صابرفرزام خبر داد:
تأسیس بانک پایان‌نامه‌های قرآنی دانشجویان جهان اسلام/ تدوین استراتژی‎های جدید برای ایکنا

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا امروز، 17 مردادماه همزمان با روز خبرنگار با حضور در «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که هر جمعه ساعت 10 صبح از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا وابسته به جهاد دانشگاهی، تنها خبرگزاری بین‌المللی قرآن جهان اسلام است که فعالیت خود را از سال 82 در جهاد دانشگاهی آغاز کرد.
وی با اشاره به 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی کشور است که در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی با استفاده از پتانسیل و امکاناتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد که خبرگزاری قرآن هم یکی از این فعالیت‌ها است. جهاد دانشگاهی پس از تأسیس در سال 59 که فعالیت خود را به عنوان بازوی اجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز کرد در امر بازگشایی دانشگاه‌ها، تمام تلاش خود را داشت و در کنار مدیران دانشگاهی در امر مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی در سطح دانشگاهی کشور انجام وظیفه کرد.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در ادامه گفت: از سال 62 و با بازگشایی دانشگاه‌ها، فعالیت‌های قرآنی و دینی جزء اصلی‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بود که از آن سال، این نهاد انقلابی، متولی برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان و راه‌اندازی کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها شد تا اینکه در سال 80 نیاز به تأسیس مرکزی برای فعالیت‌های قرآنی ضروری احساس شد و این مرکز با تصویب هیئت امنای جهادد انشگاهی، تأسیس شد.

راه‌اندازی خبرگزاری ایکنا در 15 رمضان سال 82
وی ادامه داد: در سال 82 با توجه به کمبودهایی که در حوزه خبررسانی قرآنی و دینی در داخل و خارج از کشور احساس شد شاهد افتتاح خبرگزاری ایکنا در 15 رمضان سال 82 بودیم که در ابتدا با روزی هفت خبر و با حداقل امکانات، فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر پس از گذشت 11 سال از تأسیس خبرگزاری ایکنا، روزانه بیش از 500 خبر به 14 زبان تولید می‌شود.
وی با عنوان این مطلب که خبرگزاری ایکنا هم‌اکنون با 14 زبان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اظهار کرد: البته پتانسیل لازم برای ارتقای زبان‌ها وجود داشته و دارد؛ در گذشته حمایت‌های خوبی از خبرگزاری صورت می‌گرفت تا جایی که زبان‌های ایکنا به 42 زبان ارتقاء پیدا کرد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و قطع برخی از همکاری‌ها، تا حدودی سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته شد که به همین دلیل هم‌اکنون تعداد زبان‌های خبرگزاری ایکنا به 14 زبان رسیده است.
20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از دولت تأمین می‌شود

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه مشکلات مالی موجب کاهش تعداد زبان‌ها در خبرگزاری شده است، گفت: ما نهادی وابسته به جهاد دانشگاهی هستیم که جهاد دانشگاهی نیز یک نهاد عمومی غیر دولتی است و با صددرصد امکانات و توان در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اما از نظر تأمین بودجه، تنها 20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از دولت تأمین می‌شود و 80 درصد باقیمانده بودجه را جهاد دانشگاهی از طریق مراکز خدمات تخصصی و فعالیت‌های تخصصی که انجام می‌دهد جذب می‌کند و از کنار همین فعالیت‌ها است که فعالیت‌هایی مانند خبرگزاری ایکنا که صرفا هزینه‌بر است و درآمد خاصی ندارد، باید از آن بودجه تأمین شود.
وی در ادامه عنوان کرد: در سال‌های گذشته برخی از سازما‌ن‌های متولی فعالیت‌های قرآنی و دینی در عرصه بین‌المللی کشور حمایت‌های بیشتری از خبرگزاری ایکنا داشتند که البته این سازمان‌ها نیز به دلیل مشکلات مالی که داشته‌اند حمایت‌های خود را قطع کردند و به همین دلیل بحث زبان‌های بین‌المللی خبرگزاری ایکنا آسیب دیده است و امیدواریم با شروع دوباره همکاری‌ها بتوانیم با حداکثر ظرفیت خود مجدد پیش برویم.
صابرفرزام با اشاره به تقارن سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار، گفت: ما نهادی هستیم که هم در حوزه خبر فعالیت داریم و هم تحت نظر جهاد دانشگاهی هستیم این تقارن را به فال نیک می‌گیریم. دو روز گذشته به مناسبت فرارسیدن سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، برنامه‌های مفصلی داشتیم که بحث بازبینی فعالیت‌ها، تدوین استراتژی‌های جدید، آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی را داشتیم تا در سال پیش رو با توان بالاتری در خدمت نظام باشیم.
انعکاس اخبار مرتبط با فضای دینی کشور در ایکنا

وی در این بخش از سخنان خود درباره موضوعات و محورهایی که از طریق خبرگزاری ایکنا پوشش داده می‌شود، گفت: خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری تخصصی قرآن کریم است اما رسالت ما در این خبرگزاری این است که برای افرادی که به این خبرگزاری مراجعه می‌کنند خوراک لازم را تهیه کنیم. اینطور نیست که اخبار غیرمرتبط را پوشش دهیم، بلکه اخباری که با فضای قرآنی و دینی کشور مرتبط است، منعکس می‌کنیم.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا ادامه داد: راه‌کار خیلی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما در قرآن کریم وجود دارد که تمامی این مسائل و راه‌کارهای قرآنی باید تبیین شود؛ برخی از خبرگزاری‌ها فقط رسالت اطلاع‌رسانی را دارند اما خبرگزاری قرآنی علاوه بر اطلاع‌رسانی، بحث آگاهی‌بخشی‌ و روشن‌ کردن برخی از مسائل را نیز دارد به طور مثال؛ خبرگزاری قرآنی رسالت خود می‌داند که در حوزه مسائل اقتصادی برخی از فعالیت‌های اقتصادی کشور و فعالیت‌هایی که مردم با آن دست به گریبان هستند، روشنگری کند.
وی یادآور شد: به طور مثال در حوزه نظام بانکداری کشور شبهات و مسائلی مطرح می‌شود که ما وظیفه خود می‌دانیم که به این شبهات و مسائل بپردازیم و نه تنها در عرصه داخلی، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز آگاهی‌بخشی‌های لازم را داشته باشیم.
صابرفرزام گفت: اکثر رسانه‌های ‌دنیا در اختیار بنگاه‌های صهیونیست است و تمام تلاش این رسانه‌ها این است که حق و باطل را وارونه جلوه دهند که در چنین شرایطی رسالت ما در خبرگزاری ایکنا آن است که آگاهی‌بخشی لازم را داشته باشیم. به طور نمونه در حال حاضر اتفاقاتی که در حوزه مسائلی مثل داعش در غرب کشور می‌افتد و برخی از مسلمانان به این دلیل که آگاهی لازم را نداشته و در دام این گرو‌ه‌ها می‌افتند، رسالت ما این است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی این مسائل را تبیین کرده و آگاهی لازم را به مسلمانان بدهیم و مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، حکومت‌داری از دیدگاه قرآن و اسلام را برای مردم روشن کنیم.
فعالیت ایکنا در کنار سایر خبرگزاری‌ها بیشتر بحث هم‌افزایی است

وی ادامه داد: فعالیت خبرگزاری ایکنا در کنار سایر خبرگزاری‌ها بیشتر بحث هم‌افزایی است؛ به ویژه این که در درون جهاد دانشگاهی، خبرگزاری ایسنا را داریم که به فعالیت‌ها و اخبار عمومی کشور می‌پردازد. به تازگی نیز خبرگزاری سیناپرس در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است که این خبرگزاری نیز به فعالیت‌های صرفا علمی و فناوری می‌پردازد و ما در خبرگزاری ایکنا نیز به فعالیت‌های قرآنی و دینی می‌پردازیم.
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خبرنگاران ما در سرتاسر جهان با محدودیت‌هایی مواجه هستند؛ اکثر خبرنگاران ما، افرادی هستند که در مسائل دینی و اعتقادی به ویژه اعتقادی تشیع، دوره‌های لازم را دیده و آمادگی لازم را دارند این افراد در کشورهای خودشان ساکن هستند و به زبان خودشان و به متون دینی، زبان عربی و زبان فارسی آشنایی دارند.
وی ضمن تشکر از جامعه المصطفی(ص) العالمیه که در معرفی خبرنگاران و آشنا کردن ما با خبرنگاران در سایر کشورها کمک‌های لازم را دارند، گفت: همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برخی از کشورها پشتیبانی لازم را از ما دارد تا خبرنگاران ما در سایر کشورها بتوانند فعالیت‌های خبری خود را به خوبی انجام دهند. در هر حال ما بیشتر از خبرنگارانی که دانشجوی علوم دینی هستند و به مبانی اعتقادی ما باور دارند استفاده می‌کنیم اما متأسفانه ما نیز با مشکلاتی از جمله بحث فیلتر روبرو هستیم.
فعالیت 7 سرویس با 18 گروه خبری در خبرگزاری ایکنا

صابرفرزام در این بخش از سخنان خود به فعالیت‌های مختلف سرویس‌ها و گروه‌های خبری خبرگزاری ایکنا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هفت سرویس فعال داریم که تحت نظر این هفت سرویس، 18 گروه خبری فعالیت دارند به طور نمونه، سرویس فعالیت‌های قرآنی با سه صفحه فعالیت‌های قرآنی، موسسات قرآنی و چهره‌های قرآنی فعالیت دارد یا سرویس ادب که فعالیت‌های ادبی، هنری و جهاد و حماسه را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: علاوه بر هفت سرویس اصلی، شعب استانی خبرگزاری ایکنا نیز در تمامی استان‌ها فعالیت دارند؛ شعب استانی فعالیت‌های قرآنی استان‌ها را پوشش می‌دهند و اخبار استان‌ها اگر جنبه ملی داشته باشد علاوه بر اینکه در صفحه شعب پوشش داده می‌شود از طریق صفحه اصلی خبرگزاری ایکنا نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

فعالیت خبرگزاری ایکنا با 14 زبان خبری
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا ادامه داد: در خبرگزاری ایکنا یک صفحه اصلی، هفت سرویس خبری، 18 گروه خبری، 29 شعبه استانی، شش دفتر منطقه‌ای و 14 زبان خبری داریم؛ جهاد دانشگاهی طی این سالها با حداکثر توان خود فعالیت داشته است و به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری همیشه خبرگزاری ایکنا و در بحث کلا‌ن‌تر جهاد دانشگاهی را مورد تأیید قرار می‌دهند به ویژه در دیدار اخیر که خدمت ایشان رسیدیم یک جمله فرمودند مبنی بر اینکه «جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ است» که این جمله برای ما بسیار ارزشمند است و سعی می‌کنیم با همین فرهنگ کار کنیم. شاید برخی موارد برخی دوستان و همکاران ما می‌شنوند که ایکنا با این بودجه اندک کار می‌کند برایشان جای تعجب دارد اما برکت قرآن است ضمن اینکه جهاد دانشگاهی هم به برکت قرآن فعالیت می‌کند.

فعالیت آزمایشی گروه چندرسانه‌ای در ایکنا
صابرفرزام با اشاره به راه‌اندازی گروه چندرسانه‌ای خبرگزاری ایکنا گفت: در این خبرگزاری علاوه بر خبرهای نوشتاری در حوزه صوت، فیلم و اینفوگرافیک هم فعالیت‌هایی را شروع کردیم که هم‌اکنون در مرحله آزمایشی آن هستیم و اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد این گروه هم که جزء گروه‌های پرجاذبه خبرگزاری‌ها است فعالیت خود را به خوبی دنبال می‌کند.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های این سازمان گفت: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ابتدا یک دفتر در جهاد دانشگاهی بود که مسئولیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، فعالیت‌های قرآنی، برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان و... را برعهده داشت که البته به تدریج گسترده‌تر شد و در حال حاضر سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور چندین فعالیت شاخص را دارد.
واگذاری جشنواره ملی قرآن دانشجویان به سایر نهادها پس از 24 دوره

وی افزود: جهاد دانشگاهی مسئولیت برگزاری 24 دوره از جشنواره ملی قرآن دانشجویان را برعهده داشت، که بعد از 24 دوره به سازمان‌های دیگر واگذار کرد. این سازمان از سال 85 برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را آغاز کرد که این مسابقات نیز در نوع خود بی‌نظیر است.
صابرفرزام یادآور شد: در عرصه بین‌الملل از طرف برخی از کشورهای مسلمان متهم می‌شویم که ایران فعالیت‌های شاخص قرآنی ندارد اما در دل همین ایران، یکی از نهادها به نام جهاد دانشگاهی دو فعالیت قرآنی دارد که در جهان اسلام بی‌نظیر است؛ اولین فعالیت همین خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است که مشابه آن در جهان وجود ندارد و فعالیت دوم نیز مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است. در تلاش هستیم طی هماهنگی‌های انجام شده دبیرخانه این مسابقات از طرف آیسسکو به نام ایران ثبت و ضبط شود و ایران متولی این مسابقات باشد.
برگزاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام به صورت دوسالانه

وی ادامه داد: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را از سال 85 آغاز کرده‌ایم که این مسابقات به صورت دوسالانه برگزار شده و تاکنون چهار دوره از این مسابقات را پشت سر گذاشته‌ایم و پنجمین دوره مسابقات را نیز دی‌ماه سال جاری همزمان با هفته وحدت برگزار می‌کنیم. جا دارد از همین جا از شهرداری اصفهان، شهرداری تهران، شهرداری تبریز و استانداری خراسان رضوی که طی دوره‌های گذشته حامی ما در برگزاری این مسابقات بوده‌اند تشکر کنم.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در ادامه افزود: امسال نیز پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد و با همکاری شهرداری تهران برگزار می‌شود؛ به هر حال زمانی که مسابقات ما دانشجویی است باید رنگ بوی آن نیز با سایر مسابقات متفاوت باشد و نباید اینطور باشد که فقط دانشجویان در آن حضور داشته باشند و اسم دانشجویی داشته باشد. از امسال تلاش داریم فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی، مسابقات پایان‌نامه‌نویسی دانشجویان جهان اسلام در حوزه قرآن را نیز داشته باشیم که البته فعالیت‌هایی هم شروع شده؛ برخی از کشورها از جمله مالزی فعالیت‌هایی را در این حوزه شروع کرده‌اند اما با وجودی که رسانه‌های‌ قرآنی در اختیار داریم هنوز نتوانسته‌ایم خودمان را خوب معرفی کنیم و برخی از دیگر کشورها مدعی این بخش و پایان‌نامه‌های دانشجویی هستند.
تأسیس بانک پایان‌نامه‌های قرآنی جهان اسلام در ایران

وی یادآور شد: اگر حمایت‌هایی که قول آنها به ما داده شده است صورت گیرد در تلاش هستیم تا بانک پایان‌نامه‌های قرآنی جهان اسلام را در ایران تأسیس کنیم که تمام پایان‌نامه‌های قرآنی در این بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شوند و بتوانیم روی این پایان‌نامه‌ها کار کنیم.
صابرفرزام در ادامه عنوان کرد: سالهاست در جهاد دانشگاهی مسابقات پایان‌نامه‌های دانشجویی کشور برگزار می‌شود که چندسالی است پایان‌نامه‌های قرآنی نیز به این مسابقات اضافه شده است؛ موسسه امام رضا(ع) در قم نیز فعالیت‌های خوبی در این حوزه داشته و 22 هزار پایان‌نامه قرآنی در آن موسسه جمع شده که 15 هزار پایان‌نامه از این 22 هزار پایان‌نامه توسط بانوان تألیف شده است. براساس نتایج تحقیقات موسسه امام رضا(ع)، پایان‌نامه‌های قرآنی بانوان جهان اسلام به هزار تا هم نمی‌رسد اما ایران 15 هزار پایان‌نامه قرآنی که توسط بانوان تألیف شده در اختیار دارد.
وی ادامه داد: ما در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به موسسه امام رضا(ع) کمک می‌کنیم تا این پایان‌نامه‌ها در ابعاد بزرگ‌تری ثبت و ضبط شود و البته طی همکاری‌هایی که با وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهیم داشت تلاش داریم جهت‌دهی لازم به این پایان‌نامه‌های قرآنی بدهیم تا دانشجویان با استفاده از منابع دینی و قرآنی مباحث مختلف را بررسی کنند.
پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در آینده نزدیک پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شود که همان موضوع قرآن و علوم سیاسی، قرآن و اقتصاد، قرآن و طب و... در این پژوهشکده به صورت علمی مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: از مردم دعوت می‌کنم ما را در خبرگزاری ایکنا و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور کمک کنند و در بحث اطلاع‌رسانی اخبار خود را برای ما بفرستند و همچنین، ایده و سوژه بدهند تا بتوانیم بیش از پیش به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.
صابرفرزام در پایان گفت: کانون خبرنگاران نبأ نیز به تازگی در خبرگزاری ایکنا راه‌اندازی شده که این کانون وظیفه جذب و مشارکت علاقه‌مندان به کار خبری در حوزه دینی را بر عهده دارد؛ در کانون خبرنگاران نبأ علاقه‌مندان به کار خبری قرآنی جذب می‌شوند تا در آینده هم در ایکنا و هم در فضای رسانه‌ای کشور فعالیت داشته باشند.