به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، از آغاز جنگ خود علیه نوار غزه، رژیم صهیونیستی نه تنها خود را به بمباران و تخریب میدانی محدود نکرده، بلکه نبرد خود را با استفاده از سلاح دیگری به حوزه دیجیتال نیز کشانده است که همان تبلیغات حمایتشده از سوی شرکتهای رسانهای است.
در حالی که حمایت مردمی و حقوق بشری جهانی از آرمان فلسطین افزایش یافته است، رژیم صهیونیستی کمپینهای تبلیغاتی پولی خود را در پلتفرمهایی مانند گوگل و متا تشدید کرده است تا هرگونه جنبش همبستگی با غزه را تحریف کند.
جدیدترین این کمپینها، ناوگان صمود است؛ یک ابتکار جهانی که از چندین کشور اروپایی با مشارکت دهها کشتی برای شکستن محاصره دریایی و رساندن کمک به نوار غزه آغاز شده و رژیم صهیونیستی آن را هدف حملات رسانهای و تبلیغاتی قرار داده است.
از زمان اعلام حرکت این ناوگان، تیم تحقیقات الجزیره یک کمپین سازمانیافته اسرائیلی را رصد کرده است که شامل حسابهای رسمی مانند وزارت امور خارجه اسرائیل و حسابهای غیر رسمی میشود تا کمپین همبستگی را به عنوان یک «ناوگان تروریستی» به تصویر بکشد.
رژیم صهیونیستی برای کمپین خود به آژانس تبلیغاتی دولتی ،Lapam/IGAAنهاد رسمی مسئول اجرای کمپینهای تبلیغاتی در داخل و خارج از اسرائیل متکی است؛ با گسترش جنگ علیه غزه، این آژانس به ابزاری مرکزی در کمپینهای بینالمللی برای اصلاح تصویر اسرائیل و توجیه جنایات آن تبدیل شده است.
تحلیلی از سوی Al Jazeera Investigates با استفاده از ابزار شفافیت گوگل نشان داد که از 7 اکتبر 2023، این آژانس بیش از پنج هزار تبلیغ حمایتشده منتشر کرده است که سه هزار مورد آن متوجه اسرائیل بوده و بقیه اروپا و جهان عرب، بهویژه آلمان، بریتانیا و ایالات متحده را هدف قرار دادهاند.
رژیم صهیونیستی با انتشار کلیپهایی بر انکار قحطی در نوار غزه تمرکز داشته است تا نشان دهد که نوار غزه از بحران انسانی رنج نمیبرد.
بیش از نیمی از این تبلیغات به سمت مخاطبان یوتیوب هدایت میشد، در حالی که بقیه در نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشدند و برای کلمات کلیدی مرتبط با غزه رتبه بالایی داشتند.
اسناد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم بین ژوئن و دسامبر ۲۰۲۵ تقریباً ۱۷۴ میلیون شِکِل (۵۱.۸ میلیون دلار) برای کمپینهای تبلیغاتی اختصاص داده که ۴۴.۸ میلیون دلار آن مستقیماً به پلتفرمهای گوگل هدایت شده است.
طبق گزارش رسانههای اسرائیلی، این کمپینها شامل ویدئوهایی با حضور نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و مقامات وزارت امور خارجه است که با هدف مقابله با ادعاهای «قحطی در غزه» و ترویج روایت اسرائیل برای مخاطبان جهانی انجام میشود.
انتهای پیام