اقتصاد مقاومتی نیازمند تصمیمات راهبردی کلان معطوف به اقدام و اجراست
کد خبر: 3484339
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
آیت‌الله کعبی مطرح کرد:

اقتصاد مقاومتی نیازمند تصمیمات راهبردی کلان معطوف به اقدام و اجراست

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به تصمیمات راهبردی کلان معطوف به اقدام و اجرا نیاز دارد.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نامگذاری سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی باید از فضای فرهنگسازی به فضای اجرایی وارد شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پیش از این دستور ویژه‌ای برای تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی به دولت صادر کرده بودند، گفت: امروز دشمنان ملت ایران پا را فراتر از فضای تحریم گذاشته و وارد جنگ اقتصادی شده‌اند که راه مقابله با آنها توانمندسازی درونی ملت ایران و تکیه بر اقتصاد مقاومتی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی، منابع انسانی، منابع طبیعی، ترویج فرهنگ تلاش و کار، خودکفایی و خودباوری و تقویت روحیه استقلال‌خواهی و عزت‌طلبی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را وارد حوزه اجرایی کند.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی در سطح خرد و کلان قابلیت اجرایی داشته و بخش‌های مختلفی دارد که یکی از بخش‌های مهم آن مبارزه با اقتصاد بیگانه‌محور است؛ ما باید به جای تکیه بر کالای خارجی، فرهنگ استفاده و تکیه بر کالاهای باکیفیت داخلی را ترویج کنیم.

کعبی بیان کرد: هر اقدامی که باعث تقویت اقتصاد داخلی کشور شده و منجر به افزایش سطح کارآفرینی و خلاقیت و فناوری شود و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان را به همراه داشته باشد و جلوی نفوذ اقتصادی بیگانگان را بگیرد، واجب است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه گفت: خصوصی‌سازی و تشویق به سرمایه‌گذاری داخلی و تقویت فرهنگ تولید و کار و تلاش جزء الزامات اقتصاد مقاومتی است.

کعبی با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد که به خوبی احیا نشده است، گفت:‌ خام‌فروشی در کشور باید تبدیل به صنایع تبدیلی شود؛ مثلاً به جای اینکه نفت خام فروخته شود، می‌توان هزاران صنعت از درون نفت خام تولید کرد؛ همچنین در اقتصاد مقاومتی باید به امنیت غذایی و تولید کالاهای مصرفی اساسی توجه شود.

نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ظرفیت‌های این استان اظهار کرد: در خوزستان در کنار نفت منابع طبیعی دیگری وجود دارد، از جمله جلگه حاصلخیزی است که 7 میلیون هکتار زمین مستعد کشت گندم دارد که اگر آب‌های خوزستان به این منطقه سوق داده شود، مشکل بیکاری بسیاری از جوانان حل شده و از لحاظ تولید گندم خودکفا خواهیم شد و امکان صادرات گندم نیز پیدا خواهیم کرد.

کعبی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نباید با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفته شود، گفت: اقتصاد ریاضتی به مردم فشار وارد می‌کند و منجر به بحرانی‌تر کردن اوضاع اقتصادی می‌شود، اما اقتصاد مقاومتی بیماری مزمن اقتصادی را حل می‌کند.

وی افزود: توجه به بخش‌های کشاورزی، صنایع خرد و کلان، صادرات، خدمات، افزایش کشتی‌رانی از طریق لایروبی آب‌های بین‌المللی مثل اروند و کارون و تقویت صنعت حمل و نقل و کارآفرینی و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی، حذف تشکیلات غیرضروری، تکیه بر بحش خصوصی و تعاونی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را از حوزه نظری به حوزه اقدام و اجرا پیش ببرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به تصمیمات راهبردی کلان معطوف به اقدام و اجرا دارد، اظهار کرد: مسئولان باید به صورت ماهیانه و فصلی گزارشی از اقداماتی که در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند را به ملت ایران ارائه کنند.

captcha