نگرانی علمای مسلمان و مسیحی آلمان از افزایش خشونت مذهبی
کد خبر: 4039091
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸

نگرانی علمای مسلمان و مسیحی آلمان از افزایش خشونت مذهبی

اعضای کنفرانس اسقف‌های آلمان و شورای عالی مسلمانان این کشور اخیراً در نشستی بر لزوم گفت‌وگوهای بین‌دینی تأکید و از افزایش خشونت مذهبی و نژادپرستی در جامعه این کشور ابراز نگرانی کردند.

نگرانی علمای مسلمان و مسیحی از افزایش خشونت مذهبی در آلمانبه گزارش ایکنا؛ به نقل از islam.de، در این نشست که به مناسبت روز جهانی «برادری انسانی» برگزار شد، اعضای دو گروه درباره چشم‌انداز همکاری با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

روز جهانی «برادری انسانی» سالگرد امضای سند برجسته برادری انسانی در ۴ فوریه ۲۰۱۹ توسط پاپ فرانسیس، رئیس کلیسای کاتولیک و احمد محمد الطیب، شیخ الازهر و رئیس شورای علمای مسلمان مصر در ابوظبی است.

آن‌ها در زمان امضای سند برادری انسانی، نگران بودند که گفت‌وگوی مسیحی ـ اسلامی در کشورهای مختلف مانند آلمان چگونه پیش خواهد رفت. به مناسبت نخستین سالگرد امضای این سند، اعضای شورای عالی هماهنگی مسلمان و کنفرانس اسقف‌های آلمان گرد هم جمع شدند تا درباره گفت‌وگوهای بین دینی جوامع مسیحی و مسلمان در آلمان بیشتر به گفت‌وگو بپردازند. گزارشی از این نشست در ادامه می‌آید:

عبدالصمد الیزیدی، دبیرکل شورای عالی مسلمانان آلمان که به عنوان نماینده سایر انجمن‌های اسلامی در این نشست حضور داشت، در ابتدا گفت: «ما در برابر جامعه خود مسئولیم و به اعتقاد من برای حفظ صلح و امنیت جامعه به تداوم گفت‌وگو میان پیروان ادیان نیاز داریم. این گفت‌وگوها می‌تواند باعث گسترش همکاری گروه‌های مختلف دینی شود.»

نگرانی علمای مسلمان و مسیحی از افزایش خشونت مذهبی در آلمان

در پایان نشست نیز، الیزیدی و دکتر برترام مایر، اسقف آگسبورگ بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در سند ابوظبی، پاپ فرانسیس و شیخ الازهر تأکید داشتند که اعضای جوامع مذهبی مختلف باید یکدیگر را به عنوان خواهر و برادر بشناسند و برای صلح و عدالت در جامعه تلاش کنند. بنابراین ما نیز به عنوان مسیحیان و مسلمانان آلمان، وظیفه داریم چه در سطح فدرال و چه به صورت محلی، اتحاد خود را حفظ کنیم. ما می‌خواهیم به صورت منظم، شبکه‌های متنوع گفت‌وگو و همکاری میان پیروان ادیان را توسعه دهیم و تقویت کنیم.»

 در ادامه بیانیه همچنین به مشکلات موجود اشاره شده است: «هرچند که تئوری‌های توطئه گروه‌های راست افراطی، راه گفتمان را دشوارتر کرده و در نتیجه، تمایل به همبستگی در جامعه کم شده است، اما جوامع کلیساها و مساجد به کمک یکدیگر برای اتحاد جامعه آلمان تلاش خواهند کرد. جوامع مسیحی و مسلمان در طول بحران کرونا، با اقدامات خود تلاش کردند تا شرایط جامعه را آرام کنند. تشکیل کمپین‌های واکسیناسیون در کلیساها و مساجد می‌تواند گواه خوبی بر این امر باشد.»

در این بیانیه، دبیرکل شورای عالی مسلمانان آلمان و اسقف آگسبورگ همچنین از افزایش خشونت در جامعه آلمان اظهار نگرانی کرده‌اند: «زمان آن فرارسیده است که در برابر هر گونه نژادپرستی، یهودستیزی و اسلام‌هراسی بایستیم. حملات به اماکن مذهبی در کشور ما نباید با بی‌تفاوتی همراه باشد. کنیسه‌ها، کلیساها و مساجد به یک اندازه ارزشمند و شایسته حفاظت هستند. اگر کسی در آلمان به دلیل مذهب یا نژاد خود مورد آزار و اذیت باشد، باید مورد حمایت قرار گیرد.»

نگرانی علمای مسلمان و مسیحی از افزایش خشونت مذهبی در آلمان

انتهای پیام
captcha