به گزارش ایکنا، پایان شهریورماه؛ آخرین فرصت ثبتنام جایزه البرز ۱۴۰۴، بازخوانی یک رسالت رسانهای؛ از سیاستزدگی تا رحمانیت، آموزش مجازی مدارس ابتدایی صحت ندارد، تخصیص ۲ همت برای توسعه زیرساختهای پلتفرم شاد، برگزاری چهارمین رویداد معنوی مقام مجنون، توسعه مالکیت دولتی و ضعف بخش خصوصی؛ بزرگترین موانع وقف آموزشی، حمایت ویژه از مادران باردار با «کارت امید مادر» از سال آینده، اعلام فراخوان دومین جشنواره ملی «نشان نیکوکاری»، برپایی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای وقف، برگزاری همایش ملی تجلیل از نامآوران علم و وقف، سرمایهگذاری ۴۹ میلیارد تومانی برای تولید بازیهای حوزه مقاومت و الگوسازی صادقانه؛ نمایش نقاط قوت و ضعف از جمله اخبار مهم هفته گذشته در گروه اجتماعی است.
ایکنا طی هفتهای که گذشت در راستای تداوم بررسی موضوع تربیت دینی نسبت به ارائه درسگفتارهایی از خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با عنوان «ویژگیهای اصلی تربیت دینی» پرداخت که به صورت تخصصی به موضوع رشد روانی و معنوی کودکان و شکلگیری هویت فردی و جمعی آن ها پرداخته است. همچنین، هفتهای که گذشت با مناسبتهایی همچون هفته وقف و ... همراه بود که ایکنا در این زمینه نیز مصاحبههایی تخصصی با اساتید و متخصصان این حوزه انجام داد که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
آخرین فرصت ثبتنام جایزه البرز ۱۴۰۴
حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اعلام فراخوان شصت و سومین دوره جایزه البرز دانشآموزی ۱۴۰۴، از دانشآموزان برتر سراسر کشور دعوت کرد تا پیش از پایان شهریور، نسبت به ثبتنام و بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.
دبیرکل جایزه البرز گفت: این جایزه به ۶۳ دانشآموز ممتاز پایه نهم متوسطه اول و پایه دوازدهم متوسطه دوم (در رشتههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) از سراسر کشور اعطا میشود.
ارشدی افزود: دانشآموزان واجد شرایط میتوانند حداکثر تا پایان شهریور ۱۴۰۴ با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir و مطالعه شیوهنامه، نسبت به ثبتنام و بارگذاری مدارک در پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش (مای مدیو) اقدام کنند.
بازخوانی یک رسالت رسانهای
طی هفتهای که گذشت گروه اجتماعی ایکنا در رابطه با موضوع اهمیت بازنمایی صحیح و مستند از شخصیت پیامبر اعظم(ص) به گفتوگو با حجتالاسلام علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی پرداخت که در بخشهایی از این گفتوگو آمده است: غرب، با رویکرد اسلامهراسی، تمام تلاش خود را میکند تا دینزدایی، مذهبزدایی و هویتزدایی از انسان امروز کند و انسانی لائیک، بیدین و بدون معنا بسازد تا بتواند سلطه خود را به حداکثر برساند. در مقابل باید بر محور شخصیت پیامبر(ص) و با استناد به آیه شریفه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» عمل کنیم؛ یعنی قهرمانی که اسوه و الگوی تمامعیاری برای بشر و انسانیت است. باید تصویر این شخصیت را که سراسر رحمت، قدرت، عدالت و عقلانیت است، برای جهان امروز به تصویر بکشیم. باید بتوانیم از طریق آن کانالهای قاببندیشده که میکوشند همچون دوران جاهلیت، اما با زبانی مدرن، پیامبر را در یک انسداد رسانهای، اجتماعی و سیاسی قرار دهند و اجازه ترویج و تبلیغ شخصیت ایشان را به گوش مردم دنیا ندهند، عبور کنیم.
باید بتوانیم این آپارتاید رسانهای و این حصار و انحصار رسانهای در مواجهه با شخصیت پیامبر(ص) در عرصه رسانه بینالملل را بشکنیم و با زبان دین، انسانیت و فطرت، این دال مرکزی و این شخصیت محوری، فرامرزی و فرامذهبی را به بشر امروز معرفی کنیم که این شاید استراتژیکترین مأموریت فرهنگی - رسانهای ما در عصر حاضر باشد».
آموزش مجازی مدارس ابتدایی صحت ندارد
نشست خبری رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ظهر روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه برگزار شد.
حکیمزاده در این نشست با ارائه گزارشی گفت: در راستای ارتقای کیفیت آموزش در دوره ابتدایی، برای مدیران طرح «مدرسه الگوی تراز» را داشتیم که در سه مرحله کشوری، استانی و منطقهای اجرا شد. در این طرح سعی کردیم مدرسان کشوری، رابطان استانی و مدرسان منطقهای را تربیت کنیم که آمار مربوطه قابل ملاحظه است. تاکنون در این برنامه که در تابستان امسال انجام شد، حدود ۷۰ هزار و ۳۲۹ مدیر مدرسه را در رابطه با سرفصلهای تنظیمشده آموزش دادیم.
وی افزود: یکی از اولویتهای مهم دولت چهاردهم، محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی است که شامل بازتعریف ۷۴۰۰ پروژه نوسازی مدارس و ایجاد فضاهای آموزشی جدید در سراسر کشور است؛ اما برنامه اصلی، بحث اصلاح واقعی در شیوههای آموزشی است که بارها بر آن تأکید شده است. برنامه تحولی که در معاونت ابتدایی در این زمینه اجرا کردیم، بر این اساس است که این تحول محقق نمیشود، مگر اینکه معلمانمان را متحول کرده و آموزش دهیم. بنابراین طرح «توانا» را برای توانمندسازی نیروی انسانی تعریف کردیم که شامل آموزش ۲۲۴ مدرس استانی در مشهد، برگزاری ۸۱۹ دوره منطقهای و آموزش ۲۵ هزار و ۷۱۶ نفر از آموزگاران دوره ابتدایی در سراسر کشور است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود در این زمینه گفت: آموزش مجازی جایگزین مناسبی برای دوره ابتدایی نیست و مجازی شدن آن نیز در آغاز سال تحصیلی صحت ندارد.
تخصیص ۲ همت برای توسعه زیرساختهای پلتفرم شاد
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، یکشنبه ۲۳ شهریور ماه در آیین خشتگذاری طرح مدرسه اولیا که در دبستان پسرانه دکتر حافظی منطقه ۱۰ تهران برگزار شد، با تأکید بر اینکه نگاه تحولی در نظام تعلیم و تربیت کشور ساری و جاری شده است، گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است و همه دستگاهها و نهادهای اجتماعی باید در این مسیر مشارکت فعال داشته باشند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: امروز نظام آموزشی کشور براساس یک نقشه راه دقیق در حال حرکت است و هدف نهایی این نقشه، ارتقای عدالت و کیفیت در آموزش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکنون ۷ هزار و ۷۰۰ مسئله در حوزه فضاهای آموزشی و پرورشی شناسایی شده است، گفت: به زودی ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه آموزشی به بهرهبرداری میرسد. همچنین، ۲ هزار میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی برای توسعه زیرساختهای پلتفرم شاد تخصیص داده شده است.
برگزاری چهارمین رویداد معنوی مقام مجنون
مراسم چهارمین رویداد مقام مجنون همراه با برنامه اهدای نشان حبیب روز ۲۳ شهریورماه با حضور حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تنی چند از پیرغلامان اهل بیت(ع) در محل سالن همایشهای بینالمللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ ما برگرفته از دین ماست، گفت: اگر فرهنگی جدا از دین تعریف شود، آن فرهنگ مقبول نخواهد بود.
وی با اشاره به نقشآفرینی هیئتها، اظهار کرد: هیئتهای مذهبی همواره تلاش کردهاند که دروغ نگویند، زینت اسلام باشند، عار نباشند و باری از دوش جامعه بردارند، در هر کار خیر پیشگام بودهاند، چه در زلزلهها و چه در جنگها. خاطره نوجوانانی که حتی با دست بردن در شناسنامه خویش به جبههها رفتند، نشان میدهد که هیئت مذهبی تا چه اندازه نقشآفرین بوده است.
خاموشی گفت: هیئتهای مذهبی نسبت مستقیم با انقلاب اسلامی دارند. انقلاب اسلامی برخاسته از همین هیئتها و مساجد است و هیئتها باید مدافع این انقلاب باشند.
توسعه مالکیت دولتی و ضعف بخش خصوصی؛ بزرگترین موانع وقف آموزشی
طی هفتهای که گذشت و با توجه به قرار گرفتن در ایام هفته وقف، ایکنا در راستای بررسی جایگاه تاریخی وقف، تحلیل چالشها و ارائه فرصتهای نوین بهرهگیری از آن به ویژه در حوزه آموزشی و علمی به گفتوگو با مسعود فقیهی، پژوهشگر حوزه وقف و امور خیریه پرداخت که در بخشهایی از آن آمده است: « وقف دارای ابعاد مختلفی است و میتوان آن را از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد. حوزه موقوفات به صورت همزمان دارای یک بُعد برجسته اقتصادی و نیز اجتماعی است. بعد برجسته اقتصادی وقف این است که به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین سرمایههای لازم برای فعالیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شناخته میشود و در واقع، به عنوان یک منبع و سرچشمه بسیار ارزشمند عمل میکند. این سرمایهها و منابع مالی امکان تأمین نیازهای مختلف جامعه را فراهم میکنند و به نوعی میتوان گفت که وقف یک ابزار اقتصادی پایدار و مطمئن برای پشتیبانی از فعالیتهای عمومی به شمار میرود.
نکته مهم آن است که وقفهای عمومی بیشترین قابلیت را دارند و میتوانند اثرگذاری گستردهتری نسبت به وقفهای خاص یا اختصاصی داشته باشند، زیرا منابع آنها میتواند در سطح وسیعتری برای اهداف فرهنگی، علمی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین اثرات آنها بر جامعه عمیقتر و گستردهتر است. با این حال، وقف در جهان حاضر به دلیل گسترش فعالیتهای جمعی و جهانشمول شدن آنها نمیتواند آنقدر بازتاب و کارکرد داشته باشد که در اقتصاد دولتی پاسخگو باشد. در واقع، نظام اقتصادی وقف به گونهای طراحی شده است که بیشتر در چارچوب اقتصاد خصوصی عمل میکند و بخش خصوصی میتواند از آن بهرهمند شود. البته در جهان قدیم بخش خصوصی به معنای امروزی وجود نداشت، ولی دایرهای از مالکیت خصوصی، امکان بقا و دوام وقف را فراهم میکرد و این ساختار باعث میشد که سرمایههای موقوفه همواره تثبیت شوند و اثرات بلندمدت داشته باشند».
حمایت ویژه از مادران باردار با «کارت امید مادر» از سال آینده
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «الزامات و راهکارهای بهبود وضعیت جمعیت کشور» را که ۴ شهریورماه جاری در جلسه ۹۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد.
در راستای سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور حمایت مادی و فرهنگی از خانواده و ارتقای سلامت مادر و کودک؛ کلیه مادران باردار کشور که از تاریخ ۱۴۰۵/۰۱/۰۱ فرزند خود را به دنیا میآورند، مشمول دریافت «کارت امید مادر» خواهند بود.
این کارت به مدت ۲۴ ماه، ماهیانه بیست میلیون ریال شارژ و صرفاً برای تأمین بخشی از هزینههای ضروری شامل خوراک، پوشاک و ملزومات کودک اختصاص خواهد یافت.
اعلام فراخوان دومین جشنواره ملی «نشان نیکوکاری»
جشنواره ملی «نشان نیکوکاری» سال گذشته برای نخستینبار با هدف ارزیابی، معرفی و الگوسازی از تشکلهای خیریه برتر کشور برگزار شد. این جشنواره توسط دبیرخانهای متشکل از نهادهای حاکمیتی، شبکههای ملی نیکوکاری و کنشگران اجتماعی راهاندازی شده و تلاش دارد تا فعالیتهای نیکوکارانه را به شکل تخصصی و حرفهای در سطح ملی ترویج دهد.
امسال نیز به همت دبیرخانه ملی نشان نیکوکاری و با مشارکت وزارت ورزش و جوانان، دومین دوره جشنواره ملی « نشان نیکوکاری» با هدف شناسایی، معرفی و تجلیل از فعالیتهای برجسته تشکلهای خیریه سراسر کشور برگزار میشود.
این جشنواره با تمرکز بر محورهای اصلی «ارائه خدمات حمایتی و اجتماعی»، «توسعه زیستبوم احسان و نیکوکاری» و «ارتقا نقش مراکز نیکوکاری در سطح ملی» طراحی شده است.
همه تشکلهای خیریه فعال در کشور از جله خیرین ورزش یار و تشکل های جوانان که در امور خیریه فعالیت می کنند تا پایان شهریورماه جاری فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اینترنتی neshanenikookari.ir نسبت به ثبتنام و ارسال مستندات خود اقدام کنند.
برپایی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
پنجمین نمایشگاه دستاوردهای حوزه وقف و خیریه از 26 تا 28 شهریورماه در محل هتل ارم تهران برگزار شد. در این نمایشگاه که با حضور مسئولان و مدعوانی از سازمانها ون هادهای مختلف کشور برگزار شد، آخرین دستاوردهای حوزه وقف در معرض دید مهمانان و حضار در نمایشگاه قرار گرفت.
در این نمایشگاه حدود ۴۷ غرفه از شرکتهای دانشبنیان، فعالیتهای حقوقی، اجرایی، قرآنی، خیریه و اقتصادی حضور داشته و محصولات و دستاوردهای آنها در حوزههای مختلف به بازدیدکنندگان و علاقهمندان ارائه شد.
برگزاری همایش ملی تجلیل از نامآوران علم و وقف
همایش ملی تجلیل از نامآوران علم و وقف روز ۲۵ شهریورماه با حضور حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مسئولان حاضر در محل هتل ارم تهران برگزار شد.
در این مراسم، حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی بیان کرد: انسانهایی که جان خود را با خدا معامله کردهاند، تجارت پرسودی دارند و در عرصه مالی نیز همواره باید توجه داشت که پس از رحلت، رابطه انسان با مالش قطع میشود و مال بر او تسلطی ندارد. در این راستا، اسلام اجازه میدهد هر فردی برای پس از مرگ تا یک سوم اموال خود را به وصیت اختصاص دهد و اگر کسی مال دیگری ندارد، میتواند اموال خود را با نیتهای خیر و هدفمند وقف کند، اعم از درمان، آموزش، پیشرفت علمی و تکنولوژی یا خدمت به جامعه.
وی افزود: در قرآن کریم آمده است: «أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ»، این آیه به ما یادآوری میکند که اموال و فرزندان انسان آزمایشهایی هستند و هرگونه استفاده صحیح از مال با نیت الهی نزد خداوند پاداش عظیمی دارد.
خاموشی گفت: واقفان اطمینان دارند که چون با خدا معامله کردهاند، کسی که خارج از نیت آنها تصرف کند، خیر واقعی نخواهد دید. این حکم هم مورد قبول عموم است و هم حکم شرعی است، زیرا معطوف کردن اموال به هدف خاص در اسلام معنا دارد و شارع مقدس آن را تأیید کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردهاند ایمان و علم، دو عنصر کلیدی در مسیر جامعه اسلامی هستند. اسلامی که خالی از معنا و ارزش باشد، نه تنها برای جامعه، بلکه برای جهان نیز هیچ اثری ندارد.
سرمایهگذاری ۴۹ میلیارد تومانی برای تولید بازیهای حوزه مقاومت
محمدصادق افراسیابی، معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر رویداد سرمایهگذاری برای تولید بازیهای حوزه مقاومت در برنامه شبکه بازی گفت: رویدادی که ۲۸ شهریورماه در اصفهان برگزار خواهد شد، یک رویداد ملی است. پیمایشی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام شده که گزارش آن بهزودی منتشر خواهد شد. این گزارش نشان میداد که ژانرهای پرطرفدار، ابتدا بازیهای فوتبالی و در مرحله بعد بازیهای جنگی هستند که عمدتاً بازیهای جنگی موجود، خارجی است. به این منظور سعی کردیم به سرمایهگذاران دارای ظرفیت برای تولید بازیهای جدید یا ارائه نسخههای قویتر، مطلوبتر و جذابتر از بازیهای موجود در بازار کمک کنیم. این نهادها با همکاری یکدیگر گرد هم آمدند و بنیاد نیز کمک کرد تا آنها در کنار هم جمع شوند. هر نهادی با اختصاص بودجهای که در اختیار دارد، این امکان را فراهم میکند که استودیوهای بازیسازی و بازیسازان کشورمان بتوانند تولیدات جدید و باکیفیتتری نسبت به آنچه امروز در اختیار داریم، ارائه دهند.
وی اظهار کرد: مبنای شکلگیری این رویداد با عنوان «رویداد سرمایهگذاری برای تولید بازیهای مقاومت» همین هدف بود و سازمانهای مختلفی به ما پیوستند. هر یک از این سازمانها شاخصهای مدنظر خود را برای سرمایهگذاری اعلام کردند. برای مثال، مرکز تولیدات کودک و نوجوان سازمان صدا و سیما تأکید داشت که به بازیهایی در حوزه مقاومت نیاز داریم که قابلیت اجرا به صورت استریم را داشته باشند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز بر محتوا تأکید داشت؛ مبنی بر اینکه بازیها موقعیت ممتاز و مهم ایران در خاورمیانه و تقابل تاریخی را که از دیرباز بین ایران و کسانی که دارای تفکر صهیونیستی بودند، نشان دهند. این تقابل را در دورههای مختلف تاریخی مشاهده میکنیم.
الگوسازی صادقانه؛ نمایش نقاط قوت و ضعف
گروه اجتماعی ایکنا طی هفتهای که گذشت در راستای بررسی موضوع تربیت دینی نسبت به ارائه درسگفتارهایی از خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با عنوان «ویژگیهای اصلی تربیت دینی» پرداخت که به صورت تخصصی به موضوع رشد روانی و معنوی کودکان و شکلگیری هویت فردی و جمعی آن ها پرداخته است.
در بخشهایی از بخش دوم قسمت پنجم درسگفتارهای استاد خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع «اصول و روشهای تربیت دینی؛ الگو بودن» آمده است: یکی از نکاتی که باید در بحث الگویی به آن توجه کنیم تا از شکل تخریبی احتمالی خارج شود و صورت سازنده و تربیتی خود را بازیابد، مفهوم دو جانبه الگو با نظر به جنبههای قوت و ضعف است. البته معمولاً وقتی از الگو سخن میگوییم، ذهنمان به سرعت به سمت جنبههای مثبت متمایل میشود؛ یعنی تصور میکنیم که فقط کسی میتواند الگو باشد که برتر باشد، کسی که یک انسان ایدهآل و کامل است. الگو در ذهن ما مساوی با خوبی است و به نیکیها مربوط میشود، بنابراین گاهی شاهدیم که یک معلم یا مربی نیز که میخواهد برای دانشآموز خود الگو باشد، سعی میکند فقط جلوههای خوب را نمایش دهد و ضعفها و کاستیهای خود را پنهان کند. اگر هم ضعفی داشته باشد، با خود میاندیشد که اگر دانشآموز ضعفی در من ببیند، دیگر فرآیند تربیت مخدوش میشود؛ بنابراین گاهی اوقات مربیان به دلیل همین تصور ذهنی که از الگو بودن دارند، دچار نوعی تظاهر میشوند؛ ظاهر و نمایشِ آنها با باطن و واقعیتشان متفاوت میشود.
برای مثال، فرض کنید دانشآموزی سؤالی از معلم میپرسد و معلم پاسخ آن را نمیداند. در این لحظه، معلم با خود میگوید که آیا بگوید «نمیدانم» یا بگوید «در جلسات بعدی این موضوع را بررسی خواهیم کرد»؟ راههای فرار و توجیهی که معلمان میدانند تا ضعف خود را آشکار نکنند. میگویند: «این مسئله بسیار پیچیده است، نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد» و امثال اینها؛ اما واقعیت این است که او پاسخ آن سؤال را نمیداند. چرا چنین میکند؟ چرا معلم به جای گفتن «نمیدانم»، میگوید «بعداً بررسی خواهیم کرد؟» زیرا فکر میکند که الگو بودن یعنی اینکه من باید همواره مثبت، بیعیب و نقص، با تقوا و ... به نظر برسم و حتی ممکن است این تصور نادرست از الگو بودن، گاهی خود مربیان را دچار آسیب کند؛ یعنی به جای اینکه دانشآموزان را اصلاح کنند، خود مربیان را به افرادی متظاهر و ظاهرنما تبدیل کند. به تعبیری نفاق در آنها پدیدار شود و نوعی دوگانگی بین آنچه هستند و آنچه نمایش میدهند، اتفاق میافتد.
انتهای پیام