مکتب مبارزه و اندیشه حکمرانی امام(ره) در کلام رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 4062192
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
یادداشت

مکتب مبارزه و اندیشه حکمرانی امام(ره) در کلام رهبر معظم انقلاب

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز 14 خرداد را می‌توان بسته کامل «امام‌شناسی» در دو بعد ویژگی‌های شخصی و سلوک رفتاری امام(ره) از یکسو و اصول مکتب مبارزه و اندیشه حکمرانی امام(ره) از سوی دیگر ارزیابی کرد که فهم این دو بعد در وهله اول در نگاه به امام(ره) به مثابه یک «نرم‌افزار واقعی، مطمئن و جامع» است.

امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب

به گزارش ایکنا، سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سی و سومین سالگرد ارتحال امام (ره) را می‌توان بسته کامل «امام‌شناسی» در دو بعد ارزیابی کرد؛ 1ـ ویژگی‌های شخصی و سلوک رفتاری امام(ره) 2ـ اصول و اندیشه حکمرانی امام(ره).

پیش‌زمینه این بسته امام‌شناسی این است که در گام اول به امام(ره) به مثابه یک نرم‌افزار برای اداره کشور نگاه شود. به عبارتی نوع نگاه به امام(ره) در رسیدن به این دو بعد بسیار مهم است؛ «امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ امامِ امروز هم هست، امامِ فردا هم هست. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد و آینده‌ این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار واقعی؛ برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند که این راه انقلاب، ایران را و ملّت ایران را به منتهای قلّه خواهد رسانید، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند. این نرم‌افزار که می‌تواند شتاب‌دهنده باشد، کمک‌کننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّل‌آفرین باشد، عبارت است از درس‌های امام؛ درس‌هایی که هم در گفتار امام، هم در رفتار امام می‌توان آنها را جستجو کرد و یافت.»

وقتی چنین نگاهی به امام(ره) شکل گرفت آنگاه درس گرفتن از ویژگی‌ها و منش شخصی و اخلاقی امام(ره) از یکسو و فهم اصول حکمرانی امام(ره) از سوی دیگر آسان‌تر می‌شود.

مقام معظم رهبری بر این مبنا در حوزه ویژگی‌های شخصیتی امام(ره) به موارد ذیل اشاره می‌کنند:

ـ امام(ره) به مثابه یک رهبر قدرتمند برای نهضت و انقلاب.

ـ‌ امام(ره) به مثابه یک شخصیت باتقوا، پرهیزکار و پاک.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت اهل معنویت و عرفان.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت شجاع.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت دارای حکمت، عقلانیت و محاسبه‌گری.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت امیدوار.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت صادق با خدا و مردم.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت اهل توکل و مطمئن به وعده‌های الهی.

ـ امام(ره) به مثابه یک شخصیت مبارز.

رهبر معظم انقلاب در ادامه ویژگی‌هایی برای مکتب مبارزه و حکمرانی امام(ره) برمی‌شمرند:

ـ قیام‌لله در اشکال مختلف به مثابه زیربنای مکتب امام(ره) با سه هدف؛ اقامه حق، اقامه عدل و قسط و ترویج معنویت.

ـ عدم ترس و مجامله و برخورداری از صراحت در راهبری نهضت.

ـ اعتماد به مردم.

ـ جدا کردن طرح جدید حکمرانی و اداره کشور از الگوهای مرسوم و رایج شرقی و غربی و ابتنای کامل این الگو بر اسلام.

ـ ایجاد فاصله و ایجاد مرز بین تفکر و سبک زندگی اسلامی و نظام اسلامی با نظام‌های غربی.

ـ همسو و هماهنگ کردن دوگانه‌‌های ساختگی؛ پیوند معنویت دینی و رأی مردم، اجرای احکام الهی همراه با رعایت اقتضائات و مصلحت‌های عمومی، عدالت اقتصادی و رعایت حال ضعفا در کنار تولید ثروت، نفی ظلم و ظلم‌پذیری در کنار هم، تعهد و تخصص، حفظ انسجام و وحدت در کنار تنوع آرا و گرایش‌های سیاسی.

با داشتن چنین نرم‌افزار مطمئن و جامعی است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند «کشور به بن‌بست نمی‌رسد. زمان امام هم همین اتّفاق افتاد. آن وقت هم کسانی در روزنامه‌هایشان نوشتند که کشور به بن‌بست رسیده، امام گفتند نه، شما به بن‌بست رسیدید؛ جمهوری اسلامی به بن‌بست نمی‌رسد.» ‌و لذا تأکید می‌کنند «نگذارید یاد امام در جامعه کم‌رنگ بشود. همان طور که گفتم، امام روح این انقلاب است؛ نگذارید یاد امام را کم‌رنگ کنند، نگذارید امام را تحریف کنند.»

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha