نگاهی به جلد دوم كتاب «مبانی اعتقادات در اسلام»
کد خبر: 1752572
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱

نگاهی به جلد دوم كتاب «مبانی اعتقادات در اسلام»

گروه ادب: جلد دوم كتاب «مبانی اعتقادات در اسلام» به قلم «سيد‌مجتبی موسوی‌ لاری»از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی زمستان سال جاری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) آنچه انسان را به طور فزاينده‌ای از كشاكش واقعيات دور می‌كند و به مرداب تباهی می‌كشد، خلاء فكری و ايدئولوژيكی است. امروز ما شاهد بر باد رفتن بخشی از نيروی خلاق و زاينده‌ای هستيم كه ناآگاهانه از غنی‌ترين گوهرهای دريای فرهنگ و ايدئولوژی مذهبی چشم فروبسته و افكارشان در مسلخ ايدئولوژی نو قربانی می‌شود.
اسلام و ايدئولوژی توحيدی، اين قدرت و كارايی را دارد كه ريشه تضادها و تناقض‌های فكری را دريابد و بشر را در جهت سازندگی و تداوم حركت‌های اصيل و آينده‌ساز رهنمون شود، چرا كه اسلام دربردارنده يك سلسله تحليل‌های عميق فلسفی و علمی از جهان عينی و واقعيات بيرونی است كه انسان را با تمام ابعادی كه دارد شناسايی و بررسی می‌كند.
نويسنده در اين كتاب تلاش داشته مباحث اصول عقايد اسلامی را مورد ارزيابی قرار دهد؛ به گونه‌ای كه هم جنبه استدلالی آن مراعات گردد و هم سادگی و روانی عبارات از نظر دور نماند و 36 درس را در دو بحث معاد، امامت و ولايت مطرح می‌كند.
وی در بحث معاد تصويری از مرگ در دو چهره مختلف هراس از مرگ و شناخت از مرگ معرفی می‌كند و در ادامه رستاخيز را بعدی از حكمت جامع خداوند و بعدی از تجلی عدل الهی عنوان می‌كند، هم‌چنين اشاره می‌كند كه اثبات زندگی پس از مرگ و تجديد حيات توسط علم افق جديدی در برابر درك معاد گشوده است.
وی در ادامه كتاب تحت عنوان «منطق جاودان قرآن» می‌نويسند: «قرآن می‌خواهد به انسان‌ها توجه دهد كه تجديد زندگی هر چند در مقايسه با توانايی بشر امری ناممكن است، اما در مقايسه با توانايی بی‌پايان خداوند كه برای نخستين بار در پيكر بی‌جان مرده حيات دميده، مسئله‌ای لاينحل و پيچيده نيست».
هم‌چنين در اين كتاب به تجسم رستاخيز در دنيا مانند تحولات جنين، حيات موجودات پرداخته شده است.
نويسنده در بحث درباره مسئله امامت و ولايت به جايگاه رهبری در اسلام، موضع رسول خدا در قبال آينده اسلام، غدير خم، تبيين رابطه قرآن و عترت، تشيع در بستر تاريخ، عصمت امام و ضرورت باور به آن اشاره می‌كند.
در بخشی از فصل تبيين رابطه قرآن و عترت آمده است: «آيات قرآن ‌كريم مجموعه دستاوردها و قوانين آسمانی اسلام است و تعليمات آن ضامن بهروزی و نجات انسان‌هاست، اما تفسير و تأويل قرآن را بايد كسانی بر عهده گيرند كه به زبان وحی آشنا باشند و صلاحيت علمی و عملی آن‌ها از هر لحاظ محرز گردد... پس قرار گرفتن عترت در كنار قرآن به لحاظ نياز كتاب آسمانی به تفسير و تشريح اهداف و مقررات آن است.»
«امامت يك ضرورت عقلی»، «امامت و هدايت باطنی انسان‌ها»، «اشاره به آيه تطهير»، «جامعيت امام در اركان معارف اسلامی»، از موارد ديگری است كه در اين كتاب به آن‌ها اشاره شده است.
اين كتاب تاكنون به زبان‌های انگليسی، فرانسه، عربی، اسپانيولی، آلمانی، آلبانی، روسی، سواحلی، پرتغالی، اردو، هندی، مالايو، تايلندی و سينهالی ترجمه شده است.
«مبانی اعتقادات در اسلام» جلد دوم به قلم «سيد‌مجتبی موسوی‌لاری» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 576 صفحه و شمارگان 2000 نسخه به قيمت 12000 تومان منتشر شده است.
captcha