حجت‌الاسلام صدرایی خویی از مجاهدت‌های دیروز تا جهاد علمی امروز
کد خبر: 3676262
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴

حجت‌الاسلام صدرایی خویی از مجاهدت‌های دیروز تا جهاد علمی امروز

گروه ادب: در آئین گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین صدرایی خویی به مجاهدت‌های وی در دوران دفاع مقدس و جهاد علمی و فرهنگی وی در زمان کنونی پرداخته شد.

حجت‌الااسلام صدرایی خویی از مجاهدت‌های دیروز تا جهاد علمی امروز

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیزدهمین دوره عصر کتاب ویژه گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی مصحح و فهرست‌نگار عصر امروز 4 دی‌ماه با حضور پژوهشگران و اهالی فرهنگ و اندیشه در سرای کتاب برگزار شد.
مجید غلامی جلیسه، مدیر‌عامل مؤسسه خانه‌کتاب در این مراسم گفت: برنامه بزرگداشت و گرامیداشت اهالی فرهنگ، هنر، ادب و اندیشه از سه سال پیش آغاز شد و هدف اصلی آن تجلیل از افراد، مؤسسات و نشریات و مجلات اثرگذار در جامعه بوده است. و در حوزه نسخ خطی و میراث نیز کارهای ارزشمند و اثرگذاری انجام شده است که در این زمینه تاکنون از 27 نفر از بزرگان تجلیل و قدردانی شده است و در کتاب مشاهیر خانه کتاب به این شخصیت‌ها پرداخته شده است که آخرین نفر مرحوم زریاب خویی بود که خدمات ارزشمندی در حوزه تراث و میراث ایرانی انجام داده است.
وی در ادامه عنوان کرد: امروز نیز از حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی، یک شخصیت اثرگذار در حوزه میراث، نسخ خطی و حدیث شیعی تجلیل می‌شود که عمر خود را صرف این راه کرده و جریان‌ساز و تحول‌آفرین بوده و در این راستا تلاش شبانه‌روزی داشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبایی، رئیس کتابخانه، محمد محقق طباطبایی نیز با اشاره به شخصیت صدرایی خویی گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی وی پرکاری است که به سبب آن سهم عمده‌ای در میراث مکتوب داشته و 118 مقاله و 37 عنوان اثر دارد که شامل 90 مجلد می‌شود و به عنوان مصحح و صاحب اندیشه و فکر در این حوزه فعالیت داشته است.
وی افزود: در حوزه نسخ خطی حتی کسانی که با وی و در کنار وی کار می‌کنند، یک پله از دیگران بالاتر بوده و وی را می‌توان سر حلقه کارهای گروهی دانست. در دهه 70، نهضت فهرست‌نگاری در حوزه علمیه قم شکل گرفت و وی نیز از نخستین کسانی بود که در این زمینه کار کرد و تأکید داشت هر فردی باید حوزه خود را فهرست‌نگاری کند.
حجت‌‌الاسلام طباطبایی نگاه وی به نسخه خطی را نگاه ارزشی دانست و بیان کرد: نسخه خطی به ما هو ارزشی ندارد و نگاه مذهب و دین در جامعه و نقش و آثار این نسخ باید مورد توجه قرار گیرد. برخی تصور می‌کنند که هر نسخه خطی حائز اهمیت است در حالی که این گونه نیست.
وی در ادامه به حوزه تخصص وی در زمینه عرفان و تصوف اشاره کرد و گفت: صدرایی خویی، خود عارف مسلک است و کتاب‌ها و آثار متعددی نیز در زمره معرفی بزرگانی چون سیدآبادی و شاه‌آبادی دارد. و در پژوهش و تحقیق نیز به ابزار روز آشنایی داشته و در دانشگاه نیز در تدریس از آنها بهره می‌برد.
رئیس کتابخانه محمد محقق طباطبایی در ادامه جنبه اخلاقی شخصیت وی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: علم به تنهایی کافی نبوده و در کنار عمل و اخلاق معنی پیدا می‌کند، هر چند علم نیز ود فضیلت است، اما در کنار عمل جلوه‌گر می‌شود.
حجت‌الاسلام سیداحمد سجادی، مدیرعامل موسسه فرهنگی نور در ادامه این آئین گفت: صدرایی خویی، مرد میدان‌های سخت، نبرد، مجاهدت، مبارزه است و حضوری فعال در دفاع مقدس داشت و چندین بار مجروح شد و در عملیات کربلا که از عملیات‌های بسیار دشوار بود، حضور داشت. همچنین مجاهدت در عرصه کتاب، قلم و احیای آثار شیعه نیز از فعالیت‌های وی بوده است. از این رو باید ببینیم صدرایی خویی، چگونه صدرایی خویی شده است. اگر وی را بخواهیم برای نسل جوان و آینده معرفی کنیم باید پیشینه این مجاهدت‌ها را تبیین و معرفی کنیم.
وی افزود: کتاب‌های بسیاری را از وی می‌خواستیم و ایشان به راحتی در اختیارمان قرار می‌داد، هر آنچه داشت در طبق اخلاص می‌گذاشت و امروز افتخار ما این است که در قالب اندیشه و با ابزار نوین کسی را معرفی می‌کنیم که مرد میدان‌های سخت و مجاهدت و مبارزه و سخت‌کوشی علمی است و امروز وظیفه وی مجاهدت در عرصه علم و فرهنگ است و به این وظیفه به خوبی جامعه عمل پوشیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در ادامه به سابقه آشنایی خود با حجت‌الاسلام صدرایی خویی اشاره کرد و گفت: دست و دلبازی علمی، بی‌تکلف بودن و فروتنی، توجه به نیازمندان نماز اول وقت و نماز جماعت از ویژگی‌های مهم اخلاقی و شخصیتی حجت‌الاسلام صدرایی خویی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی نیز در پایان مراسم، گفت: من بنده حقیر فقیر هستم و آنچه دارم جز فضل خدای متعال نیست. این خدمت فرصتی برای جریان علم است و جوانان ما باید قدر علم و اندیشه را بدانند و این بزرگداشت‌ها بهانه‌ای برای تجلیل از علم است.
وی افزود: بسیاری، درباره عامل موفقیتم سؤال کرده‌اند که یکی از عوامل موفقیتم این است که خداوند به من دوستان بسیار خوبی نصیب کرده است که همان‌ها سبب موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی من شده است. پدرم بی‌سواد بود، اما اهل ادب بود و به وی ملاجلیل می‌گفتند و بارها داستان‌هایی از مثنوی معنوی را بیان می‌کرد و ما نیز بهره می‌بردیم. همچنین خانواده‌ام به ویژه همسرم نقش مهمی در این موفقیت داشته‌اند که از همه آنها قدردانی می‌کنم.

captcha