به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کارشناسان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در سال 1395 با مراجعهای که به نخبگان و کارشناسان قرآنی داشتند، به این نتیجه رسیدند که گروهی تحت عنوان گروه پژوهشی قرآن و علوم تربیتی تشکیل شود. طرحریزی اولیه تشکیل گروه در سال 95 و در نهایت موافقت کلی این مرکز در مرداد ماه 1396 اخذ و به طور رسمی شروع به فعالیت کرد.
فعالیت این مرکز در راستای تحقق اهداف و سياستهاي جهاددانشگاهي و به منظور بهرهوري بيشتر از امكانات و دستاوردهاي پژوهشي و كاربردي نمودن اين فعاليتها است.
اهداف و موضوع فعاليتهاي گروه
با توجه به اهداف بیان شده می توان گفت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این گروه پژوهشی به دنبال آن است تا از طریق مطالعات میان رشته ای بین دو رشته علوم تربیتی و معارف قرآن کریم با التزام و تعهد به اقتضائات مطالعاتی در حوزه قرآن کریم رشته علوم تربیتی را در ابعاد مختلف بر اساس و مبنای معارف قرآن کریم مورد پژوهش قراردهد.
در این راستا مرکز مطالعات میان رشتهای طی یکسال اخیر موفق به اخذ دو پروژه از وزارت علوم شده است که در جدول زیر به طور خلاصه آمده و در ادامه به توضیحاتی در خصوص هریک اشاره شده است.
جدول(1) طرح های در حال اجرا
عناوین طرح ها |
آسیب شناسی برونداد آموزش قرآن در مدارس ابتدایی ایران و ارائه راهکارهایی به منظور ارتقای این آموزشها |
تعیین راهبردهای ارتقای بهرهوری آموزش عمومی قرآن |
پژوهش حاضر بنا دارد تا با توجه مطالعات و بررسی های صورت گرفته که حاکی از عدم هماهنگی بین اهداف آموزش قرآن با نیازهای دانشآموزان است به شناسایی آسیبهای مربوط به برونداد برنامههای آموزش قرآن در مدارس ابتدایی شهر تهران پرداخته و بر اساس نتایجی که بدست خوآهد آمد، راهکارهایی اجرایی در جهت غلبه بر این آسیبها و رفع آنها ارائه نماید.
در این طرح سعی شده تا با توجه به رسالت نظام آموزش عمومی قرآن؛ که همانا ایجاد توانایی روخوانی همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهرهگیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی است، که شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای دستیابی به این رسالت 9 هدف را مصوب نموده که عبارتند از 1. تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت 2. توانایی خواندن قرآن کریم 3. درک معنای آیات قرآن کریم 4. توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن کریم 5. حفظ قرآن کریم 6. انس با قرآن کریم 7. آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم 8. توانایی استفاده از قرآن کریم 9. تبعیت از قرآن و عترت؛ در راستای ارتقای بهروری در نظام آموزشی در این اهداف 9گانه به ارائه راهبرد بپردازد.