به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری؛ استاد حوزه علمیه، شامگاه 10 مهرماه در سیامین مدرسه شبههپژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار شد به بحث «قالــبها و راهکارهای نوین تبلیغی» پرداخت و با بیان اینکه رسالت حوزویان جهاد تبیین است، گفت: بر روی عنایات الهی ننوشته است که این عنایات فقط به افرادی امثال شیخ مفید و سیدمرتضی و علامه طباطبایی، علامه مصباح و ... میرسد بلکه خدا فرموده است: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ هرکسی تلاش کند خداوند به او میدهد؛ برخی از بنده میپرسند که کتب شهید مطهری را میخوانی یا قرآن و عرض کردم قبلا آثار شهید را ولی الان از خدا میخواهم عنایتی را که در حق شهید مطهری کردهای به ما هم بده. خداوند فرموده است که به عهد من وفا کنید تا من هم به عهد خودم با شما وفا کنم.
وی افزود: خداوند خطاب به پیامبر(ص) که برترین مخلوق عالم است، در انتهای سوره حاقه فرمود: وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ؛ خدا نسبت به پیامبر چنین هشداری داده است و آن وقت برخی خدایی رحمانی را توصیف میکنند که هیچ مؤاخذه و عقوبتی ندارد. در دعای افتتاح میخوانیم که خداوند در موضع رحمت، رحیمترین و در موضع عذاب عذابکنده ترین موجود است.
ماندگاری با اشاره به آیه 53 نساء، اظهار کرد: در این آیه فرموده است که گوشت و پوست و استخوان جهنمیان دائما میسوزد و دوباره میروید و دوباره تکرار میشود و کمترین حضور در جهنم هم 300 سال است لذا پیامبر(ص) فرمودند به اندازهای که طاقت عذاب دارید گناه کنید.
وی با بیان اینکه پاکشدن در دنیا نسبت به حقالله و حقالناس در دنیا خیلی راحتتر است به جهاد تبیین اشاره و تصریح کرد: جهاد تبیین سه روش دارد؛ زبانی و بیانی، نوشتاری و چشاندنی؛ قرآن فرموده است: ان السمع و البصر و الفؤاد یا علم الیقین، حق الیقین و عین الیقین؛ الان بیشتر مبلغین در جهاد بیانی قرار دارند که یک سری شاخصه دارد؛ حضرت آقا به بنده فرمودند که به مبلغان بگویید، تبیین بیانی باید مستند باشد، ایشان گفتند من از شما و دوستانی که از قرآن برای مردم حرف میزنند تشکر میکنم زیرا مستندترین کتاب است.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه استاد قرائتی از موفقترین افراد در این عرصه هستند، گفت: ایشان بیانیه گام دوم آقا را براساس قرآن کریم تبیین کردند که بر استنادات رهبر انقلاب به قرآن تصریح و تأکید دارند.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر جهاد تبیین بیانی باید قابل فهم برای عموم باشد، اظهار کرد: برخی از خارجنشینها حرف امام(ره) را نفهمیدند زیرا او برای وادی و عالم دیگری بود و اینها وابسته به دنیا. باید آیه و روایت و مطالب عقلی را طوری بیان کنیم تا قابل فهم باشد؛ مرحوم علامه جعفری فرموده است تمام مطالب عقلی دین، تعبدی و تعبدیترین قضایای شریعت، تعلقیترین است و ما میتوانیم مطالب دین اعم از توحید و اعتقادات و اخلاق و احکام را مبتنی بر فطرت و با دلایل عقلی بازگو کنیم.
ماندگاری تصریح کرد: تشبیه و تنزیل و دستهبندی خودش باعث میشود تا مطالب ما قابل فهم باشد؛ تمثیل نقش مهمی در این مسئله دارد؛ مثلا در مورد صبر بگوییم صبر یعنی صبر بر طاعت، مصیبت و معصیت تا اینکه بخواهیم به صورت کلی مطالبی در مورد صبر بگوییم. بنده به بزرگواران ائمه جمعه گفتم ما بیش از 40 سال است در نماز جمعه در مورد تقوا سخن میگوییم ولی هنوز خیلی از مردم نمیدانند تقوا خوردنی است یا پوشیدنی زیرا جزئی نکرده و مطالب دستهبندی شده ارائه نکردهایم ولی اگر مصادیق تقوا را در سبک زندگی عالمان، شهدا و ... بین کنیم قابل فهم تر است.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر لزوم کاربردی کردن تبلیغ، گفت: کاربردی حرف بزنیم یعنی اگر طرف نماز میخواند بگوییم یک نماز بخوان آن هم سادهتر را؛ کسانی مبتلا به نگاه به نامحرم هستند به آنان بگوییم یکی در میان نگاه نکن و بعد آهسته آهسته فاصله آن را بیشتر کن. امروز فیلم و سریالها آنقدر کاربردی است که بعد از پخش آن در تکه کلام مردم و نحوه پوشش آنان اثر میگذارد ولی منبر ما اینطور نیست.
ماندگاری بیان کرد: تبیین تصویری روش دیگری تبلیغ و جهاد تبیین است؛ ما باید سیره اولیای الهی را به مردم معرفی کنیم؛ قرآن کریم فرموده است: فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا؛ این گروه از افراد اولیاء الهی هستند؛ ما با دوستان دیگر از جمله آقای عالی محضر رهبری بودیم و ایشان فرمودند قطعاتی که آقای عالی درباره زندگی علما میگویند، بسیار خوب است ولی همه منبر اینها نباشد و به بنده هم فرمودند خاطره شهدا خیلی خوب است ولی همه منبر شما آن نباشد و از روایات و آیات هم بگویید. مسئله دیگر اینکه ما باید مردم را به چیزی دعوت کنیم که خودمان عامل به آن هستیم.
وی در پایان افزود: خداوند در چند موضع شدیدا هشدار داده است که چرا چیزی میگویید که خودتان به آن عمل نمیکنید یا چرا مردم را به چیزی دعوت میکنید که خودتان به آن پایبند نیستید؟ در سوره جمعه هم فرموده است: مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ بنابراین سیره اولیاء را برای مردم بیان کنیم و سیره خوب ما را هم ببینند چون امروز مردم سیره درصد کمی از روحانیون را میبینند و بر اثر آن قضاوت میکنند و از سیره درصد زیادی از روحانیت بی خبرند. سیره دیگر هم که باید به مردم نشان دهیم سیره خود آنان است؛ مردم در ایام اربعین، ماه مبارک رمضان، ماههای محرم و صفر خوب میشوند و به آنان بگوییم چرا بعد از این ماهها هم اینطور نباشیم.
انتهای پیام