سوره نجم با صدای استاد عبدالعال+ دانلود/ عظمت زندگی در جهان دیگر غیر قابل درک
کد خبر: 2761016
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

سوره نجم با صدای استاد عبدالعال+ دانلود/ عظمت زندگی در جهان دیگر غیر قابل درک

گروه فعالیت‌های قرآنی: قطعه‌ای از تلاوت استاد سید متولی عبدالعال از آیات ۳1-۶۲ از سوره نجم و آیات ابتدایی سوره قمر ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد «سید متولی عبدالعال» از همان اوان کودکی برای تحصیل به مکتب رفته و در آنجا با وجود سن اندک سه جزء از قرآن را حفظ کرد و در این راه پیشرفت شایانی کرد. وی همانند بسیاری از مبتدیان این طریقت، برحسب کوشش و طاقت صوت خویش به تقلید از «استاد عبدالباسط» و «استاد مصطفی اسماعیل» می‌پردازد.
هنگامی که او بیش از 12 سال سن ندارد به عنوان حافظ کل قرآن مطرح می‌شود و در همین ایام نیز شیوه و احکام تجوید قرائت را آموخته و در محافل و مجالس به تلاوت اهتمام می‌ورزد. استاد عبدالعال در 13 سالگی طریقه و روش خاصی برای خویش اتّخاذ کرده و سبک خویش را برمی‌گزیند.

محتوای سوره نجم
این سوره در مکه نازل شده و 62 آیه دارد. در آیات 32 تا انتهای این سوره به مالکیت مطلقه در عالم هستى اشاره می‌کند و نیز حاکمیت مطلقه از آن اوست و به همین دلیل تدبیر عالم هستى نیز به دست او است و چون چنین است جز او شایسته عبودیت و شفاعت نیست.
هدف بزرگ او از این آفرینش گسترده این است که انسان یعنى گل سر سبد عالم هستى را با برنامه‏‌هاى تکوینى و تشریعى و تعلیم و تربیت انبیاء در مسیر تکامل پیش برد. لذا در پایان آیه به عنوان نتیجه این مالکیت مى‌‏فرماید: غرض این است که بدکاران را به خاطر اعمال بدشان کیفر دهد و نیکوکاران را در برابر اعمال نیکشان پاداش «لِیَجْزِى الَّذِینَ أَسئُوا بِمَا عَمِلُوا وَ یجْزِى الَّذِینَ أَحْسنُوا بِالحُْسنى».
سپس به توصیف این گروه نیکوکار پرداخته، چنین مى‏‌گوید: آنها کسانى هستند که از گناهان کبیره و اعمال زشت دورى می‌کنند و اگر گناهى از آنها سر زند تنها صغیره است «الَّذِینَ یجْتَنِبُونَ کَبَئرَ الاثْمِ وَ الْفَوَحِش إِلا اللَّمَمَإِنَّ».
در آیات گذشته سخن از این بود که خداوند بدکاران را در برابر اعمال بدشان کیفر می‌دهد و نیکوکاران را پاداش، چون ممکن است بعضى تصور کنند مى‏‌شود کسى را به گناه دیگرى کیفر داد، یا گناه دیگرى را بر گردن گرفت آیات در مقام نفى این توهم برآمده و این اصل مهم اسلامى را که نتیجه اعمال هرکس فقط به خود او باز مى‏‌گردد تشریح مى‏‌کند. بنابر این در این آیات بیان می‌کند که هرکس مسئول اعمال خویش است.
براى تکمیل این اهداف در بخش دیگرى از این سوره گوشه‏‌هایى از مسئله معاد را منعکس مى‌‏سازد و سپس اشاراتى به سرنوشت دردناک اقوام پیشین که در طریق دشمنى با حق پافشارى و لجاج و عناد داشتند(همچون اقوام عاد، ثمود، نوح و لوط) مى‏‌کند تا غافلان بی‌خبر را از این طریق بیدار سازد و سرانجام سوره را با امر به سجده و عبادت براى پروردگار پایان مى‏‌بخشد.(تفسیر نمونه،ج 22، ص535-563)

محتوای سوره قمر
این سوره در مکه نازل شده و داراى 55 آیه است. در آیه نخست از دو حادثه مهم سخن به میان آمده یکى نزدیک شدن قیامت است که عظیم‌ترین دگرگونى را در عالم آفرینش همراه دارد و سرآغازى است براى زندگى نوین در جهان دیگر، جهانى که عظمت و گستردگى آن براى ما زندانیان عالم دنیا قابل درک و توصیف نیست.
حادثه دیگر معجزه بزرگ، شق القمر است که هم دلیلى است بر قدرت خداوند بزرگ بر هر چیز و هم نشانه‌‏ا‌ى است از صدق دعوت پیغمبر گرامی‌اش. (تفسیر نمونه،ج 23، ص8-21)

تلاوت سوره النجم، آیات 31 -62 و سوره قمر آیات 1 -5

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

captcha