به گزارش ایکنا، کتاب درسی «تجارب مدارس اسلامی معاصر ایران» نوشته داود حسین پور صباغ، مجتبی همتی فر و سمیه رام توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر میشود. این اثر بر اساس سرفصلهای مصوب دانشگاه فرهنگیان و در چارچوب توافقنامه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان تألیف شده است. همزمان با انتشار، در سامانه انتشارات دانشگاهی «ساد» به نشانی https://sad.irandoc.ac.ir عرضه میگردد.
در معرفی کتاب آمده است:
اثر حاضر تلاشی برای معرفی گنجینه گرانبها و غنی تجارب مدارس اسلامی ایران معاصر است. نگاهی نو به تاریخ معاصر آموزش و پرورش ایران در برش مدرسهای، میتواند سرمایهای ارزشمند برای معلمان و مدیران تحولخواه و همچنین سیاستگذاران آموزشی کشور فراهم کند. این اثر طی دو فصل، به معرفی ۱۲ مدرسه اسلامی پیشگام میپردازد. در هر مورد، تلاش شده است علاوه بر زمینهها و خاستگاههای شکلگیری مدرسه و پیشینه بنیانگذاران آن، مبانی و انگارههای تربیتی اصلی بیان گردد و سپس گزیدهای از تجربیات «راهبری و مدیریتی» و «آموزشی و پرورشی» مدرسه مرور شود.
همچنین نخستین فصل کتاب به عنوان دریچه این تجربهنوردی، به گونههای مواجهه ایرانیان با مدارس جدید اختصاص یافته است تا تصویری کلان از زمینههای اجتماعی و اندیشگانی پیدایش این مدارس به دست دهد.
فصل پایانی نیز به ارائه تحلیلی کلاننگر از ماجرای شکلگیری و تکوین مدارس اسلامی اختصاص یافته و نهایتا نیز به مهمترین درسآموزهها و رهنمودهای برآمده از تجارب این مدارس اشاره شده است.
انتهای پیام