چرا تلاوت‌های اذان‌گاهی خوزستان بومی نمی‌شود؟
کد خبر: 3487371
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
مقدمی عنوان كرد:

چرا تلاوت‌های اذان‌گاهی خوزستان بومی نمی‌شود؟

گروه فعاليت‌هاي قرآني: دارنده رتبه نخست بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی با تاكيد بر لزوم معرفي ظرفيت‌هاي قرآني خوزستان، اظهار كرد: چرا تلاوت‌های اذان‌گاهي در حال پخش از صدا و سيماي مركز خوزستان، بومي نمي‌شود و واقعا مشكل از كجاست؟

قاسم مقدمی، دارنده رتبه نخست بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با بيان اينكه اقدامات قرآني از سوي نهادها و ادارات مسئول در حال انجام است، اظهار كرد: اين اقدامات بر حسب وظيفه انجام مي شوند و تاثيرگذار بوده اما در اين ميان داراي نواقصي نيز هستند.

وي با اشاره به اينكه اهمیت و اهتمام به موضوع اخلاق و ارتقاء یک شخصیت قرآنی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این مسئله دارای جایگاهی مهم و بسیار ویژه است. مردم و شنوندگان تأثیر درونی را از قرائت یک قاری احساس می‌کنند و این امر قطعاً با ارتقاء شخصیت، اخلاق و روش زندگي متعهدانه بروز پيدا مي‌كند هرچند متأسفانه این مهم کمتر مشاهده می‌شود. اسلوب مصاحبت، نوع پوشش، روش زندگی و اخلاق در جامعه از جمله موضوعاتی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقدمی اهتمام، ارزش‌گذاري و معرفي جوانان قرآني موفق، متعهد و انقلابي را به عنوان الگو از عوامل مهم تقويت اين امر در بين جوانان دانست و گفت: همچنين برگزاري نشست‌هاي آسيب‌شناسي جامعه قرآني و كارگاه‌هاي آموزشي مهارت‌هاي زندگي قرآني مي‌تواند در اين امر مهم تأثيرگذار باشد.

دارنده رتبه نخست بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، گفت: به طور مثال تلاوت تأثیرگذار مرحوم عبدالباسط در حرم امام موسی کاظم(ع) را نمي‌توان يك اتفاق فرض كرد چراكه جاي جاي اين تلاوت و فراز به فراز آن منبعث از شناخت اين قاري به معاني و مفاهيم بالاي آيات تلاوت شده بود و اين مسئله‌اي است كه هر شنوده‌اي به آن اذعان مي‌كند. این امور نکاتی بسیار مهم هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و باید از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گیرند.

با وجود همه اختلاف سلايق بايد اتحاد جامعه قرآني حفظ شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر امر اتحاد جامعه قرآنی علی‌رغم همه اختلاف نظرات و سلایق تأکید کرد و گفت: در قرآن کریم آیه 103 سوره آل‌عمران «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ ؛ یكی از دستورات قرآن این است كه آحاد امت اسلامی با یكدیگر متحد باشند» به همين اختلاف سلایق اشاره دارد. اما با وجود این مسائل قرآن کریم ما را به یکپارچگی دعوت می‌کند. با توجه به آنکه جامعه قرآنی نسبت به سایر اصناف و اقشار جامعه در مهجوریت قرار دارد و هنوز به جایگاهی نرسیده است که مجموعه‌ای نسبت به فعالیت‌ها حمایت و پیشتبانی داشته باشد، بنابراین این اتحاد می‌تواند جامعه قرآنی را از مهجوریت خارج کند.

مقدمی افزود: ما باید اتحاد جامعه قرآنی را از خودمان شروع کنیم. بزرگان و تأثیرگذاران قرآنی نه فقط در حرف بلکه در عمل و باطن همه کدورت‌ها را به دلایل مختلف کنار بگذارند و این امر راهی برای آغاز مهجوریت‌زدایی از جامعه قرآنی است. نباید با حدس و گمان افراد و نهادهایی را که در زمینه قرآنی فعالیت می‌کنند تخریب کرد.

دارنده رتبه نخست بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استان خوزستان دارای نیروها و جوانان بسیار مستعد و با توانمندی بالا در زمینه قرآنی است، گفت: مناطق محروم و روستایی استان دارای استعدادهای بسیاری است که بعضاً این محرومیت به خلاقیت تبدیل شده است. در حال حاضر جوانان و نوجوانان منطقه محروم شیبان در زمینه حفظ قرآن کریم بسیار خوب عمل می‌کنند در حالی که شاید هیچ نهادی نیز آنها را حمایت نکرده باشد و آنها به صورت خودجوش با علاقه قلبی در این زمینه فعالیت دارند.

هنوز از استعدادها به طور كامل استفاده نشده است

وی ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ایم از این استعدادها به صورت کامل و صحیح استفاده کنیم و تا زمانی که در این مرحله متوقف شده‌ایم تأثیر شایسته و مناسب بر فعالیت‌های استان نمی‌توانیم داشته باشیم. جایگاه خوزستان فراتر از آن است که به کسب یک و دو مقام بین‌المللی بسنده کند. استفاده اکمل از صداها و استعدادهای استان خوزستان می‌تواند نه تنها در کشور بلکه در جهان زبانزد باشد.

مقدمی گفت: استعدادهای موجود در استان خوزستان بدان حد از تجربه و پختگی در رشته تخصصی خود رسیده است که بتواند توانایی‌های خود را به صورت محصولی قابل دفاع به مردم عرضه کند اما تاکنون هیچ کس به این موضوع ورود نکرده و متخصصان قرآنی به منظور معرفی به مردم شناسایی نشده‌اند. ما باید بتوانیم در اوج اجرای مطلوب یک قاری، مبتهل و گروه تواشیح آثار آنها را ضبط کرده و در مجموعه‌ای با کیفیت به مردم عرضه کنیم.

عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان

اين فعال قرآني خوزستان ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ايم از استعدادها و ظرفيت‌هاي خوب و موفق قرآني استان صحيح استفاده كنيم. صدا و سيماي استان خوزستان از نهادهاي دولتي است كه مي‌تواند در اين زمينه نقش مهمي داشته باشد اما متأسفانه تاكنون علي‌رغم همه پيگيري‌هاي مجدانه جامعه قرآني استان اقدامات و پاسخگويي‌ها ضعيف بوده است. واقعاً مشكل كجاست؟ موضوعي که تبدیل به یک معمای لاینحل شده عدم پخش تلاوت‌های بومی از شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان است. این موضوع حتی با شورای عالی قرآن کریم نیز در میان نهاده شده اما همچنان شاهد تلاوت اذان‌گاهی قاریان خوزستانی نیستیم در حالی که استعدادها و نیروهای لازم این امر وجود دارد. آرزوی هر قاری این است که کاری را ارائه دهد که مورد استفاده و توجه مردم قرار گیرد. تحقق این امر تأثیر آن کاملاً عام و بسیار گسترده است. مردم از اینکه اثر قرآنی همشهری‌شان عرضه شده و مورد توجه قرار می‌گیرد خرسند خواهند شد و این امر تبدیل به انگیزه‌ای برای خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان می‌شود که به این عرصه وارد می‌شوند.

وی عنوان کرد: اگر برای نخبگان و برترین‌های قرآنی سازوکار لازم را نداشته باشیم انگیزه‌ها تضعیف می‌شود و همه در برابر این موضوع مسئولند که این موانع برطرف شود چرا که توانمندی‌های بسیار ارزشمندی در استان وجود دارد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامشیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۴ - ۱۸:۴۳
0
0
گفته های استاد مقدمی کاملا بجا بوده و واقعا عدم وجود تلاوت های اذان گاهی قاریان خوزستانی در صدا وسیمای خوزستان کاملاً محسوس است و این امر حتی سبب پربیننده تر شدن برنامه ی تلاوت های اذان گاهی شبکۀ خوزستانی خواهد شد.
امیدوارم گفته های استاد مقدمی به گوش مسئولین برسد و در قالب اقدام و عمل پیگیری شود.
captcha