نشست واکاوی کتاب قرآنی استاد آمریکایی برگزار می‌شود
کد خبر: 4020827
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

نشست واکاوی کتاب قرآنی استاد آمریکایی برگزار می‌شود

نشستی با حضور استاد اسلام‌شناسی دانشگاه‌های آمریکا برای بررسی کتاب او با موضوع نظام آموزش قرآن در کشورهای غرب آفریقا در لندن برگزار می‌شود.

نشست بررسی کتاب نظام آموزش قرآن در آفریقا، در لندن برگزار می‌شود / امادهبه  گزارش ایکنا؛ به نقل از انجمن اسلامی حقوق بشر، این نشست سه شنبه، 21 دسامبر 2021 (30 آذر) ساعت 6:45 بعد از ظهر به وقت گرینویچ برگزار و به صورت زنده در IHRC.TV، یوتیوب و فیس‌بوک پخش خواهد شد.

رادولف بلال ویر (Rudolph Bilal Ware) در کتاب خود با عنوان «قرآن متحرک: آموزش اسلامی، دانش تجسم‌یافته و تاریخ در غرب آفریقا»، هزار سال از تاریخ اسلام در غرب آفریقا را بررسی کرده و از طریق کار میدانی و قوم‌نگاری در سنگال، گامبیا و موریتانی، اهمیت بسیار زیاد مدارس قرآن را برای جوامع مسلمان غرب آفریقا مستند ساخته است. چنین مدارسی اسلام را به طور مسالمت‌آمیز به بسیاری از نقاط این منطقه وارد کردند.

ویر نشان می‌دهد که چگونه در سنگال و گامبیا مدارس در دوران تجارت برده و استعمار به ابزارهای قدرتمندی برای مقاومت آفریقا تبدیل شدند و ضمن روشن‌کردن وقایع گذشته، با نشان‌دادن نحوه فعالیت نظام کلاسیک آموزش‌های اسلامی، کمک‌های مهمی به درک اسلام معاصر می‌کند.

امروزه بسیاری از مسلمانان و غیر مسلمانان، روش‌های آموزش قرآن در غرب آفریقا را گیج‌کننده و بحث‌برانگیز می‌دانند. ویر با جزئیات شگفت‌انگیزی، این روش‌ها را از دیدگاه فعالان آموزش قرآن معرفی می‌کند و تأکید آنها بر آموزش به گونه‌ای که گویی می‌خواهند انسان را به عنوان نسخه‌ای زنده از قرآن بسازند توضیح می‌دهد.

دکتر بلال ویر استاد تاریخ آفریقا و اسلام است. او دکترای خود را در سال 2004 در دانشگاه پنسیلوانیا، جایی که او در زمینه تاریخ آفریقا، تاریخ آفریقایی ـ آمریکایی و تاریخ فکری اسلامی آموزش دید، گرفت. تحقیقات ویر با تمرکز بر غرب آفریقا تاریخ هزار سال گذشته را در بر می‌گیرد، در حالی که وی همزمان به سرزمین‌های مدیترانه‌ای اسلامی و جوامع مهاجر آفریقایی در دیگر نقاط جهان هم می‌پردازد.

ویر عمدتاً به عنوان یک مورخ تحقیق می‌کند، اما رویکرد او بین رشته‌ای است. تحقیقات او بر منابع متعارف تاریخ نگاری آفریقایی متکی است یعنی آثار آرشیوی و مستند به زبان‌های اروپایی و تاریخ شفاهی به زبان‌های آفریقایی. با این حال، روش تحقیق او عمیقاً متأثر از سنت، انسان‌شناسی و فلسفه معناگرای عربی است. او به دنبال پیشرفت مطالعات آفریقایی و اسلامی است.

تدریس ویر بر تفکر اسلامی، جنبش‌های ضد برده‌داری در غرب آفریقا و مهاجران آفریقایی و تلاقی بین نژاد، مذهب و اندیشه انقلابی متمرکز است.

او چندین مقاله در مورد این موضوعات مرتبط به هم منتشر کرده است و کتابش با عنوان «قرآن متحرک: آموزش اسلامی، دانش تجسم یافته و تاریخ در غرب آفریقا» در سال 2014 از سوی انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی منتشر شد.

انتهای پیام
captcha