اقلیت مسلمان اروپا و دغدغه برچسب حلال
کد خبر: 4068705
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

اقلیت مسلمان اروپا و دغدغه برچسب حلال

موضوع استفاده از برچسب حلال بر روی محصولاتی که مسلمانان تولید می‌کنند یکی از مسائلی است که واکنش‌های مختلفی را از سوی مقامات و نهادهای مختلف اروپا در پی داشته است.

به گزارش ایکنا، نیک پالمر (Nick Palmer)، رئیس کمپین و گروه لابی حمایت از حیوانات Compassion in World Farming بریتانیا، می‌گوید که اگر همه گوشت‌ها از قبل برچسب «بیهوش شده قبل از ذبح» داشته باشند این امر در انتخاب مردم مفید است.

او گفت که خرید تصادفی گوشت‌ حیواناتی که قبل از ذبح بیهوش نشده باشند، برای مصرف‌کنندگانی که به این موضوع حساس هستند، خوشایند نیست.

اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که موضوع برچسب‌گذاری در پارلمان اروپا مطرح شده است.

امانویل فراگکوس (Emmanouil Fragkos)، نماینده پارلمان اروپا از اعضای محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان یونانی (ECR) پارلمان اروپا، درباره تعداد فزاینده قصاب‌های اسلامی که گوشت حلال می‌فروشند مدعی شد: مسیحیانی که در جوامع مسلمان یا عمدتاً مسلمان زندگی می‌کنند، متأسفانه خود را مجبور به مصرف گوشت حلال برخلاف میل خود می‌بینند.

با این حال، یک مقام کمیسیون اروپا معتقد است: هیچ قانونی در اتحادیه اروپا (EU) در مورد برچسب زدن گوشت مطابق با آداب مذهبی برای جلوگیری از این وضعیت وجود ندارد. قانون‌گذاران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مقامات مذهبی و سازمان‌های غیردولتی در این زمینه صلاحیت دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مصرف‌کنندگان باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند غذای حلال مصرف کنند یا غیر حلال.

بیهوش کردن حیوانات قبل از ذبح

پالمر گفت: این موضوع واقعاً برای رفاه حیوانات حلال گوشت (حیواناتی که ذبح شرعی می‌شوند) نیست، بلکه گوشت حیواناتی است که به‌ درستی بیهوش شده‌اند. اگر پیش از ذبح، حیوانات بیهوش می‌شدند، هیچ دلیلی برای اعتراض به گوشت حلال وجود نداشت.

با این حال، اتحادیه اروپا همچنان اجازه کشتار بدون بیهوشی را می‌دهد که طبق مقررات شورای اتحادیه اروپا در سال 2009 در مورد حمایت از حیوانات در زمان کشتار توجیه شده است. این باعث می‌شود که ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها انجام شود.

حامیان حقوق حیوانات و افزودن اضافه‌کردن نوع ذبح به برچسب حلال

فراگکوس تصریح کرد: علی‌رغم فشارهای فزاینده برای توقف این عمل، پارلمان منطقه‌ای بروکسل در 18 ژوئن به لایحه ممنوعیت ذبح حلال و کوشر در پایتخت بلژیک رأی منفی داد. در سال‌های 2017 و 2019 در استان‌های والونیا و فلاندر بلژیک، کشتار بدون بیهوشی ممنوع شد.

پالمر گفت: قصابی که تصمیم می‌گیرد فقط گوشت حیواناتی را که از قبل بیهوش شده‌اند بفروشد ممکن است مشتریان را در مورد این موضوع نگران کند و در عین حال سایر مشتریان خود را از دست بدهد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها فروش انواع گوشت را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر یا به دلایل اخلاقی یا مذهبی یا صرفاً به دلیل تجاری مبنی بر اینکه یک بازار سودآورتر است، به سوی فروش گوشت حلال می‌روند. در مورد مصرف‌کنندگان، بسیاری تنها غذایی راحت و مقرون به صرفه را می‌خواهند.

او گفت: تعداد فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان از همه ادیان می‌خواهند احساس کنند با حیوانات به خوبی رفتار شده، از جمله به حداقل رساندن رنج در هنگام ذبح و دلیل اینکه مقدار زیادی از گوشت حلال بازار از حیوانات بیهوش شده قبل از ذبح است، شاید نشان‌دهنده این ترجیح باشد.

آمار مصرف گوشت حلال موجود نیست 

در همین حال، محمد صلاح‌الدین، مدیر حلال در فدراسیون حلال بلژیک (HFB)  در بروکسل گفت که بیشتر شدن جمعیت قصابانی که گوشت حلال می‌فروشند نباید برای مسیحیان و غیر مسلمانان مشکلی ایجاد کنند.

وی اعلام کرد: این موضوع فقط بر تعداد کمی از مشتریان تأثیر می‌گذارد و بر بازار تأثیر خاصی ندارد. مسلمانان بلژیک کمتر از 500 هزار نفر از جمعیت 11.6 میلیونی این کشور و 10 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا و اروپای شرقی را تشکیل می‌دهند.

بر اساس داده‌های مرکز تحقیقاتی Pew مستقر در ایالات متحده به نقل از worldatlas.com، در سال 2010 و در میان کشورهای اروپای غربی، فرانسه با (7.5درصد)، هلند (6درصد) و بلژیک (5.9 درصد) بیشترین سهم مسلمانان را در جمعیت خود داشتند.

حامیان حقوق حیوانات و افزودن اضافه‌کردن نوع ذبح به برچسب حلال

با این حال، نه دفتر آمار اتحادیه اروپا یورواستات (Eurostat) و نه سازمان تحقیقاتی بازار یورومانیتور اینترنشنال (Euromonitor International) ارقامی در مورد نسبت گوشت حلال فروخته شده در اروپا ندارند، اما ارقام یورومانیتور نشان می‌دهد که مصرف گوشت (در کنار گوشت حلال فروخته شده) به‌طور قابل توجهی در کشورهای مختلف متفاوت است.

فرانسه 824200 تن گوشت گاو و گوساله و 85400 تن گوشت بره، گوسفند و بز مصرف می‌کند و ایتالیا با مصرف 725700 تن گوشت گاو و گوساله و 54200 تن گوشت بره، گوسفند و بز عملاً در صدر جدول قرار دارند.

صلاح‌الدین اصرار دارد که برچسب حلال همان برچسب کیفیت و مفهوم کیفیت است و خانواده‌های بزرگ فرانسوی اغلب از قصاب‌های حلال برای مرغ‌ها استفاده می‌کردند، زیرا گوشت ارزان‌تری بود و بعد از مصرف، مشتری گوشت حلال باقی ماندند.

او گفت که مطالعات انجام شده از سوی دانشگاه خنت نشان داده است که بیهوش شدن حیوانات پیش از ذبح، نگرانی اصلی در مورد حقوق و رفاه حیوانات نیست، بلکه این دغدغه مربوط به زندگی یک حیوان یا پرنده است. در یک مقاله قدیمی‌تر تأکید شده بود که مسلمانان با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های رفاه و سلامت حیوانات، گوشت خریداری می‌کنند.

حیوانات ذبح شده حلال باید از یک رژیم غذایی طبیعی، تغذیه شده باشند که حاوی محصولات جانبی حیوانی نباشد، به درستی به کشتارگاه منتقل شده و جدا جدا ذبح شوند. گوشت غیر حلال اغلب در شرایط صنعتی ذبح می‌شود.

حلال یعنی کیفیت 

با این همه صلاح‌الدین موافق بود که برچسب‌گذاری و استانداردها برای جلوگیری از سردرگمی مصرف‌کننده هنگام خرید گوشت ضروری است. گوشت حلال باید گواهی حلال داشته باشد که نشان دهد حیوان با چاقوی تیز ذبح شده و طبق شرایط حلال زندگی کرده است.

وی تصریح کرد: ما با اتحادیه اروپا و گروه‌های حقوق حیوانات مانند گایا (GAIA) برای اطمینان از استانداردهای مناسب حلال کار می‌کنیم.

حامیان حقوق حیوانات و افزودن اضافه‌کردن نوع ذبح به برچسب حلال

در همین حال، محبوبیت گوشت حلال غیر قابل انکار است و بروکسل نه تنها قصابان حلال، بلکه پیتزافروشی‌ها و اسنک‌بارهای حلال هم دارد.

قصابی اسلامی نصیری (Boucherie Nassiri) هم در این باره گفت: گوشت او فاقد گواهی رسمی حلال است، اما همه می‌دانند که این گوشت حلال بوده همانطور که روی تابلوی مغازه (به زبان عربی) روی در نوشته شده است.

وی گفت: ما همچنین عبارت گوشت حلال را روی صورت‌حساب‌هایمان نوشته‌ایم و مشتریانمان هم مسلمان و هم غیرمسلمان هستند.

خبرنگار: امین قدسی

انتهای پیام
captcha