تلاوت سوره نساء با صدای سیدمتولی عبدالعال+ دانلود/ پرورش روح جهاد در مسلمانان
کد خبر: 2807190
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

تلاوت سوره نساء با صدای سیدمتولی عبدالعال+ دانلود/ پرورش روح جهاد در مسلمانان

گروه فعالیت‌های قرآنی: قطعه‌ای زیبا از تلاوت استاد سیدمتولی عبدالعال از آیات ۶۹ - ۸۰ سوره نساء ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد سیدمتولی عبدالعال در سال 1370 به کشور جمهوری اسلامی ایران مسافرت کرده و پس از آن در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن که در دهه فجر همان سال در حسینیه ارشاد برگزار شد، عهده‌دار داوری مسابقات شد.

سپس با مسافرت‌های متعددش به شهرهای قم، مشهد، کرمان و یزد، شور و شوقی وصف‎ناپذیر در محافل قرآنی به پا کرده و توانستند با تلاوت‌های زیبایش افراد بسیاری را شیفته این کلام مقدس سازد.

تلاوت سوره نساء، آیه 69-80 با صدای استاد سیدمتولی عبدالعال

محتوای سوره نساء

این سوره مدنى و دارای 177 آیه است. در آیات 69 تا 80 این سوره دستور به آماده باش دائمى به مؤمنان در برابر دشمنان می‌دهد. در آیه فوق قرآن خطاب به عموم مسلمانان کرده و دو دستور مهم، براى حفظ موجودیت اجتماعشان به آنها می‌دهد.

ابتدا تصریح می‌کند که اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید با کمال دقت مراقب دشمن باشید، مبادا غافلگیر شوید و از ناحیه آنها خطرى به شما برسد «یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذْرَکمْ» و سپس دستور مى‏‌دهد که براى مقابله با دشمن از روش‌ها و تاکتیک‌هاى مختلف استفاده کنید و در دسته‏‌هاى متعدد یا به صورت اجتماع ، براى دفع دشمن حرکت کنید. (تفسیر نمونه، ج 4، ص3)

به دنبال فرمان عمومى جهاد و آماده باش در برابر دشمن که بیان شد در ادامه اشاره به حال جمعى از منافقان کرده و به دنبال بحثی که درباره برخوددارى منافقان از شرکت در صفوف مجاهدان بود، در این آیه و چند آیه دیگر که به دنبال آن مى‏‌‌آید افراد با ایمان با منطق مؤثر و هیجان‌‏انگیزى دعوت به جهاد در راه خدا شده‏‌اند و با توجه به اینکه این آیات در زمانى نازل شد که دشمنان گوناگونى از داخل و خارج، اسلام را تهدید مى‏‌کردند، اهمیت این آیات در پرورش روح جهاد در مسلمانان روشن‌تر می‌شود.(تفسیر نمونه، ج 4، ص7)

در آیه گذشته از مؤمنان دعوت به جهاد شده، ولى روى ایمان به خدا و رستاخیز و استدلال سود و زیان تکیه شده است اما این آیه دعوت به سوى جهاد بر اساس تحریک عواطف انسانى مى‌‏کند و مى‏‌گوید: چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکان مظلوم و بى‌‏دفاعى که در چنگال ستمگران گرفتار شده‌‏اند مبارزه نمى‌‏کنید؟ آیا عواطف انسانى شما اجازه مى‌‏دهد که خاموش باشید و این صحنه‏‌هاى رقت بار را تماشا کنید؟«وَ مَا لَکمْ لا تُقَتِلُونَ فى سبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُستَضعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدَنِ الَّذِینَ یَقُولُونَرَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنک وَلِیًّا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنک نَصِیر»
در ادامه براى تشجیع مجاهدان و ترغیب آنها به مبارزه با دشمن و مشخص ساختن صفوف و اهداف مجاهدان، چنین مى‏‌فرماید: افراد با ایمان در راه خدا و آنچه به سود بندگان خدا است پیکار مى‌‏کنند، ولى افراد بى‏‌ایمان در راه طاغوت یعنى قدر‌‌ت‌هاى ویرانگر.(تفسیر نمونه، ج 4، ص 12)

تا پایان سال جاری سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه، جمعه یک فایل از تلاوت قراء برتر جهان اسلام از گنجینه تلاوت‌های ناب شبکه رادیویی قرآن بر روی تارنمای خبرگزاری ایکنا قرار می‌گیرد.

captcha