بررسی عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان در فصلنامه «معرفت اخلاقی»
کد خبر: 4033916
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸

بررسی عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان در فصلنامه «معرفت اخلاقی»

سی‌امین شماره از فصلنامه علمی ـ ترویجی معرفت اخلاقی، به صاحب امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا، سی‌امین شماره از فصلنامه علمی ـ ترویجی معرفت اخلاقی، به صاحب امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان؛ با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)»، «ضرورت مربی در تربیت اخلاقی؛ با تأكید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) »، «رابطه معرفت به خدا با معیار ارزش اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)»، «روش‌های ایجادی تربیت اخلاقی در بعد عاطفی؛ با تکیه بر آثار آیت‌الله مصباح یزدی(ره)»، «راه‌های بینشی مقابله با هوای نفس؛ از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)»، «بررسی آثار تربیتی ـ اخلاقی سنت آزمایش از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)»، «نقش اعتقاد به ویژگی علم انبیاء و اهل‌بیت (ع) در تخلق به اخلاق اسلامی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)».

در چکیده مقاله «عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان؛ با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» می‌خوانیم: «این پژوهش با هدف بررسی عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان، با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی انجام شده است. از‌ آنجاکه قرآن کریم کمال نهایی انسان را قرب الهی می‌داند، راه رسیدن به کمال نهایی و سعادت، اطاعت و عبادت خداست. اما این سعادت به دلائلی دچار انحراف می‌گردد، به گونه‌ای که انسان دچار سقوط اخلاقی می‌شود. یکی از عوامل انحراف از این مسیر، شیطان است. هدف از این پژوهش، آشنایی هر چه بیشتر خواننده با عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان می‌باشد تا انسان با آشنایی آن در مسیر تربیت اخلاقی، دچار انحراف و سقوط اخلاقی نگردد. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی ـ تبیینی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، به عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان و سقوط اخلاقی انسان بپردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که غفلت‌زدگی، هوای نفس، دنیای مذموم، حذف عنصر تزکیه و تربیت، همنشینی با اهل لهو، اختلال در قوای ادراکی، وهم و خیال، ترک اعمال صالح و التذاذ از حرام، آرزوهای طولانی، غضب، تنهایی، بیکاری، عُجب و لذت بردن از مدح و ثنای دیگران از عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان است.»

در طلیعه مقاله «ضرورت مربی در تربیت اخلاقی؛ با تأكید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» آمده است: «بحث ضرورت مربی اخلاق، یكی از زمینه‌های پرچالش در تربیت اخلاقی است. علامه مصباح یزدی(ره)، یکی از اندیشمندانی است که در این زمینه دیدگاه جامعی دارد. اما به‌دلیل پراکندگی این دیدگاه در آثارشان، نظر ایشان در این مسئله به‌روشنی تبیین نشده است. این مقاله، به روش كتابخانه‌ای برای پاسخ به دو سؤال زیر سامان یافته است: آیا از نظر علامه مصباح یزدی(ره)، مربی اخلاق ضرورت دارد؟ آیا فرد بدون مربی توان برنامه‌ریزی در این زمینه را دارد؟ ضرورت مربی، از چه مرحله‌ای از تربیت اخلاقی فعلیت می‌یابد؟ نتایج تحقیق، حاکی از این است که علامه مصباح(ره) با توجه به فساد روز‌افزون و تقاضای جامعه از روحانیت در درمان بیماری‌های اخلاقی و رشد معنوی، مربی اخلاق ضرورت می‌یابد. در پاسخ به سؤال دوم، فرد بدون مربی باید تلاش فراوانی کند و با تسلط به منابع دینی در زمینه تربیت اخلاقی و معنوی برنامه‌ریزی کند.»

در چکیده مقاله «رابطه معرفت به خدا با معیار ارزش اخلاقی از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)» می‌خوانیم: «چیستی معیار ارزش اخلاقی در اسلام و تأثیرپذیری آن از معرفت حصولی و حضوری به خداوند متعال، مسئله‌ای است که این تحقیق در‌صدد بررسی آن است. این مقاله، به روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی، تنظیم و جمع‌بندی آیات قرآن و روایات و نیز استفاده از آثار علامه مصباح یزدی(ره) و مراجعه به نظرات برخی محققان، به بررسی رابطة معرفت به خدا با معیار ارزش اخلاقی پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از این است که معیار ارزش اخلاقی در اسلام، قرب الهی است و قرب الهی به معنی شهود قلبی خداوند متعال و درک رابطة خود با خداست. معرفت حضوری شهودی به خدا، با معیار ارزش اخلاقی که قرب الهی است، ارتباط مستقیم داشته و سایر معرفت‌ها به خدا، به اندازة تأثیرشان در درک شهودی، در معیار ارزش اخلاقی ایفای نقش می‌کنند.»

انتهای پیام
captcha