شیطان با ملامت گری راه آشتی انسان با خدا را می بندد
کد خبر: 3715530
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰

شیطان با ملامت گری راه آشتی انسان با خدا را می بندد

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرق ملامت گری نفس ملامت گر با شیطان گفت: ملامت شیطان جوری است که نمی گذارد انسان با خدا آشتی کند، خصوصا وقتی انسان مرتکب گناهی شده است، شیطان با ملامت کردنش نمی گذارد انسان با خدا آشتی کند و راه توبه را بر انسان می بندد.

شیطان با ملامت گری راه آشتی انسان با خدا را می بندد

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه با موضوع خانواده آسمانی عصر پنج شنبه، 27 اردیبهشت ماه در جلسه هفتگی سخنرانی خود در حسینیه قرائت قرآن شهر ری با بیان فرق ملامت های شیطان با نفس ملامت گر انسان گفت: فرق ملامت شیطان و نفس ملامت گر انسان این است که وقتی نفس ملامت گر و وجدان انسان را ملامت و سرزنش می کند این سرزنش باعث به غیرت در آمدن انسان می شود و انسان را به سمت جبران گناه و خطای خود می برد.
وی ادامه داد: اما وقتی شیطان انسان را ملامت می کند، قصد او این است تا با این ملامتش انسان را از مسیر اصلی و خدا دور کند که در مقابل ملامت و سرزنش شیطان انسان باید مواظب باشد و تحت تاثیر قرار نگیرد و بگوید به تو ربطی ندارد.
ملامت گری شیطان جهت دور کردن انسان از خدا
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نحوه ملامت شیطان گفت: ملامت شیطان جوری است که نمی گذارد انسان با خدا آشتی کند، خصوصا وقتی انسان مرتکب گناهی شده است، شیطان با ملامت کردنش نمی گذارد انسان با خدا آشتی کند و راه توبه را بر انسان می بندد.
وی ادامه داد: مثلا شیطان به انسان می گوید: من خجالت می کشم با این گناه با خدا دیگر حرف بزنم، یا اینکه می گوید: بعد از این همه گناه پرویی است به سمت خدا برگردی و از این جور حرف ها به انسان می زند و انسان را ملامت می کند تا انسان بعد از گناه کردن راه توبه به رویش بسته شود. اما نفس لوامه و وجدان انسان این چنین نیست، بلکه نفس لوامه با ملامت و سرزنش کردن می خواهد ما را زودتر با خدا آشتی دهد و ما را اصلاح کند تا زود توبه کنیم.
توبه فوری به محض ارتکاب گناه
وی بیان کرد: به محض اینکه انسان مرتکب گناهی شد باید سریع و زود توبه کند. بنابراین در این ملامت شدن انسان باید متوجه و بیدار باشد که این ملامت و سرزنش از ناحیه شیطان است یا ناحیه وجدان و نفس لوامه است. انسان وقتی مرتکب گناه می شود باید سریع توبه کند و در مقابل کار بد خود در برابر خدا عذرخواه باشد و از خدا معذرت بخواهد، نه اینکه با اینکه گناه کرده به جای معذرت در مقابل خدا پرویی کند و خود شیفتگی هم داشته باشد که این خیلی خطرناک است.
وی ادامه داد: مثلا از کسی گناهی سر زده و این فرد اهل نماز شب هم هست، اما در برابر گناهش عذرخواه نیست، بلکه با اینکه گناه کرده به نماز شبش خود شیفته است و با نماز شبش پرویی هم می کند که من نماز شب خوان هستم، چنین فردی جهنمی است.
شجاعی با اشاره به اهمیت انکسار و اخبات انسان گفت: انسان باید انکسار و اخبات داشته باشد و گرنه هر کاری کنید به جهنم نزدیک تر هستید، تنها چیزی که انسان را از لبه پرتگاه جهنم کنار می آورد و ایمنی می دهد این است که در او اعتراف و اخبات باشد و از کردار بد خود پشیمان و عذرخواه باشد. باید بدبختی را در خود ببیند و به هیچ وجه در ذهنش خطور نکند که از یک نفر هم او بهتر است. اما اگر انسان چنین نباشد باعث می شود با بی حیایی، با پرویی، با غفلت و غرور سقوط کند. اخبات به معنی ترس در دل انسان است، که باعث می شود انسان را از جهنم کمی کنار بکشد و اگر این اخبات را نداشته باشد ممکن است انسان در جهنم بیفتد.
فرق برخورد شیطان و آدم و حوا با گناه
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرق گناه کردن شیطان با آدم و حوا گفت: شیطان گناه می کند و همچنین آدم و حوا نیز گناهی مرتکب می شوند. اما شیطان در مقابل گناهی که مرتکب شده می گوید خدا سر مرا کلاه گذاشت و باعث شد من رانده شوم، پس حالا که این جور شد من هم از بندگان خدا انتقام می گیرم. پس شیطان با گناهی که کرده تازه دارد پرویی هم می کند و شاخ و شانه هم می کشد.
وی با اشاره به نحوه برخورد آدم و حوا با گناه، این برخورد را بهترین روش برخورد با گناه دانست و ادامه داد: اما وقتی آدم و حوا از آنها خطا و گناهی سر زد، آنها گفتند خدایا ما با خودمان ظلم کردیم، اشتباه کردیم، اگر تو به ما رحم نکنی ما را نبخشی ما چکار کنیم؟ آدم و حوا با ارتکاب گناهاش در مقابل خدا به خطایی که کرده اند اعتراف می کنند، می گویند غلط کردیم گناه کردیم، پشیمان هستیم، گول خوردیم، غلبه شهوت ما را فریب داد، کوتاهی و تنبلی کردیم. و این نحوه برخورد آدم و حوا با گناه بهترین روش برخورد با گناه است که انسان نیز در برخورد با گناه باید از این روش استفاده کند.
چگونه با ارتکاب گناه مشمول رحمت خدا واقع شویم؟
محمد شجاعی با بیان اینکه برخی با گناه کردن مشمول رحمت خدا واقع می شوند، گفت: خداوند متعال رحمت ویژه ای به کسانی که گناه می کنند دارد، اما این افراد گناهکار می دانند با گناهشان چکار کنند. پس اگر ناخواسته و غیر عمد گناه کردید با گناه هم می شود دل خدا را بدست آورید. باید نزد خدا از کار بد خود پشیمان و معترف باشید و به اشتباه خود اعتراف کنید.
وی ادامه داد: کسی که در مقابل خدا در برابر گناهش پشیمان و عذرخواه است خدا هم او را می بخشد، اما کسی که با اینکه گناه کرده ولی در برابر خدا پرویی هم می کند، این فرد تو دهنی محکم و سختی در زندگی خواهد خورد. و روز به روز قصاوت قلبش بیشتر می شود، اما در مقابل کسی که زود بعد از گناه به عجزش نزد خدا اعتراف می کند خدا هم زود به دادش می رسد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مثلا اگر حسادت سراغ شما آمد، این حسادت یک گناه و فحشای باطنی است که از صد تا زنا که فحشای ظاهری است بدتر و کثیف تر است. حالا اگر کسی در مقابل این گناه حسادتش یا عصبی بودن و زود رنج بودنش نترسد، قرن ها در جهنم خواهد بود، حتی اگر اهل نماز شب باشد. گاهی صفات بد انسان در پشت عبادت های ظاهری مخفی می شود و انسان نباید دل خوش به عبادات ظاهری باشد و در باطن گناه کند.
شجاعی با اشاره به وسواس شیطانی بعد از گناه کردن اشاره و گفت: انسان وقتی گناه و خطایی کرد، شیطان او را وسوسه می کند و انسان را از توبه و آشتی با خدا دور می کند. اما نفس لوامه ما را به سمت توبه و بازگشت به سوی خدا می کشاند.
امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha