خطیب جمعه تهران:
دبیرکل سازمان ملل حنجره صهیونیست‏‌ها شده است/ نسخه‎ قرآنی برای مهرورزی بین گروه‎های سیاسی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 14 شهریورماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت گفت: محبت به اهل بیت (ع) در جامعه ما به عنوان یک هنجار نهادینه شده است؛ در این کشور هر کسی زندگی می کند ولو مسلمان نباشد به خاندان عصمت و طهارت ارادت دارد؛ در جهان اسلام نیز محبت اهل بیت(ع) یک هنجار بین‌المللی است.
وی با اشاره به درگذشت آیت‎الله جباری، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت درگذشت ایشان صادر کردند،‌ آیت‌الله جباری را روحانی مجاهد، مردمی، حاضر در صحنه‌های انقلاب، خدمتگزار و مستقیم در خط انقلاب عنوان کردند که این اوصاف برای ایشان واقع بینانه است.
خطیب جمعه تهران به فرارسیدن هفته حج پرداخت و در توصیه ای به حجاج گفت: حجاج بدانند که معمولاً یک بار در عمرشان توفیق حج پیدا می کنند بنابراین از فرصت به دست آمده بهترین استفاده را بکنند؛ سوغات بخرید اما حیف است که این فرصت ملکوتی را در بازارها بگذرانید.
خاتمی خطاب به حجاج گفت: شما نماینده یک ملت بابصیرت هستید، پس زینت ایران اسلامی و تشیع باشید؛ در شرایطی که دشمن در تفرقه می دمد علما گفته اند که در وقت نماز در بین صفوف نمازگزاران قرار گیرید.
وی همچنین با گرامیداشت ایام هفته دولت،‌ به دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار سخنرانی بسیار جامعی داشتند که منشور دولتمردان دولت یازدهم است؛‌ ایشان بسیار منصفانه وضعیت و عملکرد دولت را تحلیل و توصیه و خدمات دولت را بازگو کردند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار، ایجاد آرامش روحی و روانی، کنترل تورم، تثبیت قیمت ارز و موضع گیری مناسب در برابر رژیم صهیونیستی و امریکا و همچنین اجرای طرح سلامت را از نقاط قوت دولت یازدهم دانست و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به مسئله فتنه نیز اشاره کردند؛ فتنه یک دعوای سیاسی نبود بلکه چالشی برای نظام محسوب می شود؛ راه توبه برای کسانی که در این ماجرا بودند باز است اما تا زمانی که اصرار و لجات دارند، پست های کلیدی جایی برای فتنه و فتنه گران نباید باشد.
خاتمی همچنین به برگزاری شانزدهین اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: این اجلاس آکنده بود از دغدغه های فرهنگی؛ اعضای خبرگان نگران مسائل فرهنگی بودند که این نگرانی قابل حل است و راه حلش نیز رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان بود.
وی با بیان اینکه کار فرهنگی تنها وظیفه دولت نیست، اظهار کرد: آن مقداری که وظیفه دولت می شود این است که فضای پاک را به ویژه در عرصه اینترنتی در اختیار مردم و جوانان قرار دهد.
خاتمی با تأکید بر اینکه ما مخالف فضای مجازی نیستیم، گفت: زمانی که ساختارهای نظارتی ما کامل نشده، معقول نیست که فضای اینترنتی را به صورت آزاد در اختیار جوانان بگذاریم؛ مسئولان راه را برای بیگانگانی که می خواهند به اصل انقلاب و دین و ارزش ها لطمه بزنند، باز نگذارند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز دوره تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه،‌ حوزه ها را سرمایه این ملت عنوان کرد و گفت: از روحانیون می خواهم در سال جدید با نشاط بیشتر و تعمیق بیشتر نقش‌آفرین باشند.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران موضوع دیگری بود که خطیب جمعه تهران به آن اشاره کرد و گفت: آمریکا در این عرصه عهدشکنی کرد چرا که قرار نبود بر تحریم ها بیافزاید؛ این مسئله نشان داد که آمریکا کاملاً غیر قابل اطمینان است و نمی شود به آن اعتماد کرد.
خاتمی تصریح کرد: آمریکا بداند که در این مذاکرات با چند دیپلمات سخن نمی گوید، بلکه با یک ملت شجاع طرف است که اگر بخواهند عهدشکنی کنند و ادامه دهند تودهنی محکمی از این ملت خواهند خورد.
وی به اوضاع عراق پرداخت و گفت: از مردم آمرلی که حدود 80 روز در محاصره داعش بودند تشکر می کنم؛ همچنین از ارتش و نیروهای مردمی که این محاصره را شکستند تشکر می کنیم و امیدواریم تا آخرین نفر از داعشی را از بین ببرند.
خطیب جمعه تهران همچنین افزود: بسیار خوشحالیم که نهادهای حکومتی عراق شکل می گیرد و نخست وزیر جدید نیز کابینه اش را معرفی کرد. ما آرزوی عراق امن و آباد را داریم؛ راز وحدت مردم عراق و گروه های عراقی، همراهی و اطاعت از مرجعیت عراق است.
وی خطاب به حامیان داعش نیز گفت: آتشی که شما روشن کردید دودش به چشم خودتان خواهد رفت؛ دولت‌هایی که این گروه را تغذیه می کنند بدانند که دیری نخواهد انجامید که دود این جنایات به چشم شما هم خواهد رفت.
خاتمی در مورد اعتراضات مردم یمن اظهار کرد: مردم یمن 2 سال پیش به صحنه آمدند و انقلاب کردند اما آمریکا و برخی کشورهای منطقه تبانی کردند و به جای عبدالله صالح گزینه خود را جانشین کردند؛ بعد از 2 سال مردم دیدند که حاکمانشان به آنها اعتنایی ندارد و امروز وارد صحنه شده اند و تظاهرات کاملا مسالمت آمیزی برگزار کرده اند.
خطیب جمعه تهران خطاب به دولت یمن گفت: قدر این تظاهرات را بدانید؛ تهدید و برخورد با این مردم آتشی روشن خواهد کرد که دوش به چشم خودتان خواهد رفت.
وی با انتقاد از سکوت سازمان ملل در برابر مظلومیت مردم غزه و دفاع از حکام ستمکار گفت: سازمان ملل یک بیانیه در مورد غزه صادر نکرد و حتی دبیرکل سازمان ملل حنجره و وکیل مدافع نتانیاهو شد و به نظر می رسد این سازمان، سازمان حقیری در آمریکاست که به جای حمایت از مردم از ستمگرانی حمایت می کند که در حق ملت ظلم می کنند.
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، به خواسته قرآن از جامعه مؤمنان مبنی بر حاکم کردن ارزش‌ها در جامعه گفت: باید برای حاکمیت ارزش‌های دینی در جامعه فضاسازی کنیم؛ یعنی کاری که انبیا می‌کردند انجام دهیم.
وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید گفت: در این آیه به رسالت انبیا اشاره شده و آمده است که انبیا فرستاده شده اند تا فضایی بسازند که خود مردم عدالت محور و عدالت گرا شوند.
امام جمعه موقت تهران در مورد معنای واژه «تواصی» و مصادیق آن در قرآن اظهار کرد: تواصی یعنی سفارش کردن به یکدیگر که در قرآن به سه مورد در این رابطه اشاره شده است؛ یکی از آنها تواصی به حق است. یعنی گسترده کردن فرهنگ حق مداری که عنوان بسیار گسترده ای است.
وی افزود: از مصادیق تواصی به حق، تواصی به مسئولان نظام و تواصی مسئولان نظام به یکدیگر به رعایت شایسته سالاری است؛ همچنین در گفتارها و نوشتارها و همچنین قضاوت ها باید به حق توصیه شود.
خاتمی در مورد تواصی به صبر نیز گفت: باید همدیگر را به صبر و استقامت و هزینه کردن در راه دین توصیه کنیم؛ کسانی که بی صبری می کنند و در بی صبری می دمند را نصیحت کنید و همچنین افرادی که در حال انحراف به سمت آلودگی اخلاقی و سیاسی و اجتماعی هستند، جا دارد به صبر توصیه شوند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه سومین «تواصی» قرآن به «مرحمه» است، گفت: گروه ها و جناح های سیاسی داخل نظام به یکدیگر مهرورزی کنند؛ وقتی گروه ها دست به پرخاشگری می زنند و برای بیرون راندن یکدیگر از صحنه سیاسی جامعه تلاش می کنند، باید آنها را به مرحمت توصیه کرد.
خاتمی چهار نسخه قرآنی و روایی برای مهرورزی بین گروه های سیاسی عنوان کرد و افزود: همه گروه ها باور کنند که برادر یکدیگر هستند و برادرانه با یکدیگر رفتار کنند و طوری رفتار نکنند که رشته برادری و محبت بگسلد؛ همچنین گفته ها را نقد کنند، نه گوینده را.
امام جمعه موقت تهران افزود: گروه ها و جناح ها حرمت ها را حفظ کنند و گفتار و نوشتارشان مؤدبانه باشد؛ دعواهای جناحی اگر پایان نداشته باشد تبدیل به بگومگوهای بی ثمر می شود.