شبکه رسانهای «صف» از مهر سال 95 به همت گروهی از طلاب، دانشجویان و فعالان حوزه فرهنگ و رسانه در اهواز تشکیل شد. این شبکه رسانهای از آغاز تاکنون به فعالیت در عرصه تولیدات فاخر رسانهای، تربیت و آموزش هنرمندان انقلابی و همچنین برگزاری دورهها و طرحهای مرتبط میپردازد.
«صف» پیرو مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فعال نیروهای مؤمن و انقلابی در عرصه رسانه، فعالیت خود را در استان خوزستان آغاز کرده و تاکنون دهها مستند و برنامه به مناسبتهای مختلف اجتماعی، ملی و مذهبی تولید کرده است. متن زیر گفتوگوی ایکنای خوزستان، با حجتالاسلام میلاد امینیموحد، مسئول این شبکه رسانهای درباره موضوع جهاد تبیین و نقش گروههای هنری و رسانهای است.
حجتالاسلام امینیموحد، در گفتوگو با ایکنا درباره جایگاه جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران در روز میلاد حضرت زینب(س) که پرچمدار تبیین نهضت سیدالشهدا(ع) بودند، مطالبی دربار جهاد تبیین فرمودند. پس از آن در دیدار با مداحان تأکیدشان بر این موضوع چند برابر شد و پس از آن نیز در هر دیداری که با عزیزان دیگر داشتند بر این موضوع تأکید کردند.
وی اظهار کرد: جهاد تبیین یکی از اولویتهای اساسی جبهه انقلاب است و رهبر انقلاب به صورت خاص بر اصحاب رسانه و قلم تأکید داشتند که برای این موضوع وقت ویژه اختصاص دهند و به عنوان یک راهبرد کلان به موضوع نگاه کنند.
امینیموحد با تصریح به اینکه هدف از جهاد تبیین نباید صرفاً گرم کردن هشتگ دو کلمهای جهاد تبیین باشد، گفت: جهاد تبیین روحی است که باید به محتواها دمیده شود. برای یک سخنران، محتوای سخنرانی باید جهاد تبیین باشد. نزد اصحاب رسانه، محتوای فعالیت رسانهای باید جهاد تبیین باشد. این جهاد در راستای تبیین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران دستاوردها و شبهاتی است که به نظام وارد میشود.
وی توضیح داد: جهاد تبیین از یک جهت، موضوعی است که درباره اهمیت و ضرورت آن کار کنیم و از جهت دیگر که جهت اصلی است، طریق است. قرار است با جهاد تبیین موضوعات مختلف را برای مردم، شفافسازی کنیم. اگر این جبهه تشکیل شود و اصحاب رسانه و هنر چه در استان خوزستان و چه در سطح ملی و حتی بینالمللی دور هم جمع شوند، میزان بهرهوری و اثرگذاری خود به خود بیشتر میشود.
این فعال رسانهای درباره چالشهای پیش روی جهاد تبیین توسط گروههای هنری و رسانهای گفت: یکی از اساسیترین اتفاقات که متأسفانه تاکنون نیفتاده این است که گروههای هنری و رسانهای دور هم جمع شوند و اجتماعی را تشکیل دهند که در آن درباره اولویتهای رسانهای صحبت کنند.
مسئول شبکه رسانهای صف ادامه داد: اولویتها برای جهاد تبیین به عنوان یک طریق چیست؟ آیا دستاوردهای نظام هستند؟ آیا در موضع انفعال قرار بگیریم و شبهات وارد شده به انقلاب را پاسخ بدهیم؟ اینها باید آنجا بررسی شوند. به بیان دیگر جهاد تبیین عینکی است که صاحبان رسانه از طریق آن به قضایا نگاه میکنند و مردم را با مطالبی که لازم است درباره آن بیشتر بدانند آشنا میکنند. این چالش بزرگی است که باید فکر عاجلی باید برای آن کرد و جمع فعالان هنرمند رسانهای تشکیل شود و درباره این موضوعات گفتوگو کنند. نکته اساسیتر این است که ما با یک جبهه بینالمللی رسانهای مواجهیم. داریم با آن مقابله میکنیم، یعنی در مقابل ما یک ارتش چند ملیتی است، اما توان تجهیزاتی ما توان یک دسته نظامی هم نیست. حتی در حد یک دسته نظامی هم در مقابل این ارتش تجهیزات نداریم که باید برای این مسئله فکر اساسی کرد و مجموعههای مردمی تقویت شوند.
به گفته این فعال رسانهای یکی از مهمترین موضوعات تأثیرگذار در جهاد تبیین این است که تولیدات فاخر باشند و با ابلاغیه و دستورالعمل، نمیشود جهاد تبیین کرد.
امینیموحد در پاسخ به سؤالی درباره جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین، قطعاً در حوزه راهکارها نیست. باید یک قدم عقبتر برگردیم. جهاد تبیین نوع تحلیل، بیان و انعکاس اخبار ما را مشخص میکند. اگر بخواهم دقیقتر بگویم جهاد تبیین، شابلونی است که روی همه فعالیتهای رسانهای ما قابل انطباق است. باید شابلون جهاد تبیین را بر تمام فعالیتهای هنری و رسانهای خود بگذاریم و ببینیم این فعالیتها چه قدر با بیانیه گام دوم در ارتباط هستند؟ چه قدر به مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه رسانه نزدیک هستند؟ این میزان موفقیت ما است. در مجموعه رسانهای «صف» از زمانی که رهبر انقلاب بیانیه گام دوم را صادر کردند، تمام فعالیت شبکه را به سمت چند بند اساسی بیانیه بردیم. یعنی محصولات در حوزه سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، عزت ملی و موضوعات دیگر بیانیه هستند و در نشست سالانه بررسی میکنیم روی کدام مؤلفه بیشتر و روی کدام مؤلفه کمتر کار کردیم تا سال بعد جبران کنیم.
وی تصریح کرد: بعید میدانم مدیران در ادارات فرهنگی ما به این نکته دقت کنند که فعالیتشان تا چه میزان ناظر به بیانیه گام دوم و موضوع جهاد تبیین است. ادارات ما اسیر حجم عملکردها و بوروکراسی اداری شدهاند و این از آفات است.
این فعال رسانه با اشاره به قید فوریت در جهاد تبیین گفت: این دستور رهبر انقلاب در ادامه دستور ایشان به حرکت آتش به اختیار است. خواسته یا ناخواسته رهبر انقلاب امیدی به تحول از سوی دستگاههای دولتی و حکومتی ندارند. ایشان بعد از تهاجم فرهنگی دستور آتش به اختیار دادند و در حال حاضر جهاد تبیین را مطرح کردند و مخاطب خود را مجموعههای مردمی و جبهه فرهنگی انقلاب میدانند که باید در این موضوع نقش ایفا کنند. ما در مجموعه خود این سخنان رهبر انقلاب را یک امر و یک واجب شرعی میدانیم و در سطح توان مجموعه پیرامون آن کارهایی را تولید میکنیم.
امینیموحد در پایان گفت: در موضوع جهاد تبیین، بسترهای مختلفی پیش رو داریم، از حوزههای مختلفی میشود صحبت کرد، اما هنوز بین مجموعههای مردمی، جبهه و تشکلی به وجود نیامده است. اگر حداقل در استان ما این اتفاق بیفتد میتوان کارهای بزرگی را انجام داد و این شدنی است.
انتهای پیام