منفعت‌طلبی و توجه به پيشرفت شخصی در سبك زندگی اسلامی جايی ندارد
کد خبر: 2464345
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸

منفعت‌طلبی و توجه به پيشرفت شخصی در سبك زندگی اسلامی جايی ندارد

گروه بين‌الملل: وقتی سبك زندگی مردم يك كشور اسلامی بر اساس تعاليم قرآن كريم باشد و افراد جامعه، منافع جمع را بر منفعت شخصی ترجيح دهند، جامعه به سوی پيشرفت قدم برخواهد داشت؛ منفعت‌طلبی و توجه به پيشرفت شخصی، توهمی است كه صهيونيسم بانی آن است.

پی‌ير دورتيگيه، استاد بازنشسته دانشگاه تولوز فرانسه و تحليلگر مسائل سياسی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين‌كه در سبك زندگی اسلامی، شهروندان مسئول همياری باهم هستند، گفت: دولت‌ها در جوامع اسلامی وظيفه هدايت جامعه به اهداف تعيين‌شده را دارند و نبايد مسئوليت‌هايی چون پرداختن به امور خيريه را به عهده آن‌ها گذاشت؛ نيكوكاری و كمك به يكديگر از تعاليم مهم در اسلام هستند كه جز با احساس مسئوليت از طرف خود مردم انجام نمی‌گيرند. البته دولت اسلامی نيز بايد با اختلاف طبقاتی مبارزه و از تمامی امكانات برای رفاه شهروندان استفاده كند.
وی افزود: زندگی اسلامی بدين معنی است كه فرد مسلمان با تكيه بر تعاليم دينی، ابتدا منافع كلی جامعه را در فعاليت‌ها‌يش درنظر بگيرد؛ چراكه با اين‌كار، وی نيز به عنوان يكی از اعضای همان جامعه، از رشد و پيشرفت موجود، بهره‌مند خواهد شد. بنابراين در جامعه اسلامی، شهروندان منافع اجتماعی را بر منافع شخصی ترجيح می‌دهند و ترويج تعاليم اسلام در بستر رشد اجتماعی، سياسی و فرهنگی را به عنوان هدف در نظر می‌گيرند.
دورتيگيه با بيان اين‌كه در زندگی اسلامی بر خلاف زندگی غربی، كمك به هم‌نوعان در درجه نخست قرار دارد، توضيح داد: در سبك زندگی اسلامی، زنان و كودكان و افراد نيازمند بسيار مورد توجه قرار می‌گيرند و همين مسئله، تفاوت اصلی بين سبك اسلامی و سبك غربی است. كشورهای استعمارگر برای دستيابی به خواسته‌های خود كه جز با استثمار ديگر كشورها و تحميل بهره‌های بانكی به شهروندان حاصل نمی‌شود، به مقابله با ترويج اسلام به عنوان منادی حق و عدالت می‌پردازند؛ چراكه می‌دانند آگاهی مردم از تعاليم اسلامی باعث رويگردان شدن شهروندان از دولت و سياست‌های غيراصولی و غيرانسانی غرب خواهد شد.
اين استاد فرانسوی با اشاره به اين‌كه حفظ محيط زيست، اخلاق پزشكی، كمك به همنوع و مبارزه با فساد مالی از بنيان‌های اصلی سبك زندگی اسلامی هستند، بيان كرد: شايد در نگاه نخست، بين محصولات ارائه‌شده در كشورهای مختلف و سبك زندگی شهروندان ارتباط خاصی ديده نشود در حالی‌كه حتی مصرف مواد غذايی و نوع مصرف نيز بخشی از سبك زندگی است كه در دين اسلام به آن بسيار توجه شده است. امروز، صنعت كشاورزی نيز همانند ديگر صنايع موجود در جهان به سمت منافع شخصی پيش می‌رود و توليدكنندگان با استفاده از شرايط موجود، به سمت استفاده از كودهای شيميايی و مواد مضر برای توليدات خود پيش می‌روند.
وی اضافه كرد: شايد گفته شود كه قوانينی برای مبارزه با چنين مسائلی در غرب وجود دارد. بايد پاسخ دهم كه بله قوانين مدنی و قضايی وجود دارد ولی هيچ قانونی نمی‌تواند در يك فرد به اندازه تعاليم دينی، احساس مسئوليت ايجاد كند و اين قوانين فقط در دين اسلام به صورت جامع و كامل تبيين شده‌اند.
دورتيگيه تصريح كرد: وقتی سبك زندگی مردم يك كشور اسلامی بر اساس تعاليم قرآن كريم باشد و افراد جامعه، منافع جمع را بر منفعت شخصی ترجيح دهند، جامعه به سوی پيشرفت قدم برخواهد داشت؛ منفعت‌طلبی و توجه به پيشرفت شخصی، توهمی است كه صهيونيسم بانی آن است.
وی در توضيح اين مطلب به موضوع كنترل جمعيت در كشورهای اسلامی، اشاره و خاطرنشان كرد: با درنظرگرفتن منفعت عام در جامعه‌ای اسلامی، كنترل جمعيت مفهومی نخواهد داشت. با تاسف بسيار مشاهده می‌كنيم كه رشد جمعيت در برخی كشورهای اسلامی منفی است و اين خطری برای امت مسلمان به شمار می‌رود چراكه نشان‌گر نفوذ عقايد غربی و صهيونيستی در اين جوامع است.
وی افزود: زمانی‌كه چنين اتفاقی در يك جامعه روی می‌دهد، بيانگر اين است كه هر فرد منفعت شخصی خود را در نظر گرفته و به منافع امت مسلمان بی‌توجه است. رشد يك جامعه در گرو تربيت نيروهای جوان و كارآزموده است و اگر شهروندان كشورهای اسلامی به اين مسئله از ديدگاه اقتصادی و شخصی بنگرند، به‌ط‌ور قطع، از پيشرفت جامعه جلوگيری خواهند كرد.
دورتيگيه با تاكيد بر اين نكته كه هيچ فردی خارج از جامعه خود نمی‌تواند پيشرفت كند مگر از طريق غيرقانونی يا توسل به فعاليت‌های غيرانسانی، يادآور شد: اگر امروز يك پسر 20 ساله بيش از 25 نفر را در آمريكا به قتل می‌رساند، اين امر فقط نتيجه سياست‌های غلط دولت است؛ چراكه قبل از هرچيز قداست خانواده در غرب از ميان رفته و همين مسئله، حتی ارتباطات عاطفی ميان فرزندان و والدين را از ميان برده است. قداست‌زدايی از خانواده، شخص را به سمت فردگرايی پيش می‌برد و اين چارچوب هم چيزی جز منفعت‌ شخصی را برنمی‌تابد.
وی با بيان اين‌كه صهيونيست‌ها در پی ترويج سبك زندگی خود در ميان مسلمانان هستند، عنوان كرد: سبك زندگی صهيونيستی بر پايه دروغ، رياكاری و پول‌پرستی بنيان نهاده شده است. رژيم صهيونيستی مدعی است كه سرزمين فلسطين متعلق به يهوديان است و برای اثبات اين دروغ بزرگ، يهوديان طرفدار خود را از سراسر جهان به اين سرزمين كوچ می‌دهد و سعی می‌كند تا جمعيت صهيونيست‌ها را افزايش دهد و از طرفی، از رشد منفی جمعيت مسلمانان نيز استقبال می‌كند!
اين استاد فرانسوی ادامه داد: رژيم صهيونيستی، در همين راستا، سياست فتنه‌انگيزی بين مسلمانان و مسيحيان را نيز دنبال می‌كند. اين رژيم برای مبارزه با اسلام دو راه بيشتر ندارد: يا به صورت مستقيم بايد وارد جنگ شود كه توان آن را ندارد يا اين‌كه بايد از ترفندی به نام «از ميان بردن يكديگر» استفاده كند. روش نخست ناممكن است پس اين رژيم، روش دوم را به‌كار گرفته است.
وی توضيح داد: بدين صورت كه مسلمان شيعی را دشمن مسلمان اهل سنت معرفی كرده و پس از آن، مسلمان را به عنوان دشمن مسيحيت عنوان می‌كند. چيزی كه نتيجه‌اش بروز خشونت ميان اسلام و مسيحيت و در نتيجه، سوء استفاده صهيونيسم خواهد بود.
دورتيگيه در پايان عنوان كرد: بنابراين، زمانی كه از سبك زندگی اسلامی نام می‌بريم، فقط منظور نوع برخورد مسلمانان با يكديگر، با خانواده، يا نوع فعاليت اقتصادی و اجتماعی نيست؛ اين عبارت معنايی فراتر از اين‌ها را نيز در برمی‌گيرد كه شامل نوع ارتباط با ديگر اديان، روش مبارزه با منفعت‌طلبان داخلی و خارجی و كمك به حفظ نعمت‌های روی زمين است.
captcha