شناخت پیامبر(ص) با قصه و داستان حاصل نمی شود
کد خبر: 3705511
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
آیت الله احدی:

شناخت پیامبر(ص) با قصه و داستان حاصل نمی شود

کانون خبرنگاران نبأ - یک استاد حوزوی با بیان اینکه تفکرتان را رحمانی کنید و با معرفت پیامبر(ص) را بشناسید، گفت: پیامبر(ص) را به قصه و داستان مطالعه نکنید، بدانید که ایشان رکن عالم هستی است و یک آدم معمولی نیست، پس به ایشان معرفت پیدا کنید و عشق بورزید.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله مهدی احدی، شامگاه جمعه، 24 فروردین ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، با توجه به مبعث نبی اکرم(ص) گفت: از دیدگاه قرآن پیامبر(ص) با سه حمیت اعتقادی، سیاسی، اخلاقی مبارزه کرد و در نهج البلاغه نیز به این سه مسئله اشاره شده است. همچنین بارها نیز هشدار دادند که مجددا این سه مسئله تکرار می شود و آیندگان باید حواسشان جمع باشد.
مبارزه پیامبر(ص) با سه تعصب بی جای جاهلیت
وی ادامه داد: حمیت اعتقادی این است که تعصب بی جا در عقاید داشتند، و در قرآن هم آمده که حمية الجاهلية الأولى. بنابراین پیامبر(ص) در این مسئله سخت مبارزه کرد که تقریبا 13 سال در مکه مخفیانه و 3 سال علنی به مبارزه پرداخت و بعد از آن هم به مدینه تبعید شدند. در بحث سیاسی هم مشکلی که پیامبر(ص) داشت این بود که می گفتند حکومت و منطقه ای به تو می دهیم اما دین را سیاسی نکن و در مسائل حکومتی دخالت نکن. و در بحث اخلاقی هم پیامبر(ص) خیلی کار کرد و زحمت کشید. و هر سه را اسمش را گذاشتند تبرج.این سه موضوع سیاسی، اعتقادی و اخلاقی را برج سازی کردند ، دیدید که ساختمان هایی را برج می سازند و این ساختمان ها از دور پیدا هستند اما خیلی از این برج نشین ها در آن خسته هستند و منتظر پنج شنبه و جمعه که به بیرون از این برج ها بروند، در واقع در این سه موضوع مردم را به برج نشینی بردند.
وی ادامه داد: اسلام ساز و آوازو رقص را تعبیر به برج نشینی می داند که در آن آرامشی نیست ولی طرف فکر می کند در آن آرامش است.
آیت الله احدی بیان کرد: در نهج البلاغه هم آمده که پیامبر(ص) آمد تا مردم را از بندگی مردم به بندگی خدا ببرد، و از اطاعت مردم به اطاعت خدا دعوت کند. و حتی در منبر هم که سخنرانی می کرد می فرمود من حق ندارم شما مردم را به خودم دعوت کنم. و حتی در نماز شب هم به خدا می گفت آیا می شد مرا خلق نمی کردی؟ چون هر کجا اسم خداوند است اسم من هم هست و من قابل نیستم که اسمم کنار اسم خدا باشد.
این استاد حوزوی با بیان اینکه تجلی پیامبر(ص) بالا بود، گفت: در روز حج الوداع 120 هزار حاجی را جلوی خودش دید و بدون بلندگو صحبت کرد که صدای حضرت به همه رسید، چون او مانند خورشید بود و وقتی خورشید می تابد به همه جا می رسد. بنابراین تجلی پیامبر(ص) بالا است، و باغبان کسی نیست که زمینی آماده را به او بدهند بلکه باغبان کسی است که زمین خار و خاشاک را درست می کند و از آن محصول در می آورد.
پیامبر(ص) را با قصه و داستان مطالعه نکنید
این استاد حوزوی بیان کرد: تفکرتان را رحمانی کنید، پیامبر(ص) را به قصه و داستان مطالعه نکنید، بدانید که ایشان رکن عالم هستی است و یک آدم معمولی نیست، پس به ایشان معرفت پیدا کنید و عشق بورزید.
دو چیز که باعث می شود عذاب نشوید
آیت الله احدی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمود دو چیز را حفظ کنید تا عذاب نشوید، گفت: لذا پیامبر(ص) فرمود دو چیز را حفظ کنید، یکی وجود مرا و دیگری استغفار کردن را که با حفظ این دو چیز عذاب نمی شوید. پس تا زمانی که پیامبر(ص) در جمع شما است عذاب نمی شود و دوم هم تا زمانی که شما در استغفار باشید باز هم عذاب نمی شوید.
این استاد حوزوی با تذکر اینکه مراقب باشید در طبیعت تاریک نشوید، اظهار کرد: تجلی معنویت در انسان نبوغی ایجاد می کند که باعث می شود هم خودتان، هم فرزندان و هم جامعه آرام شود اما هر چه در طبیعت گشت و گذار کنید، میلیاردها خرج می کنید و سفر شمال و دریا می روید، بدانید در آن آرامشی نیست هر چند نمی گویم تفریح نکنید اما به این صورت درست نیست. اتفاقا در قرآن سوره نحل بحث تفریح آمده است اما در عین حال می گوید من در شما دو حس می گذارم که حس زیبایی و حس قدرشناسی و تشکر از خدا است. ما حس زیبایی را می گیریم اما حس قدرشناسی را نمی گیریم در حالی که هر دو با هم هستند.
این استاد حوزوی بیان کرد: اعتکاف امسال یک 13 بدر آمد و شما اصلا اعتکاف را ندیدید، دیگر سحر را ندیدید مراقب باشید تاریک نشوید بدانید که رایحه طیبه کنار می رود. مرحوم حسینقلی همدانی در اعتکاف 5 هزار معتکف داشت و خیلی عجیب است که اینها یک عالمی دارند که عالمشان فوق العاده است.
دستورات سلوکی پیامبر(ص) در بحث محارم
آیت الله احدی با اشاره به دستورات سلوکی پیامبر(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) معنویت را قدرتمند کرد و هیچ کس نمی توانست عرصه معنوی را این جور قوی کند. ایشان در دستورات سلوکی خود محارم را دو قسم کردند. یک قسم آنیه یعنی این کار در جا حرام است و اگر برای شما این کار حرام اتفاق افتاد، این کار زمان بر نیست بلکه یک دفعه و آنی اتفاق می افتد مانند زنا کردن.
وی ادامه داد: دوم قسم محارم، زمانیه است که زمان می برد تا این کار حرام انجام شود، و این قسم به سه قسمت قلبیه، ترسیمیه و فعلیه تقسیم می شود. در قلبیه این قدر این گناه در اطراف شما دور می زند تا وارد قلب شما می شود، مثلا یک بار از نگاه می آید، بار دیگر از زبان می آید، بار دیگر از بدن تا بالاخره وارد قلب شود.
این استاد حوزوی افزود: بنابراین برخی گناهان زمان بر است، مثلا طرف 6 سال به مسجد می آید و مسجدی است اما یک دفعه قطع می کند و می رود این ربطی به مسجد نداشته بلکه یک گناه زمان دار در وجودش بوده است. گناه ترسیمیه هم به نوع گناهی گفته می شود که اسم گناهان را خوب می شناسد و ممکن است انجام ندهد مثل اختلاط زن و مرد و شب نشینی؛ و گناه فعلیه هم گناهی است که هم اکنون در حال انجام دادن است. مرحوم فخر المحققین فتوا داد و گفت هر کس که فوت کرد قبل از تقسیم ارث، بدهکاری ها و دیون او را جدا کنید که گناه زمانیه است، حتی خمس و زکاتش را هم بدهید بعد ارث را تقسیم کنید.
این استاد حوزوی با بیان اینکه بخواهیم می شود گناه نکرد، گفت: ما اگر خودمان بخواهیم می شود گناه نکرد و معصیتی انجام نداد، خودتان را به اهل بیت(ع) عرضه کنید، بدانید آنها مشکلتان را حل می کنند، حتی شده نذر کنید تا آن مشکل حل شود و در نذر هم حتما نیاز نیست چیز زیادی باشد حتی به یک نان و پنیر و خرمای ساده هم می شود نذر کرد.
امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha