نصب پرچم عزا بر گنبد حرم امام حسین(ع)/ طرح عراق برای تأمین امنیت عزاداران
کد خبر: 1463422
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

نصب پرچم عزا بر گنبد حرم امام حسین(ع)/ طرح عراق برای تأمین امنیت عزاداران

گروه بین‌الملل: پرچم مشکی گنبدهای حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت ابوالفضل(علیهماالسلام) شامگاه امروز، سوم آبان، درحالی با آغاز ماه محرم نصب می‌شوند که این پرچم‌های عزا تا اربعین حسینی بر فراز این گنبدهای مطهر بر افراشته خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مراسم سالانه تعویض پرچم گنبدهای این اماکن زیارتی، به نشانه آغاز ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع)، پرچم سرخ برداشته و پرچم سیاه جایگزین می‌شود.
سیدافضل الشامی، معاون تولیت آستان مقدس حسینی اظهار کرد: هدف از برگزاری مراسم تعویض پرچم‌های این اماکن زیارتی این است که این پیام را به جهانیان ابلاغ کنیم که موسم حزن و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) آغاز شده و نخستین جایی که این حزن و اندوه را اعلام می‌کند، گنبد حرم امام حسین(ع) است.
وی افزود: تعویض پرچم یک رویداد تاریخی و سنت سالانه است که مؤمنان شهر مقدس کربلا به آن عادت کرده‌اند، کسانی که همواره در برابر ظلم و حکومت‌های فاسدی که مخالف شعائر حسینی هستند، متحد و یکپارچه ایستاده‌اند.
الشامی تصریح کرد: مراسم تعویض پرچم برای نخستین‌بار در سال 2004 میلادی پس از سقوط رژیم بعث با حضور شخصیت‌های برجسته شهر کربلا و مداحان حسینی برگزار شد.
دفتر آیت‌الله سیستانی فردا را اول محرم اعلام کرد
گزارش دیگری حاکی است، دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی در نجف اشرف فردا، چهارم آبان، را اول ماه محرم‌الحرام و آغاز سال جدید هجری قمری اعلام کرد.
یک منبع در دفتر آیت‌الله‌العظمی سید‌علی سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق اعلام کرد: فردا نخستین روز محرم و مصادف با آغاز سال جدید هجری قمری(1436) است.
وی افزود: دفتر آیت‌الله سیستانی امروز، سوم آبان، را آخرین روز ماه ذی القعده و فردا (26 اکتبر 2014) را نخستین روز محرم و آغاز سال جدید هجری اعلام کرده است.
از سوی دیگر حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیداحمد صافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا و امام جمعه این شهر دیروز، دوم آبان، در خطبه‌های نماز جمعه از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست که در مقابل هرگونه توطئه برای هدف‌ قراردادن زوار حسینی در ماه محرم هوشیار باشند.
وی افزود: ماه محرم نزدیک است و مؤمنان در این ماه شعائر حسینی را احیا می‌کنند و این از اموری است که ائمه اطهار(ع) به آن سفارش کرده‌اند.
وی همچنین خواستار حمایت از نیروهای مبارز عراقی در جبهه‌های جنگ علیه داعش شد و از کسانی که توانایی حمایت مالی یا معنوی از ارتش عراق را دارند، درخواست کرد با ارائه این کمک‌ها، بر عزم و اراده نیروهای داوطلب بیفزایند.
خطیب جمعه کربلا اظهار کرد: حضور داوطلبانِ در جبهه‌های جنگ و به عهده گرفتن این واجب شرعی، آن‌ها را از حضور در مجالس عزاداری و شعائر حسینی دور داشته است، اما شور و حماسۀ آن‌ها با تأسی به حضرت امام حسین(ع)، بر قدرت و صلابت آنان خواهد افزود.
سیداحمد الصافی تاکید کرد: کمک‌های مالی و معنوی برخی از برادرانی که امکانات لازم را در اختیار داشتند، عزم مبارزان را دوچندان کرده است، به این ترتیب، باید همه انواع حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از این مبارزان را ادامه دهند تا تروریسم از بین برود.
طرح عراق برای تأمین امنیت عزاداران حسینی (ع)
از سوی دیگر، پلیس استان واسط عراق برای حمایت و تأمین امنیت هیئت‌های عزاداری در ماه محرم، طرحی امنیتی با مشارکت 15 هزار نیروی پلیس در نظر گرفته است.
سرلشکر قاسم راشد زوید، رئیس پلیس استان واسط در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه پلیس این استان به مناسبت ماه محرم به پایگاه شبکه ماهواره‌ای «السومریه نیوز» گفت: فرماندهان امنیتی استان، طرحی امنیتی در نظر گرفته‌اند که هدف از اجرای این طرح، تأمین امنیت هیئت‌های عزاداری در ماه محرم‌الحرام تا اربعین حسینی(ع) است. این طرح، با مشارکت 15 هزار نیروی پلیس اجرا خواهد شد و این نیروها از شمال «الصویره» تا منطقه «البشائر» در جنوب کوت مستقر خواهند شد.
وی تأکید کرد: اجرای این طرح، به عهده همه دستگاه‌های امنیتی استان، اعم از پلیس و سازمان اطلاعات خواهد بود تا جلوی هرگونه نفوذ امنیتی گرفته شود.
سرلشکر قاسم زوید بر ضرورت پیگرد افراد مشکوک و بازرسی همه شرکت‌کنندگان در هیئت‌های عزاداری تاکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، استان واسط به هفت منطقه امنیتی تقسیم خواهد شد و هر یک از مناطق امنیتی نیز به نوبه خود به بخش‌های کوچکتری تقسیم خواهند شد تا کنترل آن‌ها به کمک هیئت‌های عزاداری ممکن شود.
استان واسط، به مرکزیت شهر کوت، از باثبات‌ترین استان‌های عراق به‌شمار می‌رود، با این حال مناطق شمالی این استان در منطقه الصویره و اطراف آن هر از چندگاهی عرصه خشونت می‌شود. پلیس این استان تاکنون شمار زیادی از تروریست‌های نفوذی را بازداشت کرده است.

captcha