پاسخ ایران به تجاوز از خط قرمزها قاطع است
کد خبر: 4211699
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱

پاسخ ایران به تجاوز از خط قرمزها قاطع است

یک استاد دانشگاه گفت: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و ایران ضمن تأکید مجدد پایبندی خود به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل نسبت به عبور از خطوط قرمز ایران، در هر مرحله محکم‌تر از قبل برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز به هر اقدام غیرقانونی و غیرمنطقی عمل و اقدام خواهد کرد.

​​​حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیمیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در کرسی ترویجی بررسی حقوق جمهوری اسلامی ایران در قبال حمله اسرائیل به کنسولگری از منظر حقوق بین‌الملل عنوان کرد: عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ساختمان ضمیمه‌ کنسولگری ایران در مجاورت سفارت‌خانه‌ ایران در دمشق، هدف حمله هوایی قرار گرفت و تخریب شد. هرچند اخبار رسمی در مورد عامل حمله‌ هوایی منتشر نشده اما حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه، مدعی شد که ساختمان کنسولگری در مجاورت سفارت ایران «با شش موشک از هواپیماهای جنگی اف-۳۵ اسرائیل هدف قرار گرفته است».

وی افزود: هدف اصلی این حمله سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده نیروی قدس سپاه، بود، ساعتی بعد سپاه پاسداران شهید شدن هفت تن از مستشاران نظامی ایران در سوریه را اعلام کرد که یکی از آن‌ها سرتیپ محمدهادی حاجی‌رحیمی بود، درپی این حمله هوایی ۱۴ تن شهید شدند که هفت نفر از آن‌ها از اعضای سپاه پاسداران بودند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نمایندگان برخی کشورها واکنش خود را به این حمله نشان دادند که سخنگوی ارتش اسرائیل، به خبرنگاران گفت بنا بر اطلاعات ما این نه یک کنسولگری بوده نه یک سفارت، ساختمان مورد بحث یک ساختمان نظامی نیروهای قدس بوده که در پوشش یک سازه غیرنظامی در دمشق استتار شده بود. همچنین یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که اسرائیل در تلاش است برای همه کسانی که در سراسر خاورمیانه علیه ما اقدام می‌کنند روشن کند که بهای اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد بود. استفان دوجاریک از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته بود حملات از بیرون به هر کشور ناقض اقتدار ملی است. ما این حملات را محکوم کرده‌ایم و به این محکومیت ادامه می‌دهیم.

ابراهیمی ادامه داد: وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با محکوم کردن این اقدام گفت که امنیت نهادهای دیپلماتیک نمی‌تواند نقض شود و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت؛ روسیه نیز در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه صادر شد به واقعه واکنش نشان داد و آن را غیرقابل قبول توصیف کرد، روسیه به شدت این حمله را محکوم کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا در مورد این حمله تحقیق کند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم، این اقدامات تهاجمی اسرائیل مطلقاً غیرقابل قبول است و باید متوقف شود، ما از اسرائیل می‌خواهیم از اقدامات نظامی تحریک‌آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه دست بردارد. سایر کشور‌ها از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، قطر، عمان، عربستان سعودی، مصر، عراق، اردن و کویت نیز با صدور بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کردند و در نهایت درپاسخ به این حمله، ایران در نیمه شب ۱۳ آوریل باپرتاب پهپاد وموشک به اسرائیل از خود دفاع کرد.

وی اصول حقوقی مورد استناد ایران در دفاع مشروع از خود و اقدام متقابل را اینگونه تشریح کرد و گفت: حق ذاتی ایران در دفاع مشروع مستند به منشور ۵۱ اصل منع توسل به زور که از سوی اسرائیل مکرر نقض شده است، اصل تعیین سرنوشت ملت‌ها ازجمله ایران و فلسطین، اصل تمامیت ارضی کشورها، اصل استقلال کشورها، اصل برابری کشورها، لزوم حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، مصونیت نمایندگان دیپلماتیک و کنسولی و سفارتخانه ایران، لزوم رسیدگی به جرائم متعدد بین‌المللی اسرائیل در icc است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تفاسیر یک‌ جانبه به نفع اسرائیل توسط آمریکا و انگلیس در شورای امنیت مانند کاربرد عبارت مقیاس و ماهیت حمله نقش بی‌ثبات کننده برای منطقه خاورمیانه مطرح شده و متأسفانه در مورد اقدامات اسرائیل و نسل‌کشی‌اش در غزه و جنایات جنگی از سوی آنها در این جلسه مطرح نشده است. ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و ضمن تأکید مجدد پایبندی خود به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل نسبت به عبور از خطوط قرمز ایران، در هر مرحله محکم‌تر از قبل برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز به هر اقدام غیرقانونی و غیرمنطقی عمل و اقدام خواهد کرد.

وی در پایان گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بوده و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران با توجه به عدم اقدام لازم و شایسته از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه در مسیر ایجاد بازدارندگی و پیش‌گیری از تکرار جنایت رژیم صهیونیستی و دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است.

انتهای پیام
captcha