اهدای تلاوت‌های نادر استاد رفعت برای بازسازی
کد خبر: 4059553
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

اهدای تلاوت‌های نادر استاد رفعت برای بازسازی

تلاوت‌های نادری از مرحوم استاد محمد رفعت از نوابغ تلاوت قرآن در جهان توسط نوادگان او در اختیار مسئولین مصری قرار داده شد تا پس از ترمیم و بازسازی، بایگانی شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الدستور، هنا حسین محمد رفعت و علاء‌الدین حسین محمد رفعت از نوه‌های استاد محمد رفعت تلاوت‌هایی نادر از او را به عنوان یکی از ستارگان پرفروغ علم قرائت قرآن مصر در قرن 19 و 20 به مرکز تولیدات رسانه‌ای این کشور تحویل دادند.
قرار است این مرکز تولیدات رسانه‌ای در بخش میراث سینمایی خود که مجهز به جدیدترین فناوری‌ها و تجهیزات نوین است و زیر نظر گروه‌های فنی مجرب، این تلاوت‌های نادر را ترمیم و بازسازی کنند.

عبدالفتاح الجبالی، رئیس شورای اداری نهاد تولید رسانه در دیدار با دو نوه استاد محمد رفعت گفت: نهاد تولید رسانه مصر این امر را برخاسته از نقش مهم خود در حفظ میراث مستند ثبت شده و حفظ حق نسل‌های آینده برای مشاهده این گنجینه‌های مستند می‌داند.
نوادگان استاد رفعت طی جلسه از دستورات رئیس هیئت مدیره نهاد تولید رسانه به بخش‌های ذیربط در جهت فراهم کردن تمامی امکانات و نهایت تلاش جهت بازسازی این تلاوت‌های ضبط شده نادر و کم‌نظیر از استاد رفعت و محافظت از آن تشکر و قدردانی کردند.

  ۱۹ اردیبهشت گذشته برابر با ۹ می سالروز وفات شیخ محمد رفعت از جمله قاریان روشندل شهیر مصری بود که می‌توان او را بنیانگذار علم نوین قرائت در کشور مصر معرفی کرد و تلاوت‌هایش با وجود گذشت بیش از ۷۰ سال از رحلتش هنوز در محافل مختلف جهان اسلام پخش می‌شود و اساتید قرآن از سبک قرائت او برای آموزش به جوانان استفاده می‌کنند.

شیخ محمد رفعت همچنین از جمله قاریانی است که صوت گرم و حزینش تأثیر شگرفی بر قلوب نه تنها مسلمانان بلکه پیروان دیگر ادیان توحیدی می‌گذاشت و افراد بسیاری با شنیدن صدای او به اسلام گرویدند.

شیخ محمد رفعت (متولد ۹ مه ۱۸۸۲ - وفات ۹ مه ۱۹۵۰) که در قاهره به دنیا آمد، بزرگترین قاری مصر در قرن ۱۹ و ۲۰ بود. او در ده سالگی حافظ قرآن شد پس از آن قواعد قرائت را زیر نظر محمد البغدادی فرا گرفت. او از سن پانزده سالگی قاری سوره کهف در مسجد مصطفی فاضل پاشا قاهره بود. همچنین در سال ۱۹۳۴ به عنوان اولین قاری در رادیو به تلاوت قرآن پرداخت. وی این وظیفه را تا سال ۱۹۴۲ بر عهده داشت، تا اینکه به علت بیماری حنجره دیگر قادر به ادامه آن نشد. سرانجام شیخ محمد رفعت به سال ۱۹۵۰ بر اثر بیماری حنجره در روز تولدش درگذشت.

انتهای پیام
captcha