کد خبر: 4309833
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷
رضا نباتی:

گرامیداشت یاد غلام‌عباس سرشور خراسانی، ترویج روش آموزش قرآن اوست + فیلم

کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با انتشار فیلمی به یاد مرحوم غلام‌عباس سرشور خراسانی، پاسداشت واقعی این استاد فقید را در گروی به کارگیری روش ابداعی او در آموزش قرآن در  مدارس ابتدایی دانست.

غلام‌عباس سرشور خراسانیبه گزارش ایکنا، روش ابداعی مرحوم غلام‌عباس سرشور خراسانی از اساتید بنام قرآنی که عمری را در راستای ابداع شیوه‌های نوین آموزش قرآن در مدارس صرف کرد، «اشاره ثابت و متحرک» است که بنا به گفته رضا نباتی از کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی قرآنی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نظام آموزش و پرورش ما باید در به کارگیری این روش الزام شود.
 
وی با انتشار ویدئویی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید سرشور خراسانی، از کارآمدی این روش که موجب شد، آموزش قرآن از پایه سوم ابتدایی به پایه اول ابتدایی منتقل شود یاد کرده و می‌گوید: روش اشاره ثابت و متحرک که این معلم و کارشناس فقید قرآن آن را ابداع و به نظام آموزشی قرآن اهدا کرد در حقیقت کامل‌کننده روشی بود که خانم کوکب پوررنجبر آن را در امر ساده‌سازی یادگیری قرآن بنیان گذاشت.
 
رضا نباتی در ادامه این ویدئو ادامه می‌دهد: آنچه که مرحوم سرشورخراسانی آن را ابداع و در قالب لوحه‌هایی به نظام آموزشی درس قرآن ارائه داده است، در حقیقت ابزار رسانه آموزشی است که البته متأسفانه با وجود صرف هزینه‌های گزاف در امر آموزش قرآن و با وجود آنکه به نظر می‌رسد نهادهایی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور دغدغه پیشرفت در امر آموزش قرآن مدارس را دارند، اما تاکنون آنگونه که باید و شاید این روش در سطح مدارس اشاعه و ترویج پیدا نکرده است.
 
وی در بخش دیگری از این ویدئو مشکل دانش‌آموزان در امر یادگیری و روانخوانی قرآن درسی را هجی کلمات با استفاده از اعراب و حرکت‌گذاری بر روی آنها توصیف کرده و ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان در همان پایه اول با حروف آشنا می‌شوند و در پایان کلاس اول کاملاً قادر به خوانش حروف و کلمات هستند اما از آنجا که چشمشان به واژگان و کلمات فارسی بدون داشتن اعراب عادت کرده و شرطی شده است، لذا در مواجهه با واژگان و عبارات عربی دارای اعراب، تا اندازه‌ای با مشکل روبرو می‌شوند. 
 
نباتی در ادامه چنین تصریح می‌کند: باید دید که طی این سال‌ها نهادهایی همچون کمیسیون آموزش عمومی قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا چه اندازه در تربیت مربیان قرآنی با اتکا به شیوه کارآمدی همچون آنچه مرحوم سرشور خراسانی آن را ابداع کرده است، اهتمام داشته‌اند که متأسفانه باید گفت این اقبال و رویکرد بسیار ناچیز بوده است و لذا ضروری است این نهادهای قرآنی متولی، علاوه بر تربیت مربیان و معلمان کارآمد قرآنی،  با انتشار و توزیع این لوحه‌ها، روش آموزشی افرادی همچون مرحوم سرشور را بیش از پیش توسعه و ترویج کنند. 
 
پاییز امسال برای همیشه یادآور فراق جانسوز استاد قرآن و اخلاق و عرفان، حاج غلامعباس سرشور خراسانی رحمة الله علیه است.
خزان آمد ولی امسال طوفانی و پاییزی
که غم شد سخت طولانی
و استادی که می‌آموخت روخوانی
و الگو بود در اخلاق انسانی
 
برفت از جمع ما آن مرد قرآنی
«غلام‌عباس سرشور خراسانی»
 
خدا رحمت کند او را که می‌فرمود
به تقوا می‌توان این راه را پیمود
که بی‌تقوا نیابد جز تباهی سود
مکن با دست خود این شیوه را نابود
 
نبود آن کس به جز آن فخر ایرانی
«غلام‌عباس سرشور خراسانی»
 
همیشه در عمل اهل توکل بود
ولایت پیشه بود، اهل توسل بود
کجا او اهل دنیا و تجمل بود؟!
شبیه کوه، تاکیدش تحمل بود
 
همان انسان با ایمان و ربانی
«غلام‌عباس سرشور خراسانی»
 
معلم بود او، استاد قرآن بود
طبیب فکر و دل، هم روح، هم جان بود
سخن‌هایش چنان تسکین و درمان بود
و او عاشق‌ترین استاد دوران بود
 
ندارد آنکه دورانش زوال و مرگ و پایانی
«غلام‌عباس سرشور خراسانی» (سروده رضا نباتی)


یادآور می‌شود، علام‌عباس سرشور خراسانی پیشکسوت قرآن و از مبدعان و مؤلفان سرشناس کتب درسی قرآنی شامگاه 4 مهرماه، دار فانی را وداع گفت. 
   
 
انتهای پیام
captcha