تهدید بانکداری اسلامی در مراکش به دلیل ضعف در سپرده‌گذاری
کد خبر: 4024563
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷

تهدید بانکداری اسلامی در مراکش به دلیل ضعف در سپرده‌گذاری

ضعف سپرده‌گذاری در مراکش، ادامه کار سیستم بانکداری اسلامی این کشور را تهدید می‌کند چرا که بسیاری از سپرده‌گذاران، بانک‌های عادی را ترجیح می‌دهند.  

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، بر اساس اطلاعات منتشر شده از بانک مرکزی مراکش، سرمایه ارائه شده از سوی بانک‌های مشارکتی (که با سیستم بانکداری اسلامی اداره می‌شوند) از ابتدای سال جاری تا پایان اکتبر گذشته، 18.5 میلیارد درهم (معادل 1.99 میلیارد دلار) بوده است که در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.
 
بانک مرکزی مراکش اشاره کرد که 1.69 میلیارد دلار از این سرمایه‌ها در بخش املاک، 121.7 میلیون دلار در بخش مصرف، 164.8 میلیون دلار در بخش آماده سازی و 3.77 میلیون دلار در خزانه توزیع شده است.
 
بانک مرکزی مراکش عقیده دارد که باید در خصوص دلایل کندی فعالیت بانک‌های اسلامی دقت نظر صورت گیرد و راه‌های جلوگیری از این کندی بررسی شود.
 
از سوی دیگر، سهامداران در بانک‌های اسلامی نسبت به ضعف مدیریت این بانک‌ها گلایه دارند زیرا علی‌رغم حرفه‌ای بودن و در نظرگرفتن جوانب فنی اقتصاد اسلامی، در زمینه بازاریابی و بازرگانی فعال نیستند.
 
کارشناسان بر این باورند که این دوگانگی ربطی به دولت ندارد، بلکه مشتری به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که نوعی دوگانگی در رفتار او نشان داده می‌شود. چرا که مشتریان، در بانک‌های عادی حساب باز می‌کنند و به دنبال تأمین مالی از سوی بانک‌های اسلامی هستند.
انتهای پیام
captcha