نشست مقابله با اسلام‌هراسی در یونان برگزار شد
کد خبر: 4128896
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
با حضور نمایندگان ایران؛

نشست مقابله با اسلام‌هراسی در یونان برگزار شد

نشست «مقابله با اسلام‌هراسی» با همکاری انجمن مسلمانان یونان و سفارت ایران در آتن در هتل «کاراول» این شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با روز جهانی مقابله با اسلام‌هراسی(15 مارس برابر با 24 اسفند)، به همت انجمن مسلمانان یونان و با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در آتن، نشستی با عنوان «مقابله با اسلام‌هراسی» با حضور جمعی از اندیشمندان و کنشگران سیاسی و فرهنگی یونان در هتل کاراول شهر آتن برگزار شد.

آنا استاموو، معاون و مسئول روابط عمومی جامعه مسلمانان یونان در این برنامه، گفت: سال گذشته، سازمان ملل متحد، به مناسبت 15 مارس و وقایع مسجد نیوزلند این روز را روز مبارزه با اسلام‌هراسی نامید. ما این روز را فرصتی برای صحبت درباره مسائل پیرامون این موضوع می‌دانیم، به همین دلیل فکر کردیم که وقت آن رسیده که صدای شما عزیزان نخبه حاضر در این برنامه را بشنویم و قطعاً این موضوع باید ابعاد عملی پیدا کند و تنها به سخنرانی صرف محدود نشود.

نعیم القندور، رئیس انجمن مسلمانان یونان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم چنین نشست‌هایی نتایج ملموسی در جامعه – یونانی – داشته باشد، باید حضوری فعال و پررنگ در این نشست‌ها داشته باشیم و صدق کلام را چاشنی عملگرایی خود کنیم.

احمد نادری، سفیر ایران در یونان ضمن تشکر از انجمن مسلمانان یونان برای برپایی این نشست گفت: سال گذشته کشورهای اسلامی پیشنهادی را تقدیم سازمان ملل متحد کرده تا روزی به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی معرفی شود. این پیشنهاد با استقبال خوب سایر اعضای سازمان ملل متحد مواجه شد و روز 15 مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نامیده شد.

وی بیان کرد: همه کسانی که خواستار صلح جهانی و دوری از هرگونه نفرت هستند، این طرح را پذیرفته‌اند. نشست امروز حرکتی صحیح در همین راستاست.

نادری ادامه داد: وقتی مجله شارلی ابدو با چاپ تصویری موهون از پیامبر اعظم (ص) سبب ناراحتی و خشم میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شد، برخی شخصیت‌های سیاسی از این مجله حمایت و اعلام کردند که این حرکت شنیع در چارچوب آزادی بیان صورت گرفته است. این همان مسئله است که باید به آن اهمیت دهیم.

خانم شادی ایوبی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای عرب و گرداننده سایت islam.gr و از اعضای حزب  mera25 اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی در یونان دست‌هایی در کار هستند تا چهره‌ای زشت از تشکل‌های مسلمانان نشان دهند و به جای مسلمان از واژه اسلام‌گرا استفاده می‌کنند.

مشارکت در گفت‌وگو؛ راه‌حل مقابله با اسلام‌هراسی

مهدی نیکخواه‌ قمی، رایزن فرهنگی ایران در یونان با اشاره به ریشه‌های اسلام‌هراسی و بیان راهکارهای مقابله با این موضوع، گفت: یکی از چالش‌های اولیه در مبارزه با اسلام‌هراسی، عدم آموزش و آگاهی نسبت به اسلام و جامعه مسلمانان است. بسیاری از مردم به دلیل اطلاعات نادرست و عدم آگاهی از دین و فرهنگ مسلمانان، نگرش منفی به این موضوع دارند.

نشست مقابله با اسلام‌هراسی در یونان برگزار شد

وی تأکید کرد: آموزش ابزاری قدرتمند برای ارتقای درک متقابل، شکستن کلیشه‌ها و دفع باورهای غلط درباره اسلام و جامعه مسلمانان است. با ارائه اطلاعات دقیق در مورد اسلام و جامعه مسلمانان، می‌توانیم روایات منفی را به چالش بکشیم و درک و احترام بیشتری را ترویج کنیم.

خانم انگلیکی ویزویکی، معاون مسئول هماهنگ‌کننده بخش بین‌الملل حزب سیریزا در سخنانی، اظهار کرد: اسلام‌هراسی، نوعی از نژادپرستی افراطی است. فکر می‌کنم که بعد از حمله به برج‌های دوقلو در آمریکا این اصطلاح جا افتاد و رقم خورد و بحث تروریسم اسلامی را مطرح و سبب بروز جنگ‌های مختلف در منطقه غرب آسیا شد. در سال 2015 در یونان این موضوع با حضور گسترده مهاجران در این کشور و کل اروپا شکل جدیدی به خود گرفت و بسیاری از افراد و شخصیت‌های سیاسی راست افراطی و حتی کلیسا از چنین القابی برای مهاجرین استفاده کردند.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم که انتخاب یک روز برای این موضوع بسیار مهم و گامی تأثیرگذار است و باید گام‌های مهمی برداشته شود. نامگذاری و برنامه یک روز در سال در پارلمان اتحادیه اروپا می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ضرورت گسترش گفت‌وگوهای بینادینی

اوانگلوس ونتیس، ایرانشناس و تحلیل گر مسائل غرب آسیا و مسئول بخش سیاست خارجی حزب mera25   به این موضوع پرداخت و گفت: پس از سال‌ها تحقیق در حوزه اسلام و غرب آسیا باید اولا در خصوص روابط بینافرهنگی به این نکته اشاره کنم که هر ملت و هر فرهنگی جهان‌بینی خود را نسبت به وقایع دارد. همچنین باید در ابتدای این بحث بگویم که آزادی کسی جایی نقض می‌شود که آزادی دیگری در آنجا شروع شود.

وی تأکید کرد: یونانیان بارها و بارها نشان داده‌اند که احترام زیادی را نسبت به اسلام و دیگر فرهنگ‌ها قائلند و این در عمل نیز اثبات شده است. اما، باید به این نکته اشاره کرد که ارتباط یونان با دنیای اسلام و ترکیه، ارتباطی بین ادیان و متمرکز بر محور دین نیست بلکه بر محور ملی‌گرایی است. یعنی ملیت و حاکمیت یونان با ملیت و حاکمیت ترکیه در تقابل است. پس باید خطی حائل بین موضوع دین و ملیت کشیده شود. در این چارچوب باید گفت‌وگوهای بینادینی بیش از پیش در سطح رهبران دینی جهان انجام گیرد.

در پایان این نشست، رزا واسیلاکی، نویسنده و کنشگر سیاسی، النی کارایانی، هماهنگ کننده آموزش مهاجرین در وزارت آموزش، دیمیتریس آثاناسیوس، استاد دانشگاه آتن دانشکده الهیات و دیمیتریس پلئونیس، کنشگر سیاسی به بیان دیدگاه خود در این خصوص پرداختند.

انتهای پیام
captcha