اعجاز در اعیاد مسلمانان
کد خبر: 4054813
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰
به قلم نویسنده سوری؛

اعجاز در اعیاد مسلمانان

عبدالدائم الکحیل، نویسنده و پژوهشگر سوری نوشت: عید فطر یکی از دو عیدی است که خداوند در پایان دو عبادتی که از ارکان پنچ گانه اسلام محسوب می‌شود، تعیین کرده است تا بندگان از آمرزش و رحمت خداوند متعال شاد شوند.

 عبدالدائم الکحیل، نویسنده و پژوهشگر سوری به مناسبت عید سعید فطر یادداشتی برای خبرگزاری ایکنا ارسال کرده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

سبحان الله! حتی در تعطیلات مسلمانان معجزه وجود دارد! این برای آن است که مؤمن در مقام خشوع به درگاه الهی و احترام به خداوند متعال باقی بماند و همچنین دلیل بر صداقت پیام اسلام است.

آیا در اعیاد مسلمانان معجزه‌ای هست که خداوند برای ما قرار داده است؟ آیا می توان شاهد جدیدی بر اخلاص این پیامبر امی صلی الله علیه و آله و سلم یافت؟ این چیزی است که من درباره آن تحقیق کردم و از شما می‌خواهم آن را در ادامه بخوانید.

وقتی شما خواننده عزیز به بقیه ملل غیرمسلمان نگاه می‌کنید و در اعیاد آنها تأمل می‌کنید، چه می‌یابید؟ متوجه می‌شوید که تعطیلاتشان مربوط به تولد یک رهبر معنوی است یا پیروزی یک رهبر بر دشمنانش یا دستیابی به دستاوردهای مادی یا موفقیت‌های نظامی یا سیاسی... به این معنی که تعطیلاتشان به رویدادهای انسانی مرتبط است.

برخی از مردم با مرگ رهبر خود عیدی دارند و برخی از آنها ازدواج یک رهبر را جشن می‌گیرند و برخی از آنها پدیده‌های ترسناک کیهانی مانند خورشید گرفتگی یا غیره را برای خود جشن می‌گیرند کسانی که معتقدند الهه آنها خورشید است و...؛ باورهایی که اسلام آمد تا آنها را باطل کند.

و اما اخیراً اعیادی پدید آمده است که مهمترین آنها «روز مادر» است که هر ساله یک روز را برای مادران اختصاص می‌دهند، در حالی که می‌دانند که اسلام توجه و احترام به مادر را برای همه سال قرار داده است و ربطی به یک روز ندارد.

خداوند در آیه 23 سوره اسراء می‌فرماید: وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا(و خدای تو حکم فرموده که جز او را نپرستید و درباره پدر و مادر نیکویی کنید و چنانکه یکی از آنها یا هر دو در نزد تو پیر و سالخورده شوند، زنهار کلمه‌ای که رنجیده خاطر شوند مگو و بر آنها بانگ مزن و آنها را از خود مران و با ایشان به اکرام و احترام سخن‌گو).

خداوند همچنین می‌فرماید: «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا» (و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان بگستران و بگو: پروردگارا، چنانکه پدر و مادر، مرا از کودکی بپروردند تو در حق آنها رحمت و مهربانی فرما).

این روزها اعیاد استقلال، اعیاد پیروزی در جنگ، اعیاد مربوط به روز انقلاب و چیزهای دیگری برگزار می‌شود که یکی از بدترین آن روز ولنتاین است که تبدیل به روزی برای لهو و هدر دادن پول است... بالاخره مناسبت‌ها و تعطیلات زیادی وجود دارد که همه آنها به یک رویداد انسانی مرتبط هستند.

حال عید فطر و عید قربان را در نظر بگیریم، این دو عید چه مناسبتی است؟ عزیزانم، من تاریخ ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را بررسی کردم که بدون شک روز مبارکی است ولی ندیدم که پیامبر از اصحاب خود خواسته باشد که آن روز را جشن بگیرند. درباره روزهای پیروزی پیامبر در جنگ بدر هم تحقیق کردم، آن جنگ سرنوشت‌ساز که سرآغاز تأسیس حکومت اسلامی بود و دریافتم که پیامبر به یاران خود دستور نداده است که آن روز را عید خود قرار دهند!

پیغمبر سالروز ولادتش را جشن نگرفته است. سالگرد ازدواجش را هم جشن نگرفت.. برپایی دولت یا پیروزی در جنگ را هم جشن نگرفت.. حتی هجرت شرافتمندانه‌ای که مسیر تاریخ را تغییر داد، پیامبر اکرم آن را عید نگرفت. به عنوان عید، مناسبت‌های مهم بسیاری در زمان پیامبر اعظم (ص) است که روز فتح مکه یکی از آنها است... پیروزی روشنی که خداوند به وسیله آن مسلمانان را عزت داد و کفار را خوار کرد و با اینکه روز مبارک و بسیار مهمی است، پیامبر به قوم خود دستور نداد که آن را عید بگیرند... سبحان الله پس چه مناسبتی، عید است.

عید مسلمانان پس از عبادت بزرگ خدای یگانه است، اما چگونه؟ ارکان اسلام پنچ چیز است؛ مؤمن در هر لحظه شهادت به وحدانیت خدا می‌دهد و این رکن اول است و هر روز پنج مرتبه نماز می‌خواند و این رکن دوم است و زکات و صدقه را هر لحظه و در طول سال به جای می آورد و این رکن سوم است.

دو رکن مهم باقی می‌ماند که مؤمن سالی یک بار آنها را انجام می‌دهد. چهارمین رکن اسلام، روزه است و خداوند آن را هر سال یک بار بر ما واجب کرده است و چون این عبادت بزرگ است و خداوند در قبال آن اجر و ثوابی می‌دهد که به دیگر عبادات نمی‌دهد (روزه برای من است و من اجر آن را می‌دهم).

خداوند متعال عبادت روزه‌داری را به روز عید پایان داد. چرا؟ تا مؤمن از افطارش شاد شود و از آمرزش خداوند بر گناهانش شادی کند و به رحمت خداوند متعال پس از یک ماه تمام روزه و عبادت و طاعت شاد شود. سبحان الله به این مناسبت بنگرید. عید فطر به هیچ رویداد انسانی مرتبط نیست؛ بلکه به عبادت خداوند متعال مرتبط است و روزه‌داری هر عبادتی محسوب نمی‌شود؛ یک عبادت ویژه و از دوست‌داشتنی ترین عبادات نزد خداوند عزوجل است.

پنجمین رکن از ارکان اسلام باقی ماند و آن حج است، این عبادت بسیار مهم است و بر انسانی که استطاعت دارد واجب است که حداقل یک بار در عمر خود حج را به جای آورد و هر سال یک بار تکرار می‌شود و مومن در آن از گناهان پاک می‌شود، مثل روزی که از مادرش زاییده شده است؛ حتی پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: حج مقبول ثوابى جز بهشت ​​ندارد و عبادت خالص براى خداوند متعال محسوب می‌شود.

به دلیل اهمیت این عبادت، خداوند متعال عید قربان را در پایان این عبادت قرار داده است یعنی عید پس از یک عبادت بزرگ و خالص برای خداوند متعال آمده است. عید فرصتی است برای مهربانی، ارتباط، صله رحم و شادی و سرور برای کودکان، محرومان و یتیمان...

به زکات فطریه بنگرید، یک فریضه‌ای قبل از عید است و عید بدون آن ممکن نیست. افرادی نیازمند و فقیر هستند که خداوند آنها را به تو یادآور می‌شود و شایسته است از آنچه خداوند به تو عطا کرده است به آنها اعطا کنی وگرنه عبادتت ناقص است. نماز خاصی است که جز در دو عید خوانده نمی‌شود و آن نماز عید است... گویی خدای متعال می‌خواهد هر لحظه شما را با عبادت و تکریم پیوند دهد، حتی در لحظات شادی و تعطیلات!

اعیاد مسلمانان با عبادت‌های بزرگی مرتبط است. عبادت حج که رکن پنجم از ارکان اسلام است و عید قربانی پس از این عبادت می‌آید تا مومنان را از رحمت خداوند متعال شاد کند.

عید برای ما شادی واقعی و مستمر از آمرزش و رحمت و خشنودی خداوند است... عید برای ما شادی آماده بودن برای مهمانی در درگاه خداوند متعال است... پس اعیاد شما ای ملحدین کجاست؟!

برادرانم در اینجا باید درنگ کرد: بشر، اعیاد را برای مردم قرار داده که همه آنها با رویدادهای انسانی مرتبط است و با مسائل لهو ​​و تجملات پیوند دارد، اما وقتی اعیاد مسلمانان را مرتبط با عبادت و اطاعت از خدا می‌یابیم این نشان دهنده چیست؟ بی شک دلالت بر این دارد که منشأ این اعیاد منبعی الهی است. در کلام دوم: دلالت بر این دارد که اسلام دینی از جانب خداوند متعال است.

سوال من الان این است: به خاطر خدا! آیا این یک معجزه است یا چیست؟ آیا در روی زمین شخصی (غیر از انبیا و رسولان) وجود دارد که پس از عبادت بزرگ خداوند متعال برای قوم خود عید قرار دهد؟ آیا اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسول خدا نبود چنین عبادتی را برای قوم خود قرار می داد.

چرا پیامبر یکی از پیروزی‌های خود را عید قرار نداد؟ چرا ازدواجش را عید قرار نداد؟ چرا فتح مکه را عید نکرد... در واقع مهم‌ترین واقعه زندگی پیامبر که نبوت است، وقتی وحی بر او نازل شد، اما آن را هم عید قرار نداد. سبحان الله چرا؟ زیرا می خواهد به ما بگوید: عید مناسبتی برای همه مسلمانان است و مناسبتی برای یک نفر نیست، هر چند او بزرگ‌ترین خلقت باشد؟

اگر اندکی در این عید و مناسبتی که به آن تعلق گرفته فکر کنیم، شاهد روشنی بر اخلاص و صداقت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌بینیم و اینکه او از خود چیزی نیاورده است، بلکه او همانی است که پروردگارش او را با این کلمات شگفت توصیف کرده است:

خداوند در سوره نجم می‌فرماید: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» (سوگند به ستاره، چون فرو شود. همانا یار و مصاحب شما (محمّد (ص)، نه گمراه شده و نه منحرف گشته است.)

خدای را برای نعمت اسلام سپاسگزاریم. عیدتان مبارک.

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha