کد خبر: 4303208
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۴
رحیم‌پورازغدی تأکید کرد

اصلاح روابط اجتماعی و موضع‌گیری علیه ظالمان؛ دو علامت جلسه قرآن مؤثر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای کارآمد انقلاب در درون جلسات خانگی قرآن تربیت شدند، گفت: مراد از قرائت قرآن توجه به جسم و ظاهر قرآن نیست؛ بلکه باید معانی و مفاهیم قرآن را در زندگی خود پیاده کنیم؛ بنابر این جلسه قرآن مؤثر دو علامت دارد که اول اصلاح روابط ایمانی و اجتماعی و دوم موضع‌گیری در برابر ظالمان است.

اصلاح روابط اجتماعی و موضع‌گیری علیه ظالمان؛ دوعلامت جلسه قرآن مؤثربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی قرارگاه جلسات خانگی قرآن، حسن رحیم‌پورازغدی در چهاردهمین گردهمایی مسئولان جوامع قرآنی عصر که پیش از ظهر امروز، 12 شهریورماه در سالن جلسات مجتمع ولایت مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به نقش جلسات خانگی قرآن در تاریخ اسلام اظهار کرد: در تمام تاریخ خاستگاه نهضت‌های بزرگ معنوی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی که علیه قدرت‌های حاکم صورت می‌گرفت، جلسات خانگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه فقط در دوران کوتاه امام صادق علیه‌السلام به‌خاطر فضای باز حاکم امکان موضع‌گیری علنی و رسمی فعالیت‌های فرهنگی علیه حکومت‌های ظالم و غاصب وجود داشته است، گفت: نیروهای کارآمد انقلاب اسلامی ایران نیز در جلسات خانگی قرآن تربیت شدند؛ زیرا امکان برگزاری جلسات رسمی و علنی علیه حکومت وجود نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما دو نوع جلسه خانگی قرآن داریم، گفت: یک نوع جلسات قرآنی کار به جایی ندارند، ولی نوع دیگر جلسات قرآنی از یک طرف به هر نوع ستم و ستمگری صدمه می‌زنند و از طرف دیگر بیماری‌های جامعه مؤمنین را درمان می‌کنند.

وی گفت: مراد از قرائت قرآن توجه به جسم و ظاهر قرآن نیست، بلکه باید معانی و مفاهیم قرآن را در زندگی خود پیاده کنیم؛ بنابراین جلسه قرآن مؤثر دو علامت دارد که اول بتواند روابط ایمانی و اجتماعی ما را اصلاح کند و دوم اینکه در برابر ظالمان و ستمگران موضعگیری داشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی قرائت قرآن با صوت و لحن زیبا را پله‌ای برای درک بهتر مفاهیم قرآن دانست و افزود: هر نوع جلسه قرآنی مطلوب شارع نیست، زیرا بنی‌امیه و بنی‌عباس هم جلسات قرآنی داشتند؛ بنابراین باید جلسات قرآنی ما تأثیر داشته باشد و ما را در مسیر اهداف قران و اهل بیت(ع) قرار دهد.

وی با بیان اینکه قرآن می‌فرماید بدون عمل صالح، بهشتی در کار نیست، افزود: برخی گمان می‌کنند همین که در شناسنامه‌‍‌شان نام مسلمان ثبت شده کافی است و این درست برخلاف تعابیر قرآن و اهداف شریعت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه صفحه ای در قرآن نیست که یک اشکال به رفتار ما وارد نکند و از ما اصلاح نخواهد، افزود: قرآن می‌فرماید افراد مذهبی ثروتمند باید به دیگران کمک کنند؛ ولی وقتی به این افراد مراجعه می‌کنیم می‌گویند رزق دست خداست و خدا به من داده و به او نداده؛ لذا در قرآن به صراحت می‌گوید، برخی از مذهبی‌ها کافر و اهل جهنم هستند.

وی با بیان اینکه دینی که به درد مردم نخورد ماندگار نیست، اظهر کرد: اگر می‌خواهید جلسات قرآنی هم ماندگار باشد باید به مردم نفع برساند؛ ولی اگر هیچ نفعی برای مردم نداشته باشد، ماندگار نیست و به زور نمی‌شود، چیزی را نگه داشت.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه پیامبر(ص) هم در جامعه فردی امین بودند و به دیگران نفع می‌رساندند، گفت: وقتی پیامبر به پیامبری از جانب خدا مبعوث شدند، دشمنان تهمت کلاهبرداری و جنون به ایشان زدند و ایشان را مسخره می‌کردند و بعد از اینکه دیدند اسلام فراگیر شده و به اجبار آنها نیز اسلام آوردند، گفتند اقتصاد و سیاست ما چه ربطی به نماز و دین دارد.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص) هم عده‌ای می‌گفتند ما تفسیر امیرالمؤمنین(ع) از قرآن را قبول نداریم بلکه تفاسیر خود را قبول داریم، افزود: ادامه این تفکر باعث شد که در کربلا اکثریت مردم بی‌طرف شدند و گمان می‌کردند که دعوای امام حسین علیه السلام با یزید یک دعوای فامیلی است و می‌گفتند قرآن و دین را سیاسی نکنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن بدون اهل بیت مانند متن بدون استاد است، گفت: اگر در جامعه‌ای قرآن حاکم باشد دیگر دعوا، کینه، سوءظن، اختلاف و طلاق نباید باشد؛ بنابراین اگر این موارد در جامعه ما زیاد است نشان می‌دهد که قرآن به درستی در جامعه پیاده نشده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم از جلسات قرآن استقبال شود باید حرف‌هایی زده شود که دردی را از دردهای مردم دوا کند و به سؤالاتی که در ذهن مردم است جواب داده شود.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به پاسخ امام حسن عسکری علیه السلام به شبهاتی که در رابطه با قرآن مطرح می‌شد، اظهار کرد: چند نکته از پاسخ‌های امام حسن عسکری علیه السلام برداشت می‌شود که اولاً باید پاسخ شبهات داده شود، دوم اینکه پاسخ‌ها باید مستدل، متقن و اصولی باشد و سوم اینکه با ادب و احترام باید با مخالفان برخورد کرد تا در مقابل ما گارد نگیرند.

انتهای پیام
captcha