همکاری ایران و عراق در ثبت جهانی قبرستان «وادی السلام» در یونسکو
کد خبر: 2920146
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
رایزن فرهنگی ایران پیشنهاد داد؛

همکاری ایران و عراق در ثبت جهانی قبرستان «وادی السلام» در یونسکو

شعب خارجی: رایزن فرهنگی کشورمان در دیدار با مدیرکل ارتباطات بین‌الملل وزارت فرهنگ عراق، پیشنهاد مشارکت فعال دو کشور در ثبت جهانی قبرستان شیعی «وادی السلام» نجف اشرف در یونسکو را داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در دیدار حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در بغداد با مندلاوی، مدیرکل ارتباطات بین‌الملل وزارت فرهنگ عراق، موضوع توسعه روابط فرهنگی دو کشور همراه با ارائه راهکارهای مدون مورد بررسی قرار گرفت.
در این دیدار که در وزارتخانه فرهنگ عراق صورت گرفت، رایزن فرهنگی کشورمان در راستای تعاملات فرهنگی دو کشور به پیشنهاد مشارکت فعال ایران و عراق در ثبت جهانی قبرستان شیعی «وادی السلام» نجف اشرف در سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که بخشی از مراحل ثبت آن انجام شده است، داد.
وی راهپیمایی «اربعین حسینی» از جهت عظمت جهانی این مراسم و حضور ملیت‌های مختلف در آن را از دیگر موارد ثبت جهانی در سازمان یونسکو نام برد.
رایزن فرهنگی ایران در بغداد در پایان تصریح کرد: تبادل گروه‌های هنری و فرهنگی اعم از قاریان قرآن، تواشیح، شعرا، نویسندگان، عکاسان، هنرمندان سینما و تئاتر در طول سال میان دو کشور صورت بگیرد.
سپس، مدیرکل ارتباطات بین‌الملل وزارت فرهنگ عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور رایزن فرهنگی کشورمان در این وزارتخانه، دلبستگی دولتمردان و ملّت عراق به ایران اسلامی را ریشه‌دار و پایدار عنوان کرد و سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران را از اولویت‌های برنامه‌ای این وزارتخانه دانست.
قبرستان وادی السلام در قسمت شمالی حرم امیرالمومنین(ع) در شهر نجف واقع است و بزرگ‌ترین قبرستان شیعیان محسوب می‌شود.
این قبرستان از جنوب به حرم امیرالمومنین و خیابان اصلی نجف- کوفه (خیابان علی بن ابیطالب) از شرق به جاده نجف - کربلا، از شمال به منطقه حی المهندسین و غرب به دریای سابق نجف محدود می‌شود.
در راوایات است که ارواح مؤمنین در این قبرستان گردهم می‌آیند و هر مومنی که از دنیا برود، ملکی روحش را به اینجا می‌آورد و هر کس که در این قبرستان دفن شود، عذاب قبر از او برداشته می‌شود.

captcha