حجتالاسلام والمسلمين حسن غفاریفر، عضو هيئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به تفاوتهای مبنايی تفكر اسلام و غرب، اظهار كرد: شاخصترين و مشهورترين عرصه تضاد تفكرغرب و اسلام، در حوزه جهانبينی است و درگيریهايی كه در اين سالهای مديد بين اين دو مكتب فكری روی داده است، به واسطه تفاوت فاحش در جهانبينی بوده است.
وی افزود: تفاوت اصلی اين دو نگاه موجب تفاوت در سطح ديد، ادبيات، نوع رفتار معتقدان و پيروان اين دو جريان در طول تاريخ شده است؛ در حقيقت مشكل از آنجا آغاز میشود كه نگاه و رويكرد دنياگرايانه و مادیگرايانهای كه امروز در غرب حكمرانی میكند، نقطه اختلاف مبنايی و تضادی ماهوی با نگاه خدامحور اسلام دارد و همين مسئله باعث ايجاد تفاوت فاحش و مبنايی اين دو نگاه شده است.
عضو هيئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، عنوان كرد: دنيا گرايی با ادبيات متفاوتی تعريف شده است به ظاهر در اصل خدا، اصل معاد و نبوت را میپذيرد ولی مسئوليتی برای انسان تعريف نمیكند؛ به اين معنا كه اين انسان مخلوق همان گونه كه در اين دنيا متنعم به نعمت خداست و زمين و زمان در اختيار اوست در آن دنيا نيز همينگونه است؛ تفكری كه زاييده جعلی يهوديت است كه شبيه آن را ابداع كردند كه ما يا عذاب نمیشويم يا اگر بشويم بيشتر از چهل روز به طول نخواهد كشيد كه البته در فرهنگ غربی نمیتوان از تحريفات و دنيايی شدن تدين مسيحی در اين جوامع به راحتی گذشت.
وی ادامه داد: از اين نگاه به ظاهر دينگرايانه و در واقع دنيا گرايانه كه عبور كنيم به قرائت الحادی برخورد میكنيم كه اساسا منكر وجود خدا و مخلوقيت انسان و حيات دوباره آن در دنيای ديگر است كه غرب به ويژه در قرن بيستم تمام شالودههای سياسی، و علمی كه در عرصههای علوم تجربی و زيستشناسانه و چه در عرصههای علوم انسانی، نظير جامعهشناسی، روانشناسی، اقتصاد و سياستاش نمودار گشت را بر اين پايه استوار كرده است.
وی افزود: در نتيجه با اين نگاه، تمام تعاملات داخلی، خارجی، در عرصههای چهارگانه مذكور، اتفاق افتاده و میافتد و فرد تربيت شده در اين نگاه مادی به جز به ثروت و قدرت و منزلت ظاهری اجتماعی به چيز ديگری نمیانديشد؛ در اين عرصه اخلاق نيز در پوششی از اين جهانبينی تعريف میشود؛ از اين روست كه در جايی يا كشوری اگر، به يك سگ يا حيوان ديگری تعرض صورت گيرد، به بهانه دفاع از حقوق حيوانات معركه گردانی میكنند و بر آن كشور میتازند به عنوان مثال در حملات تروريستی اخير در پاكستان، كه به مرگ و زخمی شدن نزديك به 500 نفر میانجامد، اين وجدان حقوق بشری به خواب میرود؛ وقتی نگاه مادیگرايانه و منفعتگرايانه به اخلاق و منافع انسانی حاكم شد، چنين نگاه گزينشی به حقوق بشر و حقوق انسانها نيز حاكم میگردد.
مدير گروه تبليغ موسسه عالی امام رضا(ع) در خصوص چرايی ترس غرب از ارتقای مكتب و تفكر اسلامی در كشورهای غربی و در سطح جهان، اظهار كرد: بايد ريشههای اين ترس را در تعارض مبنايی غرب با اسلام دنبال كرد؛ اسلامی كه به عدالت میانديشد و عدالت را با پذيرش خدای خالق و انسان پاسخگو در دنيا و قيامت میپذيرد، در نگاه اصيل و مبنايی اسلام امامی چون اميرالمومنين(ع) محور ولايت است كه میفرمايد اگر خلخالی را از پای زن يهودی به ناحق بستانند، بايد بر آن گريست و از غصه دقمرگ شد و اگر از بيت المال آن كسی به ناحق چيزی را حتی به امانت بگيرد، هرچند از نزديكان باشد بايد از او ستاند.
وی افزود: در نتيجه اين اسلام مانع جدی برای گسترش نگاه ظالمانه غرب كه در قبل به يك نمونه آن اشاره شد مبدل شده و خواهد شد؛ پس در يك كلمه اين اسلام، مقابل همه هويت اين دنيايی غرب قد علم كرده است و كمر همت به نابودی اين تفكر بسته است و غرب نيز در مقابل اين اسلام با تمام وجود به ستيز درآمده است؛ نمونه بارز آن، در سوريه كه اربابان اين تفكر، در روزهای اخير به كمك تروريستهای مسلح و مهاجر از كشورهای دور به نام خلق عرب معترض به حكومت سوريه انواع كمكها را تجويز میكنند ولی در مقابل، در برابر تظاهرات چند ده هزارنفره مسالمت آميز مردم بحرين با حمايت از دولت غاصب بحرين و عربستان جبههگيری علنی میكنند، زيرا در همان سوريه ضعيف اندكی بوی مقاومت علوی در برابر اسرائيل غاصب به مشام میرسد اما در بحرين اسلام دلار آمريكايی حكومت میكند كه در مسير همان تفكر غربی و ضد اسلام اصيل است.
اين پژوهشگر تاريخ اسلام، اظهار كرد: از روزی كه اسلام پا به عرصه وجود گذاشته در مقابل مسيحيت انحرافی و يهود جاهل ايستاد؛ در همان روزها و سالهای اوليه از همان ابتدا مبارزه غرب در قالب روم و بيزانس، در مقابل جريان مسلمانان مدينه شروع شد و تا كنون نيز ادامه دارد كه يكی از سابقههای تاريخیاش چند دوره جنگهای صليبی است و تهاجم پيچيده متاخر به قرن 19 با حمله به مناطق دولت عثمانی و ايران و مصر به واسطه كشورهايی نظير پرتغال، انگلستان، آلمان و در قرن اخير آمريكا اتفاق افتاده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش بيداری اسلامی در مقابل نفوذ تهديدات غرب و استفاده از ظرفيتهای موجود برای استفاده بهينه از اين حملات در جهت ساخت فرصتهای جديد، گفت: بايد اول مسلمين مبادی معرفتی خود نسبت به جهان و اسلام را اسلامی، الهی و عدالت محور كنند و برای رسيدن به آن علاوه بر استمداد از عقل، از آيات قرآن و كلمات اهل بيت(ع) استمداد بجويند و به بيان ديگر میتوان گفت كه مثل يك دانشجوی كنكور كارشناسی ارشد و دكتری با معرفتاندوزی از اين گنجينه به شناخت عالم بپردازند تا بتوانند هم از امدادهای الهی و هم از امكانات مادی الهی در مواجهه با غرب استفاده كنند مخلص كلام اينكه به فرموده مقام معظم رهبری، علم قدرت میآفريند و به همين دليل با تجهيز به اسلحه بران و اثر بخش علم میتوان دنيا را با انديشه متعالی و معرفتی اسلام ناب آشنا كرد.