به گزارش ایکنا، کتب درسی در نظام آموزشی کشور نه تنها نقش انتقال دانش را برعهده دارند، بلکه در تربیت معنوی و فرهنگی دانشآموزان نیز تأثیر عمیقی ایفا میکنند بهویژه کتاب قرآن دوره ابتدایی که نخستین مواجهه رسمی کودکان با مفاهیم الهی و معارفی است، همواره با تصویرسازیهای جذاب و آموزنده همراه بوده تا ارتباط قلبی و ذهنی کودکان با آیات قرآن و معارف اهل بیت(ع) برقرار شود. اما بررسیها و گزارشهایی در روزهای اخیر نشان از حذف برخی تصاویر و پیامهای قرآنی از کتب قرآن دوره ابتدایی دارد.
تصویر در آموزش کودکان نقش محوری دارد و کودکان در نخستین سالهای تحصیل، ارتباط عمیقتری با تصاویر برقرار میکنند و به همین دلیل از طریق آنها معانی و مفاهیم را بهتر درک میکنند. حضور نقاشیها و تصویرگریهای مرتبط با مفاهیم قرآنی و اهل بیتی در کتب درسی نه تنها جذابیت آموزشی را افزایش میدهد، بلکه احساس نزدیکی و محبت به قرآن و اهل بیت(ع) را در ذهن دانشآموزان تقویت میکند.
دلایل این اقدام و حذف تصاویر را از مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خواستاریم. آیا این تصمیم با هدف سادهسازی کتب اتخاذ شده یا ناشی از رویکردی تازه در تدوین محتواست؟ آیا چنین تغییراتی با نظر کارشناسان قرآنی و تربیتی هماهنگ شده است؟
کارشناسان معتقدند که کتب قرآنی دوره ابتدایی باید با نهایت دقت و نظارت علمی، تربیتی و فرهنگی تدوین شوند. هرگونه تغییر ناگهانی در محتوا و ساختار آنها بدون ارائه دلایل روشن میتواند اعتماد خانوادهها را خدشهدار کند. از این رو ضرورت دارد که در فرایند تدوین و بازنگری کتب درسی، شفافیت بیشتری اعمال شده و نظارت مستمر نهادهای قرآنی، فرهنگی و حتی خانوادهها لحاظ شود.
با توجه به اهمیت حیاتی موضوع، انتظار میرود سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با شفافیت کامل به این پرسش پاسخ دهد که چرایی حذف تصاویر قرآنی و معارفی از کتب قرآن دوره ابتدایی چه بوده است؟ این پاسخگویی میتواند ضمن رفع ابهامات موجود، زمینه اعتماد و مشارکت بیشتر جامعه قرآنی در فرایند تربیت نسل آینده را فراهم کند.
انتهای پیام