اسلام؛ اولین دین جهان در پنجاه سال آینده
کد خبر: 4112209
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵

اسلام؛ اولین دین جهان در پنجاه سال آینده

مرکز تحقیقاتی مشهور پیو اعلام کرد اسلام تا 5 دهه دیگر به اولین دین در بسیاری از کشورهای غربی تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از استونین فری پرس، در حالی که مسیحیان هفته گذشته تولد عیسی مسیح(ع) و یهودیان حنوکا را جشن گرفتند، بسیاری از غربی‌ها از این حقیقت بی‌خبرند که در آینده‌ای نه چندان دور، بیشتر جمعیت جهان، رمضان را جشن خواهند گرفت.

در حال حاضر 2.2 میلیارد مسیحی در جهان وجود دارد و اسلام با یک میلیارد و 970 میلیون نفر دومین دین است. اما مرکز مطالعاتی پیو (Pew Research Center) نشان می‌دهد به دلیل نرخ باروری بالاتر مسلمانان (به طور متوسط 2.9 فرزند به ازای هر زن) در حدود سال 2075، اسلام دین غالب جهان خواهد بود.

به طور کلی، نرخ باروری اروپا 1.49 است که بسیار کمتر از سطح جایگزینی لازم یعنی 2.1 است. نرخ باروری برای مسلمانان اروپایی 2.54 است.

تخمین زده می‌شود که تا سال 2085، 13 کشور اروپایی اکثریت مسلمان خواهند داشت؛ این امر در قاره‌ای که زمانی به نام مسیحیت شناخته می‌شد جالب توجه است.

در حال حاضر در فرانسه 40 درصد به خدا اعتقاد ندارند. اکنون بر اساس آمار، برای اولین بار، مسیحیان در انگلستان و ولز با  46.2٪، در اقلیت هستند در حالی که 37٪ اعلام کردند که هیچ دینی ندارند.

در ایالات متحده، یک سوم از نسل Z (نسل متولد نیمه دهه 1990 تا سال 2010) خود را وابسته به هیچ دینی نمی‌دانند. در آمریکا، مسیحیت در حال کاهش است  و از 91٪ در سال 1976 به 73.7٪ در سال 2016 و 64٪ در سال 2022 رسیده است.

این روند توسط جریانات فرهنگی به ویژه هالیوود  تقویت شده است. در جاهای دیگر، اوضاع مسیحیت بهتر از این نیست. این دین تقریباً از سرزمین محل تولد عیسی(ع) ناپدید شده است. کلیسای میلاد مسیح مراسم شب کریسمس را در سراسر جهان پخش کرد. اکثر کسانی که آن را دیدند نمی‌دانند که جمعیت مسیحی بیت لحم از 85 درصد در سال 1947 به 15 درصد رسیده است.

در روسیه، جایی که انتظار می‌رود اسلام تا سال 2050 بزرگ‌ترین دین باشد، 42 درصد مسلمانان از شریعت حمایت می‌کنند، همچنین 71 درصد در نیجریه، 46 درصد در فرانسه و 40 درصد مسلمانان بریتانیا اعلام کرده‌اند که پیرو شریعت هستند.

 تخمین زده می‌شود که نیمی از رشد جمعیت در سراسر جهان ازهم اکنون تا سال 2050 تنها در هشت کشور از جمله کنگو، نیجریه و تانزانیا متمرکز خواهد شد.

در ربع قرن اخیر، قدرت و نفوذ اسلام به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مهاجرت مسلمانان به اروپا از حالت قطره‌ای به سیل تبدیل شده است. اکنون 3000 مسجد در فرانسه وجود دارد. در بیرمنگام، دومین شهر بزرگ بریتانیا، 200 مسجد وجود دارد که از نمازگزاران برای نماز پذیرایی می‌کنند و لندن یک شهردار مسلمان دارد.

در هزاره گذشته، تمدن غرب مترادف با مسیحیت بود. غرب مسیحی ممکن است به زودی به یک خاطره تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha