واکاوی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام(ره) در قزاقستان
کد خبر: 4061947
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

واکاوی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام(ره) در قزاقستان

وبینار علمی ـ پژوهشی بررسی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام خمینی(ره) به همت جامعة المصطفی العالمیه و با مشارکت رایزنی‌های فرهنگی ایران در قزاقستان و قرقیزستان در قزاقستان برگزار شد.

واکاوی ابعاد شخصیتی و سیره عرفانی امام(ره) در قزاقستانبه گزارش ایکنا از قزاقستان، این وبینار با بهره‌گیری از سخنان علمی دانشمندان ایرانی، قرقیزی، قزاقی و تاجیکی به مناسبت سی وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

در این وبینار علمی که سفرای ایران در کشورهای قزاقستان و قرقیزستان حضور داشتند، کارشناسان، اندیشمندان و فرهیختگان کشورهای ایران، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مقالات خود را در خصوص زندگی و تفکرات امام خمینی بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ارائه کردند.

مجید صمدزاده صابر، سفیر ایران در قزاقستان طی سخنانی در این وبینار گفت: شخصیت‌های بزرگ ویژگی‌های زیادی دارند که بیشتر آنها در طول تاریخ قابل تکرار است. اما ویژگی‌هایی هستند که در طول تاریخ تکرار نمی شوند و امام خمینی از جمله بزرگانی هستند که از ویژگی‌های غیر قابل تکرار و منحصر به فردی برخوردار بود.

عمل به سه تکلیف

وی افزود: یکی از ویژگی‌های خاص سیاسی و اجتماعی امام خمینی برگرفته از آموزه‌های حضرت علی (ع) است که می‌فرمایند شخصیت بزرگ شخصیتی است که ضمن تعامل با مردم باید این سه تکلیف را انجام دهند: رابطه با خالق را مشخص کند و دوم رابطه خود را با دوستان و مردم سامان دهد و مشخص کند و سوم این که رابطه خود را با دشمنان مشخص کند. و امام خمینی رهبری بوده که این سه تکلیف را مشخص کرد و توانست با کمک خداوند و حمایت مردم یک سیستم حکومتی پادشاهی هزار ساله را پایان دهد.

سخنران بعدی سعید خرازی سفیر ایران در قرقیزستان بود که در سخنرانی خود با عنوان «سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی»، گفت: اگرچه عمر کوتاه رهبری امام خمینی و حیات 10 ساله ایشان در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی مانع از آن شد تا مردم ایران و مسلمانان جهان از این عالم بزرگ و مصلح قرن بیستم بیشتر بهره مند شوند؛ اما در همین مدت اندک، سخنان و سیره امام گنجینه‌ای از معارف و رهنمودها را برای آیندگان به جا گذاشته و امروز پیروان وی با استناد به آن رهنمودها می‎توانند مسیر اسلام ناب محمدی را تشخیص داده و بر آن اساس حرکت کنند.

رهبر سیاسی و مرجع دینی

علی اکبر طالبی‌متین رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز در سخنانی گفت: امام خمینی هم رهبر سیاسی بودند و هم مرجع دینی برای مسلمانان جهان که افکار و اندیشه ایشان موجب تحولات جدی در جهان شد و ابعاد شخصیتی وی در زمینه های مختلف از جمله حوزه های سیاسی ، علمی و فرهنگی یک الگوی تمام عیار محسوب می‌شود.

وی افزود: در دنیا حوادث و انقلاب‌های مختلف رخ می‌نماید و هر انقلابی با خود یک پیام به همراه دارد و پیام انقلاب امام خمینی معنویت گرایی ، دین گرایی و بازگردان دین به جامعه بود تا انسان، عظمت و عزت خودش را حفظ کند و به سعادت دست یابد.

خانم «گلمیزا سیتالیوا»، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان نیز در سخنان خود گفت: بی شک، امام خمینی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ سیاسی جهان اسلام است و تمام دستاوردهای ایران امروز مدیون تلاش‌ها و سیاست‌های سنجیده و مهم وی است.

در ادامه نشست «بخت جان رستم اف»، نویسنده و مترجم کتاب اندیشه امام خمینی به زبان قزاقی با قدردانی از برگزاری چنین وبینار علمی، به دیدگاه سیاسی و مدنی امام خمینی پرداخت و گفت: ایده ایشان دکترین اصلی سیاسی ایران مدرن است. جهان امروز صرفاً دو جهت انسانیت را می بیند: سرمایه داری و کمونیستی، امام خمینی جهت سومی را مطرح کرد و آن مفهوم اسلامی بود.

«نورلان کایربیکوف»، مدیر بخش تحلیل دینی اداره مسلمانان قزاقستان نیز در سخنان خود با مرور کوتاهی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی، به میراث وی در سیاست جهانی اشاره کرد و گفت: انقلاب ایران باعث پیدایش ایدئولوژی سیاسی جدیدی به نام خمینییسم بر اساس اصول شریعت و حقوق اسلامی شد.

خمینیسم؛ ایدئولوژی سیاسی ـ مذهبی

وی افزود: خمینیسم یک دین سیاسی، اسلام سیاسی، یک ایدئولوژی انقلابی است که هدف آن تغییر نظام سیاسی ایران و بر پایی عدالت و مبارزه با ظلم و جور و ستمگران بود. خمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مذهبی است که به تمام ملل جهان خطاب شده است.

سخنران بعدی عزت‌الله عبادزاده محقق و استاد دانشگاه از تاجیکستان بود که به ویژگی های سیاسی شخصیت امام خمینی پرداخت  و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی خود را مبتنی بر احکام اسلامی بنا نهاد و نظام سیاسی دینی وی تأثیر به سزایی بر سیاست تعدادی از کشورهای مسلمان جهان گذاشته است. آرزوی بزرگ امام خمینی، وحدت کشورهای اسلامی بوده و این ایده در سیاست خارجی ایران نسبت کشورهای مسلمان قابل مشاهده است.

آخرین سخنران وبینار طهماسب حاتمی، مدیر منطقه‌ای جامعه المصطفی در آسیای مرکزی بود که در سخنرانی خود به معرفی آثار مکتوب امام خمینی پرداخت و گفت: یک دانشمند را می‌توان از طریق آثار و تألیفاتش شناخت و امام خمینی بیش از 160 جلد کتاب را پس از خود به جای گذاشته است که مهم ترین آنها شرح چهل حدیث است که به نویسندگان و مترجمین قزاقستان و قرقیزستان توصیه می‌کنم این اثر امام خمینی را به زبان اصلی کشور خود ترجمه کنند.

وی افزود: موضوعات اصلی آثار امام خمینی، تفسیر قرآن، احادیث، بررسی مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

انتهای پیام
captcha