نوروز در محاق فاطمیه، سلوک مسلمانان واقعی است
کد خبر: 1387520
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
حجت‌الاسلام مهدی‌پور تأکید کرد:

نوروز در محاق فاطمیه، سلوک مسلمانان واقعی است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تقارن نوروز با ایام فاطمیه بر ضرورت توجه به نوروز در محاق فاطمیه، یعنی کم‌رنگ شدن نوروز در ایام فاطمیه تأکید کرد و گفت:‌ در این ایام باید سلوک ما مسلمانان طوری باشد که مسئله نوروز، فاطمیه را کم‌رنگ نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با یادآوری اینکه در سال گذشته برنامه‌‌ای تحت عنوان «نوروز در محاق فاطمیه» به‌مناسبت تقارن ایام نوروز با ایام فاطمیه برگزار کردیم، گفت:‌ محاق به سه شب آخر ماه گفته می‌شود که در آن سه شب ماه دیده نمی‌شود؛ لذا می‌گویند ماه در محاق است که بدین جهت این نوروز در محاق فاطمیه را نام‌گذاری کردیم که نوروز در این سال در محاق است یعنی کمرنگ شده و دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد:‌ در این ایام باید سلوک ما مسلمانان طوری باشد که مسئله نوروز، مسئله فاطمیه را کم‌رنگ نکند و باید ایام نوروز خود را در مجالس عزاداری فاطمی بگذرانیم و به ساحت آنان عرض ادب داشته باشیم و از نوروز نیز در حد صله رحم و دیدار بزرگان و پدر و مادر استفاده کنیم، اما آن حالت جشن و سرور را برای دو سال دیگر نگه داریم؛ زیرا سال آینده یعنی نوروز 94 نیز ایام فاطمیه و نوروز با یکدیگر مقارن است.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور تأکید کرد:‌ از تمام شیعیان و مسلمانان تقاضا داریم که برای حضرت صدیقه طاهره(س) حرمت قائل شوند و حرمت ایام فاطمیه نگه داشته شود و از انجام هر کاری که با اظهار ادب و ارادت به مقام حضرت زهرا(س) منافات دارد، جلوگیری کنند.

شرح دلایل نام‌گذاری ایام فاطمیه

این پژوهشگر برجسته کشور با اشاره به تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) گفت: سالی دو بار دهه‌ای را به‌عنوان ایام فاطمیه به دلیل شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) مجالس سوگواری برگزار می‌کنیم. این امر بدان جهت است که در منابع اولیه روایی مکتب تشیع برخی 75 روز بعد از شهادت پیامبر(ص) و برخی دیگر 95 روز را به‌عنوان شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور اظهار کرد: این نقل از آنجا نشئت گرفته که در کتاب خاص قرن اول و دوم هجری قمری نقطه گذاشته نمی‌شود و سبعون به معنای هفتاد و تسعون به معنای نود از لحاظ شکل شبیه هم نوشته می‌شود که تنها با نقطه‌گذاری تفاوت این دو مشخص‌ می‌شود اما چون در آن زمان خط کوفی مرسوم بود و در خط کوفی نقطه وجود نداشت، این اختلاف نظر در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) به‌وجود آمده است.

این نویسنده برجسته کشور ادامه داد: مرحوم کلینی، شهادت حضرت زهرا(س) را 75 روز بعد از شهادت پیامبر(ص) که با 13 جمادی‌الاول مصادف می‌شود، عنوان کرده است و در دیگر منابع 95 روز که با سوم جمادی‌الثانی مصداق می‌شود، آمده است و این روایت مخصوص نیز از معصوم آمده است، در نتیجه این دو دهه یعنی از دهم جمادی‌الاول تا بیستم جمادی‌الاول، دهه اول فاطمیه و از اول تا دهم جمادی‌الثانی را به‌عنوان دهه فاطمیه نام‌گذاری کرده و در آن به عزاداری می‌پردازیم.

نوروز همان غدیر پارسی است

وی با بیان اینکه‌ سال گذشته، امسال و سال آینده، نوروز ما با ایام فاطمیه مصادف است، گفت: ما برای نوروز نظر مثبت داریم زیرا نوروز همان غدیر پارسی است یعنی روز غدیر که 18 حجةالحرام در سال دهم هجری که حجةالوداع پیامبر(ص) در عید نوروز رخ داده است.

حجت‌الاسلام مهدی‌پور بیان کرد: پیامبر(ص) زمانی که به آخرین حج خود سفر رفتند به مسلمانان اعلام کردند که همراه او آمده تا مناسک حج را از او فراگیرند در نتیجه 120 هزار نفر در این حج شرکت داشتند و در تاریخ امت اسلامی در عصر نبوی برای اولین و آخرین بار این تعداد افراد در یک جا گرد هم آمدند.

مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: پیامبر(ص) در آن حج، 3 خطبه را بیان کردند یکی در روز عرفه در عرفات، دیگری در آن سه روزی که در مسجد خیر تشریف داشتند که در هر کدام از آن‌ها بخشی از امامت امیرالمؤمنین(ع) را بیان می‌کردند.

وی گفت: در روز 18 ذی‌الحجه هنگام بازگشت به مدینه به نقطه‌ای رسیدند که در آن برکه‌ای به نام غدیر خم وجود داشت؛ غدیر به معنای برکه و خم نیز اسم آن برکه بود و خداوند در آنجا به پیامبر(ص) امر فرمود که رسالت خود را کامل کند و تمام 120 هزار نفر را در وسط بیابان نگه دارد و امامت امیرالمؤمنین(ع) را اعلام کند، در نتیجه پیامبر(ص) آن خطبه مفصل را خواند و برای این امر نیز سه شبانه‌روز در آن محل ماند تا تک تک افراد امت اسلامی حضور یافته و با امیرالمؤمنین(ع) دست بیعت دهند و بعدها کسی ادعا نکند که من دور بودم و نشنیده‌ام.

روز عید غدیر مصادف با اول فروردین بوده است

حجت‌الاسلام مهدی‌پور اضافه کرد:‌ آن غدیر خمی که در سال 10 هجری قمری رخ داد، مطابق روایات ما مصادف با عید نوروز است این مصادف شدن تا سال‌های اخیر برای ما به‌عنوان حدیث نقل شده از معصوم بود و ما نیز آن را پذیرفته بودیم اما امروزه با پیشرفت علم و اختراع نرم‌افزارهای تقویمی، عینی و قطعی شده  است که 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری مصادف با اول فروردین یعنی نوروز بوده است در نتیجه آن روز برای ما روز بسیار باعظمتی است که خوشبختانه از قبل هم عید نوروز به‌عنوان یک جشن ملی ما مطرح بود ولی بعد از آن روز تبدیل به جشن ملی و مذهبی ما شد؛ لذا ما عید نوروز را احترام قائلیم و در آن روز صله رحم و دید و بازدید داریم اما در سال آتی این عید مصادف با ایام فاطمیه شده است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود به واقعه‌ای در مورد یکی از قهرمانان مسلمانان جهان مبنی بر حفظ حرمت و احترام عزای اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: در یکسال مؤسسه‌ای برای محمد علی کله، بوکسور معروف جهان برنامه‌ای فراهم کرد که یکسال بعد در یک تاریخ معین شده یک مسابقه برگزار کند و در آن مسابقه حضور یابد، بعد از گذشت ماه‌ها این قهرمان جهان با مراجعه به تقویم متوجه شد که روز مسابقه دقیقاً مصادف با روز عاشوراست و از آن مؤسسه درخواست کرد که روز مسابقه را به دلیل حفظ حرمت عاشورا تعویض کنند و در این راه حاضر به پرداخت دو میلیون دلار ضرر وارد شده به این مؤسسه شد و این درس بزرگی بود که این قهرمان جهان که به روش تحقیق نه به روش جغرافیایی به دین اسلام روی آورده بود، به تمام مسلمانان جهان داد؛ لذا ما نیز باید از چنین قهرمانانی الگو گرفته و حرمت ایام عزای اهل بیت(ع) را حفظ کنیم.

captcha