی دینی با نسل دیجیتال؛ نیازمند تصویرسازی مدرن و آفرینش ادبی
زندگی حضرت زهرا(س) بانوی بزرگ اسلام نه تنها الگویی بیبدیل از تقوا، اخلاق و ایثار است، بلکه دریچهای برای تربیت نسل امروز در مسیر ارزشهای دینی و انسانی است. در عصری که کودکان و نوجوانان با رسانههای اجتماعی، فناوری و داستانهای فانتزی غربی رشد میکنند، آشنایی با سیره و شخصیتهای تاریخی اهمیت ویژهای یافته است. نویسندگان و پژوهشگران معتقدند که روایت داستانی زندگی حضرت زهرا(س) میتواند پلی میان گذشته و حال باشد؛ پلی که کودکان و نوجوانان را با مفاهیم اخلاقی، دینی و فرهنگی آشنا کرده و همزمان جذابیت و هیجان داستانی را نیز حفظ کند.
اما چالش اصلی در این مسیر، ایجاد تعادل میان اصالت تاریخی و دینی و زبان، تصویرسازی و ساختار داستانی متناسب با مخاطب امروز است. بسیاری از آثار موجود بهدلیل استفاده از نثر قدیمی و تصویرسازی ساده و تکراری توان جذب کودکان را ندارند. در مقابل، بهرهگیری از تکنیکهای نوین تصویرگری، نثر روان و زبان کودکانه و بازآفرینی خلاقانه احادیث و روایات میتواند کودکان را نه تنها با داستان بلکه با زندگی واقعی و آموزههای عملی حضرت زهرا(س) آشنا کند.
ایکنا در راستای بررسی چگونگی انتقال مفاهیم الگو و سیره فاطمی به نسل جدید به گفتوگو با مریم بصیری، نویسنده کتاب فیروزه فردوس؛ روایتهای جذاب از زندگی حضرت زهرا(س) پرداخته است.
مریم بصیری، نویسنده با هشدار درباره فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از شخصیتهای دینی، بر ضرورت تحول در «ادبیات دینی کودک» تأکید کرد و گفت: برای همزبانی با نسل دیجیتال، دیگر بازنویسیهای ساده و تصویرسازیهای تکراری کافی نیست بلکه نیاز به تصویرسازیهای مدرن و آفرینش ادبی داریم.
وی افزود: مشکل اینجاست که امروزه یا ما بیش از حد از این موضوعات فاصله گرفتهایم و نسل جوان دیگر ارتباطی با آن برقرار نمیکند، یا برعکس، گاهی برخی رمانها چنان زمینی و دمدستی نوشته میشوند که اگرچه ممکن است در ابتدا مخاطب را جذب کنند، اما از واقعیت فاصله میگیرند و ارزش دینی خود را از دست میدهند. به نظر من، نباید بهصورت سطحی و بدون تحقیق از زبان خودمان برای معصوم سخن بسازیم و ادعا کنیم که ایشان چنین گفته یا چنان کردهاند. اگر نویسندگان همت کنند، خلق آثار داستانی دینی نه تنها کار سختی نیست بلکه میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. با بهکارگیری تکنیکهای داستانی و بهروز کردن وقایع میتوان داستانهایی نوشت که هم به زمان معصومان اشاره داشته باشند و هم در قالب معاصر روایت شوند.
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
دینداری؛ ریشه فرهنگی ایرانیان در جهان بیدینی
رهبر معظم انقلاب فرهنگ عمومی را در دو بخش تعریف میکنند؛ یک بخش آن ظاهری و بارز است، مانند شکل لباس و شکل معماری که تأثیر خاصی روی ذهنیات، خلقیات، منش و تربیت افراد دارد. بخش دیگر آنهم مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقتشناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست.
میتوان گفت «عمومیت» مهمترین مؤلفه در تعاریف فرهنگ عمومی است. برای اجرای این فرهنگ اجبار قانونی و رسمی ندارد، بلکه ادامه آن براساس اجبار اجتماعی از طرف آحاد جامعه و تشکلهاست. در اصل فرهنگ عمومی مؤلفههایی از فرهنگ است که تأثیرات آن عام و فراگیر خواهد بود و عامه مردم در کیفیت آن نقش دارند، به طوری که از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف، عادات و رسوم و زبان ساخته میشود و یا تأثیر مشخصی میگیرد.
اما فرهنگ عمومی مردم ایران کدامیک از فرهنگها و باورهای غالب در ایران است؟ آیا فرهنگ عمومی ایران به سمت غیر دینی و یا حتی ضد دینی شدن رفته است؟
قادر آشنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در پاسخ به این سؤال که شرایط فرهنگ عمومی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا فرهنگ عمومی ایران با گذشته تفاوت زیادی کرده؟ گفت: وقتی میخواهیم موضوعی را بسنجیم باید شرایط جهان پیرامونمان را تحلیل کنیم تا به داده درستی برسیم.
وی گفت: اگر سؤال شود که آیا نسبت به اوایل انقلاب تغییر کردهاید؟ این مسئله کاملاً مشهود است و هیچ شکی در آن وجود ندارد که ما تغییر کردهایم. اگر سؤال شود که آیا با آرمانهای امامین انقلاب فاصله داریم؟ پاسخ بله است و حتماً با این آرمانها فاصله داریم. اما اینکه در شرایط جهانی که در آن قرار گرفتهایم، شرایط ما چگونه است؟ باید گفت در جهان کنونی که در آن قرار گرفتهایم، وضعیت فرهنگ عمومی ایران را وضعیت خوبی میدانم.
ساسان ضیایی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در گفتوگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که فرهنگ عمومی کدام بخش از فرهنگ یک جامعه است؟ گفت: فرهنگ عمومی برگرفته از نگاهها، ارزشها، منشها، مشیها، مذهب، باورها و ... یک ملت است که اگر همه آنها را کنار هم قرار دهیم فرهنگ عمومی یک جامعه را میسازد. در اصل فرهنگ عمومی شامل هر چیزی است که بتوان آن را تصور کرد.
بنابر این گزارش؛ فرهنگ عمومی در ایران پدیدهای پویا، چندوجهی و در حال تحول است که در بستر تغییرات اجتماعی و جهانی معنا پیدا میکند. شبکههای اجتماعی، گسترش ارتباطات و ظهور سبکهای متنوع زندگی سبب شدهاند مرز میان خردهفرهنگها و فرهنگ غالب کمرنگتر شود و برداشتهای متکثر از «عمومیت» شکل گیرد. با این حال، مؤلفههای بنیادین فرهنگ ایرانی ـ اسلامی همچنان در لایههای عمیق جامعه حضور دارند و بخش قابل توجهی از رفتارها و ارزشهای جمعی را جهت میدهند. همانگونه که مسئولان شورای فرهنگ عمومی اشاره کردهاند، درک و ارزیابی فرهنگ عمومی بدون توجه به شرایط جهانی و تحولات ارزشها ممکن نیست و باید آن را در پیوند با واقعیتهای روز جامعه تحلیل کرد.
متن کامل گزارش را
اینجا بخوانید.
توافقنامه حج تمتع ۱۴۰۵ میان ایران و عربستان امضا شد
توافقنامه حج تمتع ۱۴۰۵ در جریان دیدار رسمی علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت ایران و هیئت همراه با وزیر حج و عمره عربستان نهایی شد.
در این دیدار دو طرف با تأکید بر اهمیت تسهیل امور اجرایی، خدماتی و رفاهی، درباره راهکارهای ارتقای کیفیت خدمترسانی به زائران بیتاللهالحرام گفتوگو کردند.
رشیدیان در این نشست، خدمت به زائران خانه خدا را توفیقی مشترک میان دستاندرکاران دو کشور دانست و بر لزوم برنامهریزی منظم، شفاف و هماهنگ برای برگزاری حج تمتع سال آینده تأکید کرد. وزیر حج و عمره عربستان نیز با قدردانی از حضور هیئت ایرانی، ابراز امیدواری کرد که با همکاریهای سازنده، زمینه ارائه خدمات مطلوبتر به حجاج فراهم شود.
در این دیدار رشیدیان تأکید کرد با حفظ عزت، کرامت و سلامت زائران کلیه اقدامات، برنامهها و مراسمات ما مطابق سال گذشته خواهد بود که با تأیید وزیر حج و عمره عربستان، مقرر شد همین منوال طی شود. با امضای این توافقنامه مراحل اجرایی برنامهریزی حج تمتع ۱۴۰۵ برای حجاج کشورمان وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
چرا ایران خواستار افزایش سهمیه حج تمتع خود است
براساس قانونی که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۹۸۷ به تصویب رسیده است، هر کشور اسلامی در ازای هر هزار نفر جمعیت مسلمان ساکن خود، یک سهمیه حج تمتع دریافت میکند. طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت ایران برابر با ۷۹،۹۲۶،۲۷۰ نفر است و پس از آن سال نیز دیگر سرشماری عمومی در کشور انجام نشده است.
براساس این تعداد جمعیت، سهمیه حج ایران باید ۷۹ هزار نفر باشد، اما طی سالهای بعد مسئولان ایرانی با استناد به افزایش جمعیت ایران و با درخواستهای مکرر برای افزایش سهمیه ایران، موفق شدند سهمیه کشورمان را به ۸۵ هزار نفر برسانند و سالهاست که سهمیه ایران براساس جمعیت ۸۵ میلیون نفری، ۸۵ هزار نفر تعیین شده و برای نیروهای کارگزاری حج نیز دو درصد یعنی هزار و ۷۰۰ نفر سهمیه در نظر گرفته میشود. البته این آمار در سالهای مختلف کمی تغییر میکند چرا که در برخی از سالها سایر کشورهای اسلامی (به ویژه به دلیل افزایش هزینه حج) از تمام سهمیه خود استفاده نمیکنند و به دلیل وجود سهمیه خالی، عربستان سهمیه اضافه به ایران اختصاص میدهد.
در سالهای اخیر مسئولان حج ایران دوباره مسئله افزایش جمعیت کشور را مطرح و بر لزوم افزایش سهمیه کشورمان تأکید کردهاند. البته با توجه به اینکه سرشماری رسمی پس از سال ۹۵ صورت نگرفته است و تعداد جمعیت کشور صرفاً براساس برآوردها اعلام میشود، مسئولان حج کشورمان فقط میتوانند براساس براوردهای تعداد جمعیت ایران، درخواست افزایش سهمیه حج را داشته باشند.
متن کامل گزارش را
اینجا بخوانید.
باشگاه دانشجویان فداکار ایران راهاندازی میشود
نشست خبری چهاردهمین دوره آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان، ۱۷ آبانماه با حضور محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمال رحیمیان، دبیر آئین و رئیس جهاددانشگاهی واحد تهران در محل ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.
جمال رحیمیان، دبیر آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران طی سخنانی گفت: آیین تندیس برنامهای است که از دل دانشگاه تهران و در چارچوب فعالیتهای دانشجویی جهاددانشگاهی تهران شکل گرفته و همواره مورد حمایت مجموعه دفتر مرکزی جهاددانشگاهی قرار داشته است. فراخوان چهاردهمین دوره برنامه تندیس فداکاری از اواخر سال ۱۴۰۳ آغاز شد و تا خردادماه همان سال به پایان رسید. در ابتدا فرآیند فراخوان تکمیل شد و پس از آن، با توجه به شرایط ناشی از جنگ، فراخوان مجدداً تمدید شد.

رحیمیان با بیان اینکه با حمایت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی باشگاه دانشجویان فداکار ایران افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: مصادیق فداکاری در این برنامه شامل هفت محور؛ حضور داوطلبانه در دفاع از کشور، انقلاب اسلامی و حریم اهل بیت(ع)، ارائه خدمات پیشگیرانه و امدادرسانی در حوادث طبیعی و غیرمترقبه، انجام فعالیتهای داوطلبانه در امور خیریه و مقابله با آسیبهای اجتماعی، تأمین اعضای حیاتی بیماران نیازمند از طریق اهدای خون، پلاسما و پلاکت، مشارکت در سازندگی، آبادانی و محرومیتزدایی در نقاط کشور، انجام فعالیتهای داوطلبانه در حوزه سلامت و توانبخشی و فعالیتهای داوطلبانه در زمینه حفاظت از محیط زیست است.
محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار کرد: برنامه اعطای تندیس فداکاری از یک رویداد مهم الهام و شکل گرفته است. این برنامه که آغاز آن به دیماه ۱۳۸۳ بازمیگردد، در پی زلزله بم در سال ۱۳۸۲ و با حضور دانشجویانی که در آن حادثه در دانشگاه تهران فعالیت داشتند، شکل گرفت. در آن زمان، تجلیل ویژهای با عنوان فداکاری انجام شد و در آن مقطع تندیس وجود نداشت و به جای آن، لوح تقدیر بسیار شکیل به همراه هدیه نقدی ارائه شد. این برنامه در دل فضای دانشگاه موجب ایجاد همگرایی جدی بین دانشگاه و جامعه بیرون از آن شد و از مهمترین رسالتهای آن ایجاد همدلی و پیوند میان فضای دانشجویی کشور و جامعه است.
رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی بیان کرد: خوشبختانه در این دوره اراده قوی و پای کار بودن مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی، تضمینکننده برگزاری موفق برنامه است و امیدواریم این تلاشها به نتایج ملموس و قابل توجهی منجر شود.
ایجاد نهضت اصلاح الگوی مصرف در آیین اعطای تندیس فداکاری
علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی در چهاردهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری که، ۲۰ آبانماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، خطاب به دانشجویان اظهار کرد: سپاسگزارم که جوانی خود را در مسیری قرار دادهاید که میتواند برای همه الهامبخش باشد. به جای گذراندن اوقات فراغت که حق هر جوانی است و باید از آن بهرهمند باشد، این زمان ارزشمند را برای خدمت به دیگران انتخاب کردهاید.
منتظری بیان کرد: زمانی که یک برنامه از دوره اول، دوم و سوم عبور میکند و به دوره چهاردهم میرسد، حکایت از درستی کار و مسیر و هدفگذاری اولیه دارد. بسیاری از برنامهها در میانه راه متوقف میشوند، اما آیین تندیس فداکاری، که به افتخار شما جوانان برومند برگزار میشود، به فضل الهی به چهاردهمین دوره خود رسیده است. امیدواریم دورههای آینده نیز پربارتر برگزار شود و ما نیز در کنار شما باشیم.
وی تصریح کرد: مژدهای نیز خدمت شما عزیزان دارم؛ از امروز همه دانشجویان برگزیده در این آئین، عضو افتخاری جهاددانشگاهی خواهند بود. به حضور شما در این نهاد افتخار میکنیم. علاوه بر این، به دیگر دانشجویان نیز این مژده را میدهم که دربهای جهاددانشگاهی به روی همه دانشجویان گشوده است و برای همکاری و حضور شما در این نهاد مقدس، آمادگی کامل داریم.
شهرام میرزایی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: همانطور که میدانید شعاری داریم با عنوان «اهدای خون، اهدای بلندتر، اهدای زندگی». متأسفانه چند روزی است که هوای تهران به شدت آلوده شده است و هر زمان که آلودگی هوا در کلانشهرها ایجاد میشود، میزان مراجعه کنندگان به مراکز کاهش مییابد. از آنجایی که مصرف خون بهصورت دائمی و همیشگی است، از یکایک شما جوانان عزیز درخواست میشود که دست یاری بدهید و با حضور خود در مراکز و پایگاههای اهدای خون، نسبت به اهدای خون اقدام نمایید تا مشکلی در تأمین خون و فرآوردههای خونی مورد نیاز جامعه، بهویژه برای بیماران عزیز منتظر در مراکز درمانی، ایجاد نشود.
در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر از تعداد ۳۷ برگزیده چهاردهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با اعطای تندیس جشنواره و لوح تقدیر تجلیل شد.
تقویت هوش کلامی و منطقی دانشجویان با الگوی ارائه سه دقیقهای
مرحله نهایی دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقهای «سدید»، ۲۱ آبان ماه در دو بخش کتاب و پژوهشهای علمی در دانشگاه تهران برگزار شد.
در این رقابت علمی و فرهنگی، که از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی برگزار شد، شرکتکنندگان منتخب از سراسر کشور، ایدهها و دستاوردهای خود را در سه دقیقه ارائه و در پایان نفرات اول تا سوم هر بخش، عنوان برگزیدهی این دوره را از آن خود کردند.
در ابتدای این مراسم، رضا عامری، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران طی سخنانی بیان کرد: ارائه علمی یک پایاننامه، رساله، مقاله، ایده یا حتی محتوای یک کتاب را میتوان در زمانی کوتاه حتی در حدود سه دقیقه بهصورت مؤثر و جامع ارائه کرد. پیشتر کتاب «مدیریت یک دقیقهای» اثر اسپنسر جانسون را مطالعه کرده بودم که براساس اصل معروفی در اقتصاد و مدیریت یعنی قانون «۸۰/۲۰»، تألیف شده است. این قانون که نخستین بار توسط اقتصاددان ایتالیایی «ویلفردو پارتو» پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد، بیان میکند که حدود ۸۰ درصد از نتایج ناشی از ۲۰ درصد علل است. بهعبارت دیگر، بخش عمدهای از منابع، ثروت یا حتی دستاوردها در اختیار درصد اندکی از عوامل یا افراد قرار دارد.

محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار کرد: این نگاه، نگاهی ارزشمند است. کوتاه سخن گفتن، نشانه احترام به فهم و شعور مخاطب است؛ همانگونه که طولانیگویی گاه نشانه نادیدهگرفتن درک مخاطب است. به تعبیر زیبایی گفتهاند که در زبان فارسی وقتی کلام منعقد شد، ادامه سخن بیفایده است؛ زیرا حقیقت گفته شده است. امیدوارم الگوی «دفاع سه دقیقهای» نهتنها موجب افزایش اعتمادبهنفس و تقویت هوش منطقی و کلامی دانشجویان شود، بلکه ما را به این باور عمیق برساند که مخاطب میفهمد و باید به هوشمندی او احترام بگذاریم.
ابراهیم حیدری، دبیر سی و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنان کوتاهی در این مراسم اظهار کرد: ظرفیتهای فرهنگی موجود در دانشگاه و انگیزههای دانشجویان بهعنوان بخشی از برداشتهای فرهنگی میتواند نقش مؤثری در این مسیر ایفا کند و امیدواریم این روند در تعامل با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد توجه و همراهی قرار گیرد.
حامد علیاکبرزاده، دبیر دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقهای (سدید) نیز طی سخنانی بیان کرد: یکی از مهارتهای ضروری برای هر انسان به ویژه برای اهل علم، فرهنگ و ادب و به طور خاص دانشجویان مهارتهای بیانی و کلامی است و تقویت این مهارتها بر هر نهاد فرهنگی از جمله جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... واجب و ضروری است.
ارتقای سلامت جامعه با برگزاری مسابقات «مناظره دانشجویی سلامت»
شنبه، ۱۷ آبانماه در نشستی با حضور علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی، مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از معاونان و مدیران ارشد دو مجموعه پوستر «مسابقات مناظره دانشجویی سلامت؛ ویژه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور» رونمایی شد.
مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بسیاری از ایدههایی که در جامعه اجرا میشود از جمله مناظرات دانشجویی، الگوی ارزشمندی است که در جهاددانشگاهی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه به مناظرات دانشجویی به عنوان یک مسابقه معمولی نگاه نمیکنم، گفت: در کشور ما شنیدن صحبتهای دیگران و عملیاتی کردن آنها بسیار ارزشمند است. این برنامه فرصتی برای تمرین شنیدن دیدگاه دیگران و بهکارگیری آن در عمل است، موضوعی که باید در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از کاستیهای موجود در کشور این است که درباره مسائل مهم، گفتوگوهای تخصصی و کارشناسی به اندازه کافی صورت نمیگیرد. اگر این نوع گفتوگوها بهصورت گسترده و عمومی اتفاق بیفتد، بیتردید بسیاری از مشکلات امروز کشور بروز نخواهد کرد.

سعید بابائی، مدیرکل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی در رابطه با روند تصمیمگیری و برنامهریزی در خصوص ایده برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی سلامت، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بنا دارد تا با الگوبرداری از این اقدام سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، مناظرات دانشجویی حوزه سلامت را برگزار کند. مدیرکل فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: این طرح قرار است در ۳۲ دانشگاه مراکز استان برگزار شود، تا موضوعات را با محوریت اینکه چگونه میشود موضوعات حوزه سلامت را در فضای بهتری بررسی کرد، مطرح شود و اگر الگوی مناسبی بود در ۷۱ دانشگاه و دانشکده دیگر علوم پزشکی کشور ادامه یابد. امیدواریم مثل تمام اتفاقات خوبی که مبدأ و منشأ آن جهاددانشگاهی بوده است، این موضوع نیز باعث شود که اتفاقات خوبی در سلامت جامعه رخ دهد.
بازدید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از ایکنا
زهرا بهروزآذر، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، سهشنبه ۲۰ آبان ماه به مناسبت بیست و دومین سالروز تأسیس خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا از این خبرگزاری بازدید کرد.
در این بازدید محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جلیل بیتمشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا میزبان زهرا بهروزآذر بودند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این بازدید با بخشهای مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور شامل مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان، مرکز مطالعات میان رشتهای قرآن کریم، مرکز آموزشهای تخصصی علوم و فنون قرآنی، مرکز واحدهای فناور هنرهای قرآنی و مرکز تولیدات چند رسانهای مبین آشنا شد.
مشهد؛ میزبان بیست و دومین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی
نشست خبری بیست و دومین اجلاس بینالمللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، هفدهم آبانماه با حضور سعید مقیسه، رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیما، سعید رمضاننژاد، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) و رئیس اجلاس پیرغلامان، خداپرست، دبیر اجلاس، محمد بازوبند، از پیرغلامان حسینی و سعید مقدسیان از بنیاد دعبل خزاعی در سالن اصحابالحسین(ع) سازمان صدا و سیما برگزار شد.
خداپرست، دبیر بیستودومین اجلاس پیرغلامان، در سخنان خود گفت: تاریخ برگزاری این اجلاس دوبار تغییر کرد و در نهایت، زمان نهایی آن از ۲۰ تا ۲۲ آبانماه در مشهد مقدس تعیین شد. در این دوره، ۵۰۰ مهمان از سراسر کشور و از هر استان ۱۰ نماینده حضور خواهند داشت. امسال ۵۰ مداح از تهران شامل هیئتها، مداحان، پیرغلامان و اعضای بسیج مداحان در اجلاس حضور دارند. همچنین ۱۳ مهمان خارجی از کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، گرجستان، هند و پاکستان در این رویداد شرکت میکنند و از برنامههای شاخص اجلاس میتوان به افتتاح گذر پیرغلامان در رهباغ حضرت زهرا(س) در روز سهشنبه اشاره کرد.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه نیز برنامهای با محور تربیت در حوزههای خانگی برگزار میشود. حدود ۱۸ نقطه مرتبط با سیره حضرت زهرا (س) شناسایی شده که شامل تکایا و منازل علماست. امسال یکی از روضههای خانگی در زندان مشهد برگزار خواهد شد و احتمال دارد پس از آن پنج زندانی آزاد شوند. محفل شعر آیینی با حضور شاعران خراسان رضوی نیز از دیگر برنامههاست که امسال با استقبال گسترده روبهرو شده است. همچنین نشست تخصصی بانوان عصر چهارشنبه برگزار میشود و مراسم اختتامیه اجلاس نیز روز پنجشنبه با حضور میهمانان لشکری و کشوری برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست، سعید رمضاننژاد، رئیس اجلاس و رئیس ساترا، با اشاره به اهمیت فرهنگی این رویداد گفت: شاید مهمترین اجلاسی که در آن از سراسر کشور ستایشگران اهل بیت (ع) گردهم میآیند، همین اجلاس باشد. در سالهای اخیر علاوه بر پیرغلامان، خادمان و هیئتداران نیز مورد تجلیل قرار میگیرند تا جنبههای اجتماعی و فرهنگی آیینهای مذهبی هم دیده شود.
ارتقای مقاومت فرهنگی نسل جوان؛ نیازمند رسانهمحور شدن مسجد
همزمان با ایام ۱۳ آبان، روز خروش استکبارستیزی، این پرسش کلید بسیاری از پاسخهای فرداست: «نیروی انسانی متعهد و آگاهی که باید پرچمدار مبارزه با استکبار در عصر حاضر باشد، چگونه باید تربیت شود؟»
در این راستا، ایکنا به قلب کانونهای تربیت رفته است: از خانواده به عنوان نخستین سنگر خودباوری، تا مدرسه در جایگاه کانون تعلیم تفکر؛ از مسجد به عنوان پایگاه تربیت دینی و اجتماعی، تا رسانه در نقش جبهه پیچیده امروز؛ تا در گفتوگو با کارشناسان و دغدغهمندان عرصه تعلیم و تربیت دریابیم چگونه میتوان نسلی «هوشمند»، «ایمانمحور» و «اثربخش» پرورش داد تا در میدان نابرابر مبارزه فرهنگی و سیاسی امروز، نه تنها مغلوب نشود، که سربلند و پیروز میدان باشد.
مسجد، این خانه همیشگی مردم و پایگاه پیوند زمین و آسمان، نقشی بیبدیل در تربیت نسل مؤمن و مقاوم دارد. جایی که نوجوانان در سایه ایمان و جمعگرایی، روح مسئولیتپذیری و استکبارستیزی را میآموزند. در این مکان مقدس، ارزشهایی، چون وحدت، عدالتخواهی و خدمت به خلق، نه در قالب شعار بلکه در عمل و زیست روزمره تمرین میشود. در سومین قسمت از پرونده «دانشآموز آگاه» به این میپردازیم که مسجد چگونه میتواند بستر پرورش نسلی بصیر، متعهد و مقاوم در برابر ظلم و استکبار باشد؟
ایکنا با حجتالاسلام مسلم داوودینژاد در این زمینه به گفتوگو پرداخته است. چهرهای علمی و فرهنگی که سالها در حوزه تربیت، رسانه و خانواده فعالیت داشته است. وی از کارشناسان رسانه ملی، مؤلف کتابهای روانشناسی، کارشناس همایشهای داخلی و خارجی، عضو هیئت علمی آستان قدس رضوی و مدیر گروه علمی مؤسسه پژوهشی سبک زندگی اسلامی مهرجویان است.
وی معتقد است: نسل جدید، بهویژه نوجوانان نسل «زد»، در بستر رسانههای دیجیتال زندگی و جریانسازی میکنند. آنان از طریق پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، باورها و نگرشهای خود را میسازند. از اینرو، مسجدی که رسانه را نشناسد، نمیتواند مخاطب خود را پیدا کند و اثرگذار باشد. اولین گام برای ارتقای مقاومت فرهنگی و بصیرت سیاسی نسل جوان، رسانهای شدن مسجد است؛ یعنی مسجد باید خود به یک پایگاه تولید و بازنشر محتوا تبدیل شود. باید از ظرفیت جوانان مسجدی در تولید محتوای مؤمنانه، روایتگری فعالیتهای مسجد، پاسخ به شبهات دینی و بازنمایی سبک زندگی اسلامی استفاده کرد.
اگر مدیریت مسجد همچنان صرفاً با نگاه سنتی و محدود به برنامههای حضوری عمل کند، هرچند نیت خیر داشته باشد، قادر به جریانسازی فرهنگی نخواهد بود. مسجد باید در کنار منبر و محراب، از ابزارهای نوین رسانهای نیز بهره گیرد تا بتواند ایمان، آگاهی و بصیرت سیاسی نسل جوان را تقویت کند. در واقع، امروز «رسانهمحور شدن مسجد» نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی حیاتی برای حفظ هویت دینی و اجتماعی جامعه اسلامی است.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
نقش فضای مجازی در ناامیدی و احساس پوچی نوجوانان
مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در همکاری با خبرگزاری ایکنا با باور به اینکه خانواده اسلامی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است، مجموعهای ارزشمند از درس گفتارهای تخصصی را با عنوان «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» تولید کرده است.
در این سلسله گفتارهای آموزشی، اساتید و صاحبنظران برجسته به بررسی ژرفترین مباحث در حوزههای سلامت روان، تربیت نوجوان، تحکیم بنیان خانواده و سواد رسانهای و ... خواهند پرداخت. با ما در این سفر معرفتی همراه شوید تا بیاموزیم چگونه میتوان خانواده را به کانونی امن، پرنشاط و پایدار برای پرورش نسل فردا تبدیل کرد.
ناصر شفیعی، کارشناس سلامت روان در مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به «نقش فضای مجازی در ایجاد ناامیدی و به پوچی رسیدن در نوجوانان» پرداخته است.
در بخش اول از این درسگفتار آمده است: اولین قدمی که باید انجام دهیم، درک کردن نوجوان است. پژوهشی انجام شده که در آن زن و شوهرهایی را که ادعا میکردند همدیگر را بهخوبی میشناسند، مورد بررسی قرار دادند. از آنها خواستند اطلاعاتی درباره همسرشان بنویسند و بگویند در حال حاضر چه افکاری در ذهن او میچرخد. نتیجه نشان داد که تنها ۳۰ درصد اطلاعاتی که زن و شوهر از هم داشتند درست بوده است.
در حالی که ما میگوییم هیچ رابطهای نزدیکتر از رابطهی زن و شوهری نیست، اما در همین رابطه نیز تنها حدود ۵۰ درصد شناختها درست از آب درآمده است. پس راهی جز درک کردن اطرافیانمان باقی نمیماند. ما باید درک کنیم کاری را که با نوجوانمان انجام میدهیم، زیرا دنیای نوجوان، دنیایی آشفته و پر از سردرگمی است.
در بخش با تیتر «
تبدیل فضای مجازی به فرصت رشد و شکوفایی نوجوان» نیز آمده است: باید فضای مجازی را یک فرصت بینظیر برای رشد و شکوفایی نوجوانان بدانیم. باید کاری کنیم که نوجوان هدفمند وارد فضای مجازی شود، یعنی نوجوان باید با هدف مشخص و سازگار با شخصیت خود در این فضا فعالیت کند؛ اما تعیین این هدف باید با مشورت مشاور متخصص انجام شود. هدف باید با ویژگیهای شخصیتی نوجوان هماهنگ باشد، نه تحمیلشده از سوی والدین.
چگونه چراغ امید افراد دارای افکار خودکشی باشیم
اردشیر بهرامی، پژوهشگر حوزه خودکشی به موضوع «خانواده؛ پناهی امیدآفرین» در اولین شماره از ششمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» پرداخته است.
در بخشی از این درسگفتار آمده است: انسانها زمانی به احساس بیارزشی دچار میشوند که در جریان عادی زندگی «به بازی گرفته نمیشوند»؛ زمانی که خوبیها و نیکیهایشان، زیباییها، قابلیتها، استعدادها، هنرشان و هر ویژگی مثبتی که از آنها ساری و جاری است، مورد پسند و توجه خانواده یا جامعه قرار نمیگیرد. در چنین شرایطی، فرد احساس میکند با وجود همه توانمندیهایی که دارد، آنگونه که شایسته است دیده نمیشود و به رسمیت شناخته نمیشود.

«
بیپناهی؛ ریشه تنهایی مرگبار در جامعه مدرن» عنوان بخش دوم از درسگفتار «خانواده؛ پناهی امیدآفرین» است. در بخشی از آن میخوانیم: آدمها از درد نمیمیرند، از بیپناهی میمیرند. بیپناهی یکی از آن وضعیتهایی است که وقتی آدم در آن قرار میگیرد، به نظرش دنیا به آخر میرسد. دنیا بسیار تیره و تار میشود؛ گویی در تاریکی مطلق و سکوتی مرگبار فرو رفته است. اما چرا این آدمها به چنین بیپناهی میرسند؟ بیپناهی در اجتماع و جامعه رخ مینماید. وقتی بیتفاوتی وجود دارد، وقتی صدای این فرد شنیده نمیشود، وقتی دیده نمیشود و مورد توجه قرار نمیگیرد، وقتی آن مقبولیت اجتماعی را ندارد، وقتی ارزشهایی که فرد را به عنوان یک انسان مثبت، مفید، ارزشمند و با قابلیت معرفی میکند، نادیده گرفته میشود، در نتیجه این فرد از پا درمیآید. یعنی واقعاً از پا درمیآید.
بخش سوم از این درسگفتار با تیتر «
کلیشههای جنسیتی؛ زخمی کهنه بر پیکر مردان» منتشر شده است. اردشیر بهرامی در این شماره بیان کرد: جامعه ما معمولاً انتظارات و توقعات بیشتری از مردان دارد و این نگرش، مرد را ملزم میکند که در سکوت و بدون ابراز درد، به کار خود ادامه دهد و سرپرستی خانواده را اعمال کند، در نتیجه، این کلیشهها فشار روحی و روانی عظیمی را بر آنها تحمیل میکند.
اعطای جایزه ملی «ریحانه ایران» به بانوان نمونه کشور
اولین نشست ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، دوشنبه ۱۹ آبان ماه با حضور ریحانه سلامی، رئیس ستاد و اعضای آن در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در این جلسه که اعضای استانی این ستاد نیز به صورت برخط در آن شرکت کرده بودند، حجتالاسلام محمدمهدی عربانصاری، معاون حقوقی و امور استانهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به ایام فاطمیه گفت: حضرت فاطمه زهرا (س)، دخت پیامبر اسلام (ص) الگوی زن کامل و مادر بشریت است و توجه به مقام ایشان از واجباتی است که باید بدان پرداخت.
وی با اشاره به درسهای جنگ ۱۲ روزه گفت: امسال اتفاق مبارکی افتاد و ستاد به حضور فرزند شهید سرلشکر حسین سلامی مزین شد. سردار سلامی، سرداری مخلص، قرآنی و مکتبی بودند که ملت ایران پس از شهادت ایشان احترام خود را به وی نشان داد.
ریحانه سلامی، رئیس ستاد بزرگداشت مقام زن و روز مادر محور اصلی برنامههای هفته زن را بیان کرد و گفت: هدف اصلی، ارتقای روایت الگوی سوم زن از سطح تکریم ظاهری به یک راهبرد ملی است که بر پنج نقش کلیدی و منسجم زن تأکید دارد. این پنج نقش کلیدی شامل «انسانسازی در خانواده»، «جامعهسازی از طریق شبکههای هم یاری»، «نظامسازی با مشارکت در حکمرانی»، «تمدنسازی با آفرینش معنوی و عملی» و «تاریخسازی در بزنگاههای ملی» است.
مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان نیز از آمادگی این نهاد برای برگزاری نشستهای تخصصی در مورد الگوی سوم زن مسلمان خبر داد و پیشنهاد کرد جایزه ملی ریحانه ایران به صورت بینالمللی و به عنوان «ریحانه هستی» و یا حتی با محور قرار دادن بانوان مقاومت به عنوان «ریحانه مقاومت» برگزار شود.
علیرضا معاف، معاون پژوهش و برنامهریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به اینکه بیانات آیتالله جوادی آملی محور تولیدات این شورا برای هفته زن قرار گرفته است، گفت: کرامت و حقوق زن، محوریت زن در خانواده، نقش زنان در معنویت خانواده، فرزندآوری و جهاد مادرانه، زن محور جهاد تبیین، توجه به بحث مادران قهرمان به عنوان اسوه و الگو، خدمات انقلاب اسلامی به بانوان و خدمات زنان به انقلاب، نسبتیابی فعالیتهای اجتماعی و نقش زنان در خانه و خانواده، زنان پیشرو در بحث علمی، ورزشی و ... دیگر محورهایی است که برنامهها براساس آنها تدوین میشود. ۱۰ شعار برای هفته زن سال جاری دریافت شده است از جمله «ایران فاطمی» و «فاطمه مادر امت» که بررسی و سپس انتخاب میشود.
ابلاغ مصوبه جدید جذب اعضای هیئت علمی جهاددانشگاهی
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلیاصغر ذبیحزاده، دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوبه جدید «جذب عضو هیئت علمی کارشناسی ارشد و دکترا در جهاددانشگاهی» را که در سیصد و شصتوپنجمین جلسه مورخ ۱۳ آبان هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی به ریاست محمد علی کی نژاد، رئیس هیئت عالی جذب تصویب شده است، ابلاغ کرد.
بر اساس این مصوبه، افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد با لحاظ شرایط اختصاصی جهاددانشگاهی، دارای تأییدیه مصوبه هیئت امنای مربوطه، شرکت در فراخوان با رعایت فرایند احراز صلاحیت علمی و عمومی به عنوان مربی، جذب هیئت علمی شوند.
همچنین، پرونده افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا که با رعایت شرایط اختصاصی جهاددانشگاهی و مصوبه هیئت امنای مربوطه و با حداقل ۱۰ سال سابقه کاری در این نهاد، بدون شرکت در فراخوان جذب شدهاند، باید برای تأیید نهایی به هیئت مرکزی جذب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شود. پس از تأیید نهایی این هیئت، صدور حکم اعضای هیئت علمی انجام خواهد شد.
فراخوان هفتمین رویداد جایزه بازیهای جدی منتشر شد
رویداد بینالمللی جایزه بازیهای جدی، در هفتمین دوره خود همچون دورههای گذشته تلاش میکند تا با برگزاری سه رویداد جشنواره بازیهای جدی سال،۱۴۰۴ هکاتون بازیهای جدی ۱۴۰۴ و مدرسه بازیهای جدی ۱۴۰۴، زیرساختهای علمی و صنعتی را برای توسعه بیش از پیش بازیهای جدی در کشور فراهم و حلقههای توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاریسازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند.
جایزه بازیهای جدی ۱۴۰۴ همچون ادوار گذشته، با حمایتهای مادی و شبکه بزرگی از حامیان و همکاران، فرصتی برای مشارکت در رشد بازیهای جدی در کشور است. سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۴۰۴، با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای و با همکاری دانشگاه اصفهان در این شهر برگزار خواهد شد. این دوره رویداد نیز همچون سالهای گذشته با نگاهی کلانتر نسبت به بازیهای جدی برگزار میشود.
بر این اساس دبیرخانه هفتمین رویداد جایزه بازیهای جدی از تمامی بازیسازان و بازیپژوهان علاقهمند به تولید و مطالعه در حوزه بازیهای جدی دعوت بهعمل میآورد تا به این جمع بزرگ بپیوندند و بهعنوان عضوی از این شبکه همکاری در تولید مقالات، بازیها و به اشتراکگذاری تجربیات مشارکت کنند.
جشنواره بینالمللی «معروف»؛ تلاقی هنر، رسانه و مسئولیت اجتماعی
حجتالاسلام مسعود تاتلاری، مدیرکل فرهنگی و هنری ستاد امر به معروف و نهی از منکر و قائممقام رئیس جشنواره بینالمللی معروف در گفتوگو با ایکنا، از برگزاری دومین جشنواره بینالمللی «معروف» با محوریت بهرهگیری از ظرفیتهای هنری و رسانهای در ترویج فرهنگ مسئولیتپذیری اجتماعی خبر داد.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، جوهرهای از آگاهی، گفتوگو و مشارکت اجتماعی است، اظهار کرد: در دنیای امروز بیان مستقیم آموزههای اخلاقی و دینی کافی نیست. زبان هنر و رسانه، مؤثرترین ابزار برای انتقال پیامهای فرهنگی است. جشنواره معروف تلاشی است برای بازتعریف این فریضه در قالبهایی خلاق، کوتاه و اثرگذار.
تاتلاری با اشاره به اهداف کلان این رویداد فرهنگی، هنری افزود: ما در این جشنواره میکوشیم با استفاده از ظرفیت سینما، رسانه و پادکست، به الگوسازی در تولید آثار فاخر و متعهد بپردازیم، هنرمندان جوان را شناسایی و حمایت کنیم و جریان فرهنگی تازهای مبتنی بر هنر مسئولیتپذیر شکل دهیم.
وی با تأکید بر اینکه جشنواره معروف بستر گفتوگو میان هنر، جامعه و ارزشهای دینی را فراهم میکند، تصریح کرد: امسال موضوعات جشنواره نگاهی گسترده و اجتماعی دارد؛ از امر به معروف در قرآن و سیره اهل بیت (ع) تا نقش آن در عدالت اجتماعی، حکمرانی دینی، سبک زندگی اسلامی، صرفهجویی، اصلاح الگوی مصرف، مطالبهگری مسئولانه و همچنین، مفاهیم جهانی همچون غزه و مسئولیتپذیری مسلمانان.
انتهای پیام