سوره شوری با صدای سیدمتولی عبدالعال + دانلود/ خطاب به پیامبر(ص) براى سعی در احیاى آئین انبیاء
کد خبر: 2859576
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱

سوره شوری با صدای سیدمتولی عبدالعال + دانلود/ خطاب به پیامبر(ص) براى سعی در احیاى آئین انبیاء

گروه فعالیت‌های قرآنی: قطعه‌ای از تلاوت استاد سیدمتولی عبدالعال از آیات ۱ تا ۱۵ سوره شوری و آیات ۱۸ تا ۲۴ سوره حشر ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد سیدمتولی عبدالعال، هنگامی که در مکتب تحصیل می‌کرد، برای اولین بار شروع به تلاوت قرآن کرد و هنگامی که هفت سال داشت، سه جزء از قرآن را حفظ کرده بود.

سپس به تقلید از برخی از قاریان به میزان طاقت و کشش صوتش پرداخت. حفظ کل قرآن کریم را در مدت پنج سال و هنگامی که نوجوانی 12 ساله بود به اتمام رساند. سپس احکام و قواعد تجوید و قرائات را آموخت.  در آن زمان به صورت جدی شروع به تلاوت قرآن کرد و در محافل گوناگون از او دعوت به عمل آمد و هنگامی که 13 سال داشت برای خودش طریقه و روش خاصی را در تلاوت اتخاذ کرد.

محتوای سوره شوری

این سوره داراى 53 آیه است و همه آن در مکه نازل شده (جز چند آیه که محل گفت‌وگو است). محتوای این سوره شامل چند بخش است در بخش اول که مهمترین بخش این سوره را تشکیل مى‏‌دهد، بحث پیرامون وحى و ارتباط خداوند با پیامبران از این طریق مرموز است، که مى‌‏توان گفت بر تمام سوره سایه افکنده که با آن آغاز مى‏‌شود و با آن پایان مى‌‏یابد و در لابلاى سوره نیز از آن سخن به میان آمده و به تناسب آن، بحث‌هایى پیرامون قرآن و نبوت پیامبر اسلام(ص‏) و آغاز شروع رسالت از زمان نوح(ع) مطرح شده است.

سپس در ادامه اشاراتى است پر معنى به دلائل توحید و آیات خداوند در آفاق و انفس که بحث وحى را تکمیل مى‌‏کند و همچنین بحث‌هایى از توحید ربوبیت است. در ادامه اشاراتى به مسئله معاد و سرنوشت کفار در قیامت دارد این بخش نسبت به بخش‌هاى دیگر در این سوره کم است.

در بخش دیگر یک سلسله مباحث اخلاقى است که با ظرافت مخصوصى بیان شده، گاه به ملکات برجسته‏‌اى همچون استقامت و توبه و عفو و گذشت و شکیبائى و فرونشاندن آتش خشم یا تعبیرات لطیفى دعوت مى‏‌کند و گاه از ملکات رذیل‌‌‌ه‏اى همچون طغیان به هنگام رو آوردن نعمت‌هاى الهى و لجاجت و دنیاپرستى و جزع و فزع به هنگام بروز مشکلات، با عبارات زنده‏اى نهى مى‏‌کند.(تفسیر نمونه، ج 20، ص344)

چنانکه به پیامبر(ص) تأکید می‌کند که آن گونه که مأمورشده‏‌اى استقامت کن! چنانکه در آیاتی از این سوره مسئله تفرقه امت‌ها بر اثر ظلم و انحراف مطرح شده است در آیه 15 این سوره پیامبر(ص‏) را دستور مى‏‌دهد که براى حل اختلافات و احیاى آئین انبیا بکوشد و در این راه نهایت استقامت را به خرج دهد.(تفسیر نمونه، ج20، ص386)

محتوای سوره حشر

این سوره در مدینه نازل شده و داراى 24 آیه است. سوره فوق بیشتر ناظر به داستان مبارزه مسلمانان با جمعى از یهود به نام یهود بنى نضیر است که سرانجام منتهى به بیرون راندن همه آنها از مدینه و پاکسازى این سرزمین مقدس شده است.(تفسیر نمونه، ج 23، ص479)

تلاوت سوره شوری، آیات 1 تا 15 و سوره حشر، ایات 18 تا 24 با صدای استاد متولی عبدالعال

captcha