اپلیکیشن «قرآن واضح» به دنبال چیست + دانلود
کد خبر: 4059666
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

اپلیکیشن «قرآن واضح» به دنبال چیست + دانلود

قرآن واضح پروژه‌ای است خلاق و دانش‌بنیان که با استفاده از هنر و تکنولوژی، قرآن را خواندنی‌تر و علوم قرآنی را همگانی‌ می‌کند.

به گزارش ایکنا، امر آموزش قرآن کریم در حال حاضر برای کودکان و نوجوانان کشور ما با دشواری‌هایی همراه است که در سنین بالاتر نیز با توقف آموزش همراه شده است. این جریان باعث شده تا به تدریج در طول زمان، روانخوانی قرآن تحلیل رود. این مسئله در سال‌های اخیر دغدغه مسئولان و متصدیان آموزش و پرورش، متولیان فرهنگ کشور و همچنین مراجع تقلید، علما و سایر اندیشمندان و اساتید قرآن بوده و در راستای حل آن تلاش‌هایی صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است.

بر همین اساس یکی از گروه‌های دانش‌بنیان کشور با عنوان «افق رویداد» متشکل از نیرو‌های جوان و خلاق، تلاش کرده است تا مسئله خواندنی و کاربردی‌تر شدن قرآن در زندگی مردم را بررسی و با شناسایی موانع، در جهت حل آن‌ها گام بردارد. حاصل کار آن‌ها پروژه‌ای با عنوان «قرآن واضح» است که شامل طراحی یک خط قلم نوین قرآنی در نسخه‌هایی قابل چاپ و قابل استفاده در یک نرم‌افزار قرآنی بر بستر وبسایت، اپلیکیشن اندروید و iOS است.

خطی که در این برنامه قرآنی مورد استفاده قرار گرفته با پنج مشخصه کلیدی ازجمله «خوانایی و وضوح»، «امروزی بودن و سادگی»، «بر پایه خط‌های فارسی و هنر ایرانی و زیبایی»، «تاریخی و رسمیت» و «متناسب با فضای دیجیتال و پیکسلی» طراحی شده است. سادگی، انتقال سریع و فهم درست آیات و از همه مهمتر آموزش به نسل‌های جوان مهمترین اهداف تولید و طراحی این برنامه قرآنی اعلام شده است.

اپلیکیشن قرآن واضح، علاوه بر سهولت خواندن با روحیه مخاطب ایرانی سازگار بوده و از نظر فرمی نیز پیچیده نیست. در فونت این برنامه نیز نقطه‌گذاری‌ها و اعراب‌ها به‌گونه‌ای طراحی و تنظیم شده تا سرعت خوانش و فهم سریع کلمات افزایش پیدا کند. همینطور در کنار توجه به خواسته و سلیقه قشر مسن‌تر جامعه، توأمان روحیه نسل‌های جوان‌تر را لحاظ کرده تا متون قرآنی به سهولت و سادگی در معرض دید همگان قرار گیرد.

تحول در روخوانی قرآن کریم با اپلیکیشن «قرآن واضح» + دانلود

قرآن واضح، یک پروژه دانش‌بنیان برای تولید محصولات جدید قرآنی است که قصد دارد تحولی را در روخوانی قرآن کریم ایجاد کند. هدف اصلی این برنامه ساده‌سازی مطالعه و ترویج قرآن و علوم قرآنی در فضای دیجیتالی است که در ادامه به نقد و بررسی این اپلیکیشن می‌پرد‌ازیم.

یکی از مهمترین اصول قرائت قرآن، خوانایی آن است که فونت «واضح» ظرف سه سال اختصاصاً برای این اپلیکیشن طراحی شده و توسعه پیدا کرده است. طراحی اختصاصی تک تک حروف با بیش از ۵۰۰ کاراکتر، تایپوگرافی و اعراب‌گذاری تک تک کلمات قرآن با بیش از ۲۱ هزار کلمه، استفاده از خطی ساده، امروزی، منحصر به فرد و سازگار در فضای دیجیتال و طراحی خط بر پایه هنر ایرانی و سلیقه فارسی‌زبانان ازجمله قابلیت‌های این اپلیکیشن قرآنی است.

در اپلیکیشن قرآن واضح از تمام ظرفیت‌های گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید و ios و اصول طراحی نرم‌افزار استفاده شده است، تا به معنی واقعی کلمه شاهد تحول تجربه کاربری و بهره‌مندی از قرآن و علوم قرآنی باشیم. طراحی رابط کاربری این برنامه منطبق بر آخرین استاندارد‌ها است و استفاده از ژست‌های حرکتی متنوع در این برنامه و همچنین تم‌های نمایش مختلف حالت تاریک، چندزبانه و در کلاس اپلیکیشن‌های بین‌المللی و کم‌حجم بودن مبتنی بر اینترنت از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن است.

تحول در روخوانی قرآن کریم با اپلیکیشن «قرآن واضح» + دانلود

اپلیکیشن قران واضح با طراحی ساده و کاربردی گویی نیاز‌های کاربر ایرانی را به خوبی شناخته است و به سادگی در دسترس قرار داده شده است؛ قرار دادن امکانات فراوان نوآوری‌های بدون نیاز به آموزش کاربر، دسترسی ساده و سریع به همه امکانات، موتور جست‌وجوی اختصاصی و قوی، ادامه مطالعه هوشمند، قابلیت‌های بوکمارک و یادداشت سریع، دسترسی سریع به تنظیمات و قابلیت اختصاصی‌سازی، پلیر صوتی و ویدئویی قدرتمند اختصاصی و انتخاب متن رسم المصحف (استاندارد) یا رسم الاملاء را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این اپیکیشن قرآنی برشمرد.

تحول در روخوانی قرآن کریم با اپلیکیشن «قرآن واضح» + دانلود

در ویترین و بازار محتوای قرآن واضح می‌توانید پکیج‌های دلخواه را در قالب تصویر، فیلم، صوت، پادکست، متن کوتاه و بلند مقاله را به متن قرآن اضافه کنید، امکان نمایش هرگونه محتوا و مدیا در کنار آیات و سوره‌ها، ویترین پکیج‌های تصویری، پادکست، انیمیشن، کلیپ، مقاله و…، مشارکت تولیدکنندگان محتوای قرآنی در مارکت اختصاصی، انتخاب و نمایش سریع ترجمه دلخواه و پخش ساده و سریع قرائت یا ترجمه صوتی از دیگر قابلیت‌های این برنامه به حساب می‌آید.

اپلیکیشن قرآن واضح در طول روز شما را در تماس با قرآن این کلام الهی نگه می‌دارد. پیام‌رسان اختصاصی، پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های قرآنی دوستان و کسانی که آن‌ها را دنبال کرده‌اید به شما می‌رساند. دنبال کردن کانال‌های پیام رسانی قرآن، دریافت پیام‌های الصاق شده به آیات و سوره‌ها، دریافت نوتیفیکیشن‌های قرآنی و نقش‌آفرینی کاربران و قابلیت فعالیت در شبکه اجتماعی از مهمترین ویژگی‌های این اپلیکیشن قرآنی است.

تحول در روخوانی قرآن کریم با اپلیکیشن «قرآن واضح» + دانلود

در پایان باید گفت هر چند هدف اصلی و مهم دست‌اندرکاران اپلیکیشن «قرآن واضح» رسیدن به قرآن با رسم الخطی است که همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند و ارتباط هر روز با قرآن کریم میان فارسی‌زبانان روزافزون شود و استفاده از هنر ناب ایرانی در تزئین قرآن کریم به عنوان یکی از فاکتور‌های اصلی ارائه این مصحف لحاظ شده است، اما جا دارد تا با استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های بیشتر و همچنین استفاده از دیگر آثار هنری ایرانی بر غنای هر چه بیشتر آن افزوده شود.

دانلود رایگان اپلیکیشن «قرآن واضح»

 

معرفی و بررسی وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha