برگزاری جلسات تفسير سوره حمد در مؤسسه ثقلين مشهد
کد خبر: 2406283
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷

برگزاری جلسات تفسير سوره حمد در مؤسسه ثقلين مشهد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: جلسات تفسير سوره حمد در مؤسسه ثقلين مشهد با حضور علاقه‌مندان پنجشنبه 16 شهريورماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، پنجشنبه 16 شهريور ماه جلسه تفسير سوره حمد برگزار شد و در ادامه مباحث تفسير سوره حمد كه توسط حميد رابعی بيان شد، وی ضمن اشاره مستقيم خداوند به روز غدير خم در آيه شريفه «مالك يوم الدين» در سوره حمد يادآور شد و افزود: با توجه به آيات ابتدايی سوره مائده و «آيه اليوم اكملت لكم دينكم »... يوم الدين همان روز غدير خم است كه دين اسلام با تعيين خليفه مسلمين حضرت علی(ع) و اولاد ايشان به دست حضرت رسول اكرم(ص) از طرف خداوند متعال و مالك روز غدير كامل شد.
مدير مسئول پايگاه غدير خم ضمن تببين حقانيت شيعه با توجه به آيات سوره حمد و سوره مائده، صراط مستقيم را صراط كسانی اعلام كرد كه نعمت ولايت در روز غدير خم به آنان داده شده است.
رابعی پس از ترجمه اين آيه شريفه افزود: خداوند متعال در آيه شريفه صراط‌الذين انعمت عليهم كه آيه بعدی سوره حمد است، راه راست را به‌صورت كامل معرفی كرده است و می‌فرمايد، راه راست راه كسانی است كه به آنان از طرف حضرت باريتعالی نعمت داده شده است.
وی در ادامه سخنان خود و در تبيين مراد حضرت باريتعالی از واژه نعمت بار ديگر به آيه 3 سوره مائده يعنی «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی و رضيت لكم الاسلام دينا» اشاره كرد و افزود: خداوند متعال در اين آيه نعمت را به‌صورت كامل معرفی می‌كند و ضمن قرار دادن ضمير متكلم وحده «ی» آن را از سوی خود می‌داند كه برای خلق آماده كرده است كه با آن دين اسلام را برای بشريت كامل كرده است.
وی در بيان شأن نزول اين آيه به روز غدير خم و آخرين سفر حج حضرت رسول اكرم(ص) اشاره می‌كند و ضمن اشاره به شيوه ابلاغ ولايت حضرت علی(ع) از سوی رسول اكرم(ص) به حاضران كه تعدادشان تا دويست هزار نفر هم ذكر شده است، به وقايع بعد از رحلت حضرت رسول اكرم(ص) اشاره می‌كند و می‌افزايد؛ حضرت رسول اكرم(ص) به اصحاب خود سفارش كرده بود تا اهل‌بيت(ع) مطهر او كه شامل حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) و فرزندان معصوم ايشان بودند را گرامی بدارند و محبت آنان را اجر رسال خود عنوان كرده بودند.
مسئول مؤسسه ثقلين مشهد با اشاره به حديثی از حضرت رسول اكرم (ص) افزود: آن حضرت در يكی از فرمايشات خود كه در بيان شان و مقام و منزلت حضرت زهرا (س) ذكر شده است می فرمايند: «هر كس فاطمه (س) را غضبناك كند من را غضبناك كرده است و هر كسی كه من را غضبناك كند خدا را غضبناك كرده است».
رابعی سپس با تلاوت آيه شريفه «غير المغضوب عليهم و لا الضالين» به آيه بعدی سوره حمد اشاره كرده و افزود: پس از اينكه خداوند متعال در سوره حمد راه راست را به صراحت پيروی از ولايت و محبت اهل بيت مطهر حضرت رسول اكرم (ص) ذكر می‌كند بلافاصله به وقايع پس از رحلت حضرت رسول اكرم اشاره می‌كند و با پيشگويی خارق‌العاده خود راهی كه اكثريت جامعه مسلمان با پيروی از مغضوبين حضرت زهرا (س) و رسول اكرم (ص) و خداوند متعال را طی می‌كنند را راه غير مستقيم عنوان می‌كند و باعث گمراهی جامعه می‌داند.
captcha