حاجی‌شریف:
خیرین در چاپ قرآن مشارکت کنند/ سایه سنگین گرانی بر بازار نشر قرآن

احمد حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به آمار چاپ قرآن در 10 سال اخیر گفت: این آمار از 10 سال گذشته تاکنون روند نزولی را طی کرده، به طوری که در حال حاضر به یک پنجم کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 92، 2 میلیون و 255 هزار و 100 جلد، سال 91، 3 میلیون و 920 هزار و 200 جلد، سال 90، 6 میلیون 669 هزار جلد، سال 89، 4 میلیون و 717 هزار و 400 جلد، سال 88، 6 میلیون و 840 هزار و 345 جلد قرآن به چاپ رسیده است.

حاجی‌شریف ادامه داد: همچنین در سال 87، 8 میلیون و 50 هزار و 300 جلد، در سال 86، 11 میلیون و 891 هزار و 300 جلد، در سال 85، 10 میلیون و 659 هزار و 300 جلد و در سال 84، 10 میلیون و 117 هزار و 350 جلد قرآن چاپ و منتشر شده است که نشان‌می‌دهد در دهه اخیر چاپ و نشر قرآن به شدت کاهش داشته است و علت عمده آن نیز گرانی کاغذ است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با تثبیت قیمت کاغذ، آیا گرانی کاغذ دلیل منطقی برای کاهش چاپ قرآن است، بیان کرد: قیمت‌ها به نسبت سال‌های گذشته ثابت شده و همانند سال‌های گذشته نیست، اما باز هم 65 هزار تومان قیمت هر بند کاغذ نیز گران است و هزینه تمام شده قرآن باز هم بالاست و دولت باید در این زمینه کاری کند، البته در مورد کتاب‌های دینی نظیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز این گونه است.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن تأکید کرد: دولت باید در حوزه دین سرمایه‌گذاری بیشتری کند و از همه مهمتر مسائل قرآن است، البته دراین راستا سازمان دارالقرآن اقدام به چاپ قرآن‌هایی برای مناطق محروم کرده و حدود 20 هزار نسخه قرآن را در چند ماه گذشته به این مناطق ارسال کرده است و در حال حاضر نیز که به استان آذربایجان غربی برای بررسی قرآن‌ها سفر کرده‌ام، در این منطقه نیز قرآن کم است، به عنوان مثال در یکی از مساجد روستایی این منطقه، فقط 5 جلد قرآن وجود داشت؛ در حالی که برخی‌ها شعار می‌دهند که ما قرآن کم نداریم.

وی با بیان اینکه آن گونه به مسائل سیاسی در کشور اهمیت داده می‌شود، به حوزه فرهنگ توجه نمی‌شود، ادامه داد: برخی از مسئولان فرهنگی و حتی نمایندگان مجلس نیز از موضوع کاهش چاپ قرآن و چاپ بی‌کیفیت قرآن در کشور بی‌اطلاعند؛ در حالی که این موضوع دارای اهمیت بالایی است و باید توسط آنها بررسی شود.

حاجی‌شریف تصریح کرد: در ماهه‌های نخستین امسال، شاهد افزایش تعداد چاپ قرآن‌ها بودیم،‌ اما از تیرماه تاکنون این روند سیر نزولی خود را طی می‌کند. البته این امر به دلیل مصادف بودن این ایام با برگزاری نمایشگاه قرآن و ماه مبارک رمضان بود و ناشران در تلاش بودند تا قرآن‌های بیشتری چاپ و به مخاطبان عرضه کنند.

وی در ادامه گفت: اگر ناشری بخواهد 5 هزار جلد قرآن چاپ کند،‌ باید حدود 35 میلیون تومان هزینه کند‌ که برایش صرف نمی‌کند‌؛ هر چند ناشران نباید در رابطه با چاپ قرآن به دنبال سود اقتصادی باشند، اما سازمان دارالقرآن در این زمینه سعی دارد، سیاست‌های حمایتی خود را داشته باشد که یکی از این موارد چاپ قرآن و ارسال آنها به مناطق محروم است و همچنین اعلام شده است که خیرین در این زمینه مشارکت کنند.