ضرورت پوشش فعالیت‌های جامعه قرآنی خوزستان در صدا و سیما
کد خبر: 1426895
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

ضرورت پوشش فعالیت‌های جامعه قرآنی خوزستان در صدا و سیما

گروه فعالیت‌های قرآنی: بسیاری از فعالان قرآنی خوزستان معتقدند که صدا و سیمای مرکز استان به‌عنوان رسانه‌ای مردمی و در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه، باید نسبت به انعکاس فعالیت این قشر از جامعه اهتمام بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، بهره‌مندی و استفاده از ظرفیت‌های درونی هر استانی در همه زمینه‌ها یکی از لازمه‌های مهم پیشرفت و بومی‌سازی است، به‌کارگیری نیروهای داخلی و بومی هر منطقه نیز می‌تواند در تأمین اشتغال‌زایی جوانان تأثیر غیرقابل انکاری داشته باشد. جوانانی که به فرموده امام راحل سرمایه‌ انقلاب هستند و توانایی حضور در هر کاری را دارند.

این فرموده امام(ره) پس از گذشت 35 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی پایدار مانده است و جوانان این مرزوبوم شایستگی خود را در همه صحنه‌ها به دیدگان جهانیان نشان داده‌اند.

رسانه نیز با توجه به امر مهم تبلیغ و اطلاع‌رسانی، وظیفه مهمی در این میان دارد، به نحوی که بخش عمده‌ای از اطلاع‌رسانی مردم و آگاهی از این منابع تأمین می‌شده است، در این میان صدا و سیما برای پررنگ کردن حضور بسیار زیبای جوانان در مجامع بین‌المللی نقش اصلی را ایفا می‌کند، با توجه به مخاطبان میلیونی این رسانه، وظایف نیز متعدد و متنوع است.

تعاریف خاصی از اعمال خط قرمزها در زمینه انعکاس فعالیت و موفقیت نیز در رسانه ملی ارائه شده است که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد، در این میان توجه به بخش فرهنگ از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از بخش‌های مهم فرهنگ نیز فعالیت در زمینه قرآنی است.

لزوم انعکاس مسابقات، دوره‌ها، نمایشگاه‌های برگزار شده، میزگردها و ده‌ها عنوان دیگر در زمینه فعالیت قرآنی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، توجه به فعالیت هر استان نیز نه تنها از صدا و سیمای مرکز باید مورد حمایت قرار گیرد بلکه این مهم در هر استان نیز از تعاریف خاص و به‌صورت پررنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

به باور بسیاری از کارشناسان قرآنی کشور و حتی بین‌المللی، استان خوزستان، مهد قاریان و مبتهلان بین‌المللی بوده است، همیشه و همه جا در زمینه فعالیت‌های دینی و به‌ویژه قرآنی یکه‌تاز میدان‌ بوده است، در برخی موارد نیز حضور نیافتن قاریان و مبتهلان خوزستانی در فعالیت و مسابقات کشوری، باعث شده که کیفیت برنامه‌ها از سطح خوبی برخوردار نباشد.

نکته دیگری که باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد اینکه برقراری ارتباط نزدیک مردمی با فعالان قرآنی، باعث می‌شود جامعه با نوع فعالیت آشنا شوند، نوع فعالیت در زمینه قرآنی ایجاب می‌کند که ساعات خاصی از شبانه‌روز بیشتر مورد توجه قرار گیرند. به‌عنوان مثال اوقات شرعی که افراد بیشتری از جامعه مخاطب صدا و سیما هستند، باعث می‌شود که برنامه‌های تهیه شده صدا و سیما در این راستا باشد.

در این راستا نیز فعالان قرآنی با توجه به ظرفیت عظیم قرآنی خوزستان و برای گسترده‌تر کردن فعالیت‌های قرآنی این استان معتقدند که صدا و سیمای مرکز خوزستان باید به میدان آید و افتخارات و فعالیت‌های قرآنی این زحمت‌کشان عرصه قرآن را به همگان معرفی کند.

خوزستان هیچ‌گاه با کمبود قاری و مبتهل مواجه نشده بود زیرا آنقدر قاریان توانمندی در این استان وجود دارند که هیچ‌ حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان قرآنی نیز بر این باورند که صدا و سیما باید از ظرفیت بالقوه این قاریان خوب خوزستانی به نحو شایسته‌ای استفاده کند، از سویی دیگر یکی از مصوبات شورای عالی قرآن کشور نیز پخش تلاوت قرآن و اذان فعالان قرآنی هر استان بوده است.

سیدکریم موسوی، قاری و مبتهل بین‌المللی قرآن در این باره به ایکنای خوزستان گفت: تنها رسانه‌ای که صدای قاریان و مبتهلان خوزستان را به راحتی می‌تواند به گوش همه هموطنان برسد صدا و سیما است.

وی با بیان اینکه پخش تلاوت‌های قاریان و مبتهلان خوزستانی بسیار اندک بوده است، افزود: هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از تلاوت فعالان قرآنی خوزستانی برای سیمای این استان وجود ندارد، انتظار می‌رود استان خوزستان نسبت به سرمایه‌های قرآنی خود اهتمام بیشتری داشته باشد.

حسن خانچی، دیگر فعال و مبتهل بین‌المللی قرآن کریم خوزستانی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته حتی یک تماس از سوی صدا و سیمای مرکز خوزستان با وی در‌خصوص حضور در صدا و سیما صورت نگرفته است، گفت: تهیه و پخش تلاوت‌های فرزندان خوزستان موجب ایجاد اشتیاق به‌سوی فعالیت‌های قرآنی می‌شود که متأسفانه صدا و سیمای مرکز خوزستان در این زمینه کم‌کار بوده است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه قاریان و مبتهلان فراوانی در خوزستان حضور دارند که بسیاری از آنها در جهان اسلام شناخته شده‌اند اما در این استان هیچ‌گونه اهمیتی به آنها داده نمی‌شود، چه کسی باید جوابگوی این مسئله باشند؟

این مبتهل بین‌المللی قرآن کریم استفاده از سرمایه‌های ملی و ایجاد انگیزه میان هم‌استانی‌ها را از مهم‌ترین وظایف صدا و سیمای استان عنوان کرد و افزود: فعالان برجسته قرآنی سرمایه‌هایی هستند که صدا و سیما باید به آنها اهمیت بیشتری دهد.

خانچی افزود: در همه زمینه‌های قرآنی فرزندان خوزستان از رتبه‌های بسیار بالایی برخوردار هستند که نقش صدا و سیما برای معرفی آنها به مردم بسیار ضعیف بوده است.

احمدحسن راهی‌مالکی، دیگر فعال قرآنی خوزستان نیز در این خصوص گفت: بیشتر تلاوت‌هایی که از فرزندان خوزستان در شبکه سیمای این استان تلاوت می‌شود به درخواست خود قاریان بوده و هیچ درخواستی از سوی صدا و سیما نبوده است.

وی با بیان اینکه مبتهلان باید خود برای موفقیت خود تلاش کنند، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند موفقیت را به کسی ارائه دهد، باید برای موفقیت و به دست آوردن رتبه‌های عالی تلاش کنند.

در این ارتباط به سراغ مسلم رحیمی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان رفتیم. وی در‌خصوص برنامه‌های قرآنی صداو سیما مرکز خوزستان، با بیان اینکه همه آزمون‌ها برای پخش تلاوت‌ پیش از اوقات شرعی توسط مرکز قرآنی صدا و سیمای مرکز خوزستان صورت می‌گیرد، افزود: تاکنون هیچ یک از نمایندگان شورای عالی قرآن برای انتخاب قاریان در خوزستان حضور نداشته‌اند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان با بیان اینکه مهدی دغاغله، فعال بین‌المللی قرآن کریم استان خوزستان به‌عنوان مشاور رشته قرآنی مرکز سیمای خوزستان معرفی شده است، افزود: انتخاب دغاغله جهت پیشرفت و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی سیمای خوزستان بوده است که امید می‌رود با اتخاذ برنامه‌هایی مدون، نسبت به پوشش ضعف‌های این اداره‌کل اهتمام لازم صورت گیرد.

وی با دعوت از فعالان قرآنی برای اعلام آمادگی فعالیت با مرکز صدا و سیمای خوزستان، گفت: هر فردی که توانایی تلاوت با استانداردهای صدا و سیما را دارا بوده می‌تواند نسبت به مشارکت در این طرح اقدام کند، متخصصان قرآن صدا و سیما نیز درباره فعالیت متقاضیان به داوری خواهند پرداخت.

رحیمی در پایان با بیان اینکه تلاوت‌های قرآن فعالان قرآنی خوزستان در ماه مبارک رمضان به‌صورت آلبومی با نام سیمای قرآن خوزستان تهیه و تدوین می‌شود، گفت: کمتر جایی مشاهده شده است که در طول یک ماه آن هم در قالب یک طرح بیش از 60 قاری بومی برای تلاوت روزانه قرآن کریم حضور داشته باشند که این موضوع به نوبه خود کاری بس شایسته است، پس از پایان ماه مبارک رمضان، تلاوت‌های قاریان و مؤذنان بومی این استان پیش از اوقات شرعی شبکه سیمای خوزستان استفاده می‌شود.

captcha