وزیر ارشاد عنوان کرد: مورد دیگر که خبر آن را امروز عرض میکنم، طرحی است به نام «فرهنگ کارت». در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری مشکل اصلی اقتصادی است، چرا که سبد فرهنگی مصرفی مخاطبان بسیار پایین است. به حوزه کتاب، سینما، موسیقی و ...که میرسیم، این امر بسیار افول میکند، چرا که در حوزه اقتصادی اولویت مردم پرداختن به این حوزهها نیست و ما در فرهنگ کادر به دنبال این هستیم تا در گام اول ۱۰۰ هزار نفر از هنرمندان، ۱۵ میلیون حسابشان بدون سود شارژ شود، تا بتوانند امکان خرید اعتباری و استفاده از سرویسهای فرهنگی و هنری داشته باشند که بانک ملت در این زمینه با ما همکاری داشته است. در گام دوم دانشجویان هستند تا بتوانیم قدرت اقتصادی آنها را برای انجام این کنشهای فرهنگی و هنری بالا ببریم و بعد به دنبال سایر اقشار میرویم.
در ادامه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به این پرسش که تغییر و تحولات در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با چه هدف و رویکردی صورت گرفته است، گفت: بحث چابکسازی ساختاری وزارتخانه و دستگاههای اجرایی موضوعی است که در برنامه ششم هم به آن پرداخته شده و در دولت دوازدهم نیز پیرامون آن مباحثی مطرح شده بود که هر وزارتخانه نباید بیش از 5 معانت داشته باشد.
وی در ادامه گفت: این موضوع در دوران کرونا نه اینکه از بین رفته و مختومه اعلام شود بلکه موقتاً متوقف ماند تا اینکه مجدد در دولت سیزدهم نیز به آن پرداخته شد و با توجه به رأی و نظر سازمان امور اداری و استخدامی قرار براین شد که معاونتهای ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به 5 معاونت تقلیل پیدا کند.
صالحی تصریح کرد: این امر به آن معنا نیست که حوزه اختیارات و فعالیتهایی که این معاونت آن را به انجام رسانده کاهش پیدا کند بلکه با الحاق چندین واحد ستادی و استقرار دبیرخانههای آنها در این مرکز اتفاقاً حوزه فعالیتی آن را گسترش داده و در تلاش هستیم تا به این واسطه مدل متمرکز از یک دستگاه اجرایی در حوزه مباحث دینی، قرآنی و عترتی را سامان بخشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این تصمیم در فضایی کاملاً شفاف و از مدتها قبل صورت گرفت و مسئولان این معاونت نیز در مورد این تغییر ساختاری و ماهیتی اطلاع کامل داشتند، افزود: آنچه در عرصه تغییر و تحولات این معاونت به انجام رسیده و بروز یافت است شاید به ظاهر کوچک و محدود شدن آن براساس نگاه کلان حاکمیتی در حوزه فرهنگی باشد اما در اصل استفاده حداکثری از توان تخصصی نیروی انسانی است که از تجمیع کارکنان هر یک از این واحدهای ساختاری در قالب بدنه واحد حوزه سیاستگذاری عرصه قرآن و عترت صورت میگیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در این باب که چرا در جریان این تغییرات در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاتر مطالعاتی در معاونت ها نیز یا منحل شده و یا به حالت تعلیق درآمدهاند، گفت: به هر حال هر ساختار حاکمیتی در جریان امور جاری خود هر از چند گاهی نیازمند تحلیل دادهها و بررسی سلسله اقداماتی است که صورت گرفته تا برپایه آنها بتواند در جریان موارد اخیر و آینده که نیاز به تصمیمگیری درست دارد اقدام کند. در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقلاً پژوهشگاهی تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر دارد لذا نیازی به اینکه هر کدام از معاونتها دارای دفتر مجزای مطالعاتی باشند دیده نمیشود بلکه آمار، اطلاعات و دادههای پژوهشی میتواند به این پژوهشگاه ارسال و در آنجا مورد پایش و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
صالحی در پاسخ به پرسشی دیگر که به موضوع جنگ تحمیلی دوازدهروزه و وفاقی که میان مردم ایجاد شد و هنرمندانی که در داخل و خارج از کشور سکوت چند ساله خود را شکسته و نقشی بسزا ر این وفاق و یکدلی ایفا کردند، گفت: قاطبه این هنرمندان از سر دلسوزی و اینکه عرق این خاک و میهن را داشتند سکوت را شکسته و بغضهای فرو خورده خود را فراموش کردند که این موضع ایشان قابل ستایش است و باید به آنها احترام گذاشت و تا جایی که ممکن است بر حس اعتماد آنها افزود اما فراموش نکنید که برخی دیگر نیز به جای غلیان این حس وطندوستی، همچنان بر مدار همان کینه و نفرت مواضع وطنفروشانه دارند که باید نسبت به این موضوع خیلی دقت نظر صورت گیرد؛ ما با رصدی هوشمندانه نسبت به این اعلام مواضع، با نگرشهای وطندوستانه هنرمندان همراه بود و همچنان نسبت به برخی که دست در دست دشمنان این مردم و میهن دارند، موضعی غیرخودی خواهیم داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد نامگذاری سال 2025 به نام سال فرهنگی ایران و ترکیه و اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستای چه اقدامی را برای تقویت ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه به انجام خواهد رساند، گفت: ما همواره نگاهی خاص فرهنگی در حوزه دیپلماتیک با همسایگان خود داشته و داریم. رئیس دولت چهاردهم نیز در این زمینه سیاستهایی را در راستای تقویت همکاری های دوستانه با همسایگان داشته و در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور ترکیه نسبت به این امر تأکید فراوان داشت. موردی که در مورد نمایشگاه کتاب ابتدای سخنانم عرض کرد اینکه قراردادهایی به ویژه در زمینه فلوشیب کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه بینالمللی کتاب میان ناشران ایرانی و خارجی منعقد شد یکی از مصادیق این اقدام در جهت نزدیکتر شدن فرهنگی با کشورهای همسایه از جمله ترکیه است.
به گزارش ایکنا، اهم مباحث و پرسشهای مطرح شده از سوی خبرنگاران که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها در این نشست پاسخ داد به شرح زیر است:
ـ ضرورت شفافسازی بودجههای معاونتهای ارشاد و تخصیص آنها به ادارات و واحدهای زیرساختی
ـ ضرورت مشخص شدن روند برگزاری رویدادهای هنری از جمله جشنوارههای هنرهای نمایشی از نظر زمان و مکان برگزاری آنها
ـ موضوع بحران کاغذ تأمینکننده ناشران کتاب، کتب درسی و مطبوعات و ضرورت یافتن راهکاری برای آن
ـ شأنیتبخشی به کار خبرنگاری و جلوگیری از خروج این شغل از فهرست مشاغل سخت و پُرخطر
ـ نسبت میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتباع خارجی و مشخصاً افاغنه و میزان برخورداری آنها از تسهیلات فرهنگی و هنری در کشور
ـ اکران عمومی فیلمهای ممنوعی همچون «قاتل و وحشی» و چرایی مجوز دادن به ساخت فیلمهایی همچون «پیرپسر»
ـ مبحث تبلیغات در مورد برخی اقلام و موضوعات فرهنگی و هنری از جمله محصولات تئاتری در رسانه ملی و نقش رسانه ملی در تبلیغ و ترویج موضوع انسجام و وفاق ملی در دوران پساجنگ
ـ ضرورت شفافیت در اعطای مجوز به نشران کتاب و جلوگیری از برخی اعمال سلایق در ممانعت از چاپ برخی عناوین کتاب
ـ ضرورت رویهای اصولی و قانونی در انتصابات جاری در نهادها و واحدهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ـ ارائه گزارشی از روند تولید فیلمهای داستانی و مستند با موضوع جنگ تحمیلی دوازده روزه و حضور منسجم مردم در میدان
گزارش از امیرسجاد دبیریان