اسلام‌هراسی در ایتالیا و اعتراض به ساخت مساجد در این کشور
کد خبر: 4069150
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳

اسلام‌هراسی در ایتالیا و اعتراض به ساخت مساجد در این کشور

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در گزارشی از بالا گرفتن جنجال‌های سیاسی از سوی احزاب راست افراطی در واکنش به ساخت مسجدی در میلان خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی گزارشی را منتشر کرده است که در آن به موضوع ساخت مساجد در ایتالیا پرداخته است.

اخیراً بحث از مساجد و ساخت آن‌ها به بخشی ثابت از مباحث رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی ایتالیا تبدیل شده است.

با وجود آنکه تعداد مسلمانان در ایتالیا به حدود دو میلیون و 700 هزار نفر (9/4 درصد) از کل جمعیت این کشور رسیده است، بحث از ساخت مساجد، جنجال‌های گسترده‌ای به پا می‌کند.

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در گزارش خود تصریح کرده است: ساخت مساجد به ویژه مساجد دارای گنبد و مناره (با وجود آنکه تعداد آن‌ها در کل ایتالیا بیش از شش مسجد نیست)، حساسیت ایتالیایی‌ها را نسبت به حضور اسلامی در کشور افزایش می‌دهد.

اگرچه شهروندان در این کشور به دیدن مساجد به عنوان یکی از نشانه‌های حضور اسلام در ایتالیا عادت کرده‌اند، احزاب راست افراطی از این موضوع برای ترویج اسلام‌هراسی و ایجاد ترس در جامعه ایتالیا سوءاستفاده می‌کنند.

رسانه‌های متمایل به احزاب افراط‌گرا نیز با دامن زدن به اسلام‌هراسی وجهه جامعه مسلمانان در این کشور را مخدوش کرده و خواستار حفظ هویت کاتولیک ایتالیا شده‌اند.

بنابراین عجیب نیست که موضوع ساخت مساجد در ایتالیا با بحث‌های سیاسی و بحث‌های اجتماعی همراه باشد؛ اعتراضات اخیر پس از اعلام ساخت مسجد جدید در میلان آغاز شد.

پیش‌تر وزیر سابق ادغام و همکاری اجتماعی در ایتالیا، در افتتاحیه کنفرانس ملی «ادیان، فرهنگ، ادغام در جامعه» در مارس 2012 تصریح کرده بود: رهبران جوامع مذهبی نقش مهمی در ادغام مهاجران در جامعه ایتالیا دارند. این ادغام به معنای کنار گذاشتن میراث مذهبی و فرهنگی خود نیست، بلکه به معنای گشایش در برابر زبان، فرهنگ و هویت ایتالیایی است.

به گفته وی اگر رابطه‌ای بین تأسیس مساجد و ادغام مسلمانان مهاجر در جامعه ایتالیا وجود داشته باشد، این رابطه ایجابی است. از سویی بپه سالا، شهردار میلان نیز در این زمینه گفت: مسئله ساخت یک مسجد جدید در میلان منجر به جنجالی سیاسی شده است، با این حال من فکر می‌کنم که میلانی‌ها ترجیح می‌دهند مسلمانان در مکان مناسب عبادت کنند تا آنکه در پیاده‌روها نماز بخوانند.

وی در پایان یادآور شد: ایجاد عبادتگاه‌ها برای ادیان مختلف در قانون اساسی ایتالیا به‌صراحت ذکر شده است؛ ما در اینجا سخن از ساخت یک مسجد بزرگ نمی‌گوییم با این حال می‌توان با تسامح رو به جلو حرکت کرد.

انتهای پیام
captcha